zelf bas bouwen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
slap
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:09

zelf bas bouwen

Bericht door slap »

Hey!!

Was even aan het kijken op de site van voxhumana en heb even zitten rekenen. Voor een goeie 500 euro heb je daar alle onderdelen (body, hals, pu's. brug etc) om zelf een bas te bouwen. Heb alleen totaal geen ervaring met een bas in elkaar zetten. Vraag me dus af of dat heel moeilijk is. Ben op zich wel redelijk handig en het lijkt me echt gaaf om mn eigen bas te bouwen, vraag me dus alleen af of het wel verstandig is
(\_/)
(O.o) This is Bunny.
(> <) Copy Bunny into your signature to help him on his way to world Domination.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Als je kant en klare onderdelen hebt, die goed bij elkaar passen is het een eitje, gewoon schroeven en solderen. Zijn die body en hals dan al gelakt, of nog helemaal kaal? Een goede mooie laklaag kost moeite, en veel tijd. Ja, en als je hem in elkaar hebt zitten moet je hem natuurlijk nog helemaal afstellen, intoneren e.d. Een paar dagen later weer, als de hals aan de spanning van de snaren gewend is, en dan nog een keer. Een fabrieksbas is altijd een tijd onderweg voor-ie in jouw handjes ligt. Soms weken of maanden, mijn Ric zelfs 3½ jaar. In die tijd is de hals dan al 'gesettled'.
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Re: zelf bas bouwen

Bericht door Dozo »

slap schreef:Hey!!

Was even aan het kijken op de site van voxhumana en heb even zitten rekenen. Voor een goeie 500 euro heb je daar alle onderdelen (body, hals, pu's. brug etc) om zelf een bas te bouwen. Heb alleen totaal geen ervaring met een bas in elkaar zetten. Vraag me dus af of dat heel moeilijk is. Ben op zich wel redelijk handig en het lijkt me echt gaaf om mn eigen bas te bouwen, vraag me dus alleen af of het wel verstandig is
500 euro da's wel heel weinig hoor.
Dan wil ik je lijstje wel eens zien.
you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Voor €500 moet je een hele leuke bas kunnen bouwen, lijkt me. Alleen zou ik de body gewoon zelf maken. Dat is niet supermoeilijk en het wordt dan veel meer iets van jezelf. Ik heb twee zelfbouwgitaren en één zelfbouwbas waarvan ik de bodies zelf heb gemaakt en verzonnen. Ik heb ook een gefrankensteinde gitaar (Strat), maar die reken ik niet echt als zelfbouw. Met een zelfverzonnen body geef je de bas veel meer een eigen identiteit. Als je een Jazz of Precision ofzo wilt hebben kan je er volgens mij beter gewoon een kopen, dan heb je voor hetzelfde geld, maar met veel minder moeite een kwalitatief net zo goed of beter instrument (en als het een nieuwe is ook nog garantie). Maar je kan met alleen maar prefabdelen natuurlijk best een geweldig instrument in elkaar zetten, ´t is net wat je wilt.
Plaats reactie