Hohner Orgaphon 40mh restauratie

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Walnootbrie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2013, 19:22

Hohner Orgaphon 40mh restauratie

Bericht door Walnootbrie »

Hallo!

Even voorstellen:
Ik ben Lukas uit Nijmegen en speel nu zo'n 2 jaar bas. Naast het bas spelen maak ik ook veel effectpedalen en knutsel ik graag aan (bas)gitaren. Ik lees nu al een tijdje mee op het forum en heb nu toch maar de stap genomen om me aan te melden. Ik heb namelijk voor een erg klein prijsje een buizenversterker gekocht met de bedoeling die op te knappen, daar heb ik graag jullie hulp bij!

Het betreft de Hohner Orgaphon 40mh, dit is de staat waarin ik hem gekocht heb:
Afbeelding
Afbeelding

Erg veel aan te doen dus! Sterker nog, ik heb nog nooit eerder een versterker gezien in een staat beroerder dan deze. Schimmel, houtworm, grote spinnen en de onderkant heeft door de houtrot losgelaten van de rest van de kast. Volgens de vorige (overigens de eerste) eigenaar stond hij (de versterker, niet de man) al minstens 20 jaar te verstoffen in een vochtige kelder.

Voor de ramptoeristen:
Afbeelding

Alles is PTP gesoldeerd
Afbeelding

Tot mijn grote verbazing doet de versterker het! Al dan niet zonder geruis/gebrom/geknetter etc. Alle buisjes lichten op, deze zijn nog origineel uit de fabriek en dus meer dan 40 jaar oud. Deze ga ik allemaal uit voorzorg vervangen.

De buizen:
2x PL84
2x ECC 83
3x ECC 808
1x ECL 86

Afbeelding

Hier loop ik al tegen het eerste probleem aan: het vinden van ECC 808 buizen. De ECC 808 verschilt alleen van de ECC 83 in pinout en gloeispanning (klankeigenschappen daargelaten). Is het mogelijk om de versterker aan te passen voor het gebruik van de meer gangbare ECC 83 buis?

Mijn To Do lijstje verder:

- Nieuwe kast ontwerpen en maken
- Binnenwerk goed schoonmaken
- Alle Elco's vervangen
- Andere verdachte/gevaarlijke componenten en aansluitingen vervangen
- Krakende potmeters vervangen
- Buizen vervangen (eventueel verbouwen)

Hier is wat meer informatie over de versterker en foto's van de originele staat, de aangegeven buizen kloppen alleen niet.
Even scrollen naar Orgaphon 40 MH:
https://deanmarkleyvintageamps.weebly.co ... aphon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het om versterkers gaat (al helemaal buizenversterkers), ben ik vrij onervaren, wel ben ik aardig thuis in de elektronica. Ik ben momenteel veel onderzoek aan het doen voordat ik ergens aan begin. Alle tips, uitleg en ervaringen zijn van harte welkom! Overigens ben ik me geheel bewust van de gevaren en hoogspanningen die komen kijken bij het werken aan versterkers.

Uiteindelijk zal ik de versterker toch bij een reparateur achterlaten om mijn werk te controleren, te biasen en eventueel de dingen te doen die ik niet voor elkaar krijg. Het liefst doe ik zo veel mogelijk zelf, omdat ik het leuk vind, maar ook om de kosten te drukken.

Ik zal proberen jullie goed op de hoogte te houden.
Alvast bedankt voor het meedenken! :D
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Bericht door dejohan »

Ziet er een leuk projectje uit. Ik weet niet genoeg van versterkers om je te kunnen helpen, maar hier zullen wel andere zijn die je verder op weg kunnen helpen. Een tip: plaats dit misschien ook in het zelfbouw hoekje van gitaarnet forum, daar zitten veel mensen die dit soort dingen als beroep doen.
Het is een beetje een betweterig clubje dat je in eerste instantie zal behandelen als beginneling ('t zijn ten slotte gitaristen :D ), maar als je geduld hebt en aantoont dat je er echt moeite voor wil doen (je inlezen etc.) en hen serieus neemt, dan zullen ze je zeker verder helpen.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Je woont in Nijmegen ? Slechts één adres: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=17590 :)
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

:stupid:
:shock:
Jack

Bericht door Jack »

inderdaad, meer heb je niet nodig.......................


En die arme Rogier heeft het al zo druk.. :facepalm:
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

padawatje schreef:Je woont in Nijmegen ? Slechts één adres: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=17590 :)

Wat mij betreft ook als je niet in nijmegen woont ;)
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

PB me maar :D
Walnootbrie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2013, 19:22

Elco's

Bericht door Walnootbrie »

Bedankt voor alle reacties!

Bernardduur, ik zal je zeker een bericht sturen als het zover is. Handig, zo dichtbij :)

Ik heb een vraag over het vervangen van een van de multisection condensators. 3 x 50 µF 350/385 V- staat erop.
Afbeelding

Kan ik deze probleemloos samenstellen uit 3 aparte 47 µF 400V Elco's?

Er zitten ook drie Elco's in van 2 x 50 µF 350/385 V-
Afbeelding

Deze wil ik vervangen door de 50 + 50 µF 500V condensators van JJ Electronics. Mee eens, iedereen? :wink:
Gebruikersavatar
Lifto
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 dec 2008, 11:34

Bericht door Lifto »

Lijkt mij allemaal mogelijk! Maar als je zekerheid wil moet je even op de echte experts wachten :)

Enige probleem wat je gaat krijgen is de plaatsing van de nieuwe condensatoren. In plaats van 1 moet je er 3 bevestigen.

Over het algemeen staan F+T condensatoren hoog aangeschreven maar ik heb ook zonder problemen JJ condensatoren gebruikt. Ik zag wel dat die F+T 50+50 condensator fors duurder is dan de JJ variant
Walnootbrie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2013, 19:22

Bericht door Walnootbrie »

Daar vind ik wel een oplossing voor :)

De keuze viel inderdaad op de JJ condensatoren boven F+T condensatoren vanwege de prijs. Ik heb er drie nodig, dus dat scheelt bijna 25 euro!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

JJ's zijn meestal een stuk duurder! Kijk maar eens op tube town!

Check verder of ze passen; die multi tap condensatoren van bv JJ hebben een socket nodig om te bevestigen, deze oude Siemens niet......
Plaats reactie