J-Hals op P-body

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

J-Hals op P-body

Bericht door Bart »

Ik ben dus aan het peinzen om zelf een bas in elkaar te zetten. Een echt werkpaard moet het worden, passief zeer waarschijnlijk.. Ook geen eigen ontworpen body of mega creactieve hals.
Met name opdat het mijn eerste doe-het-zelf bas zou worden, ben ik eerst veel an het lezen en producten aan het bekijken. De site van Vox Humana (online shop) is erg makelijk daarbij.

Wat ik nu niet weet. is of het mogelijk is om een Hals van een Jazz bas op de body van een P-bas te plaatsen. Liever nog een reissue ofzo van een tele bas, maar die zie je bijna niet... Jaz is dan the-next-best-thing.

Omdat ik de bas passief wil maken, wil ik ook de electronica zo simpel mogelijk houden. Dus geen Tone knop en de Volume knop, mag van mij ook veranderen in een on/off switch. Kortom; bas 'uit'.. stekker er in, bas aan (volume/tone dus vol open) en spelen met die hap!
Dit aangezien pots in een pasieve gitaar alleen weg halen en toch niet boosten.
Is dit mogelijk?
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Bij Fenders zijn de meest P en J halzen en body's te verwisselen. Bel VH eens om ze het te vragen over de body en hals die jij wilt. Het aantal frets/lengte toets is belangrijk als de plek voor de brug is voorgeboord.
Een aan/uit switch is zeker mogelijk, ik weet alleen niet of dat geen vervelende rotknal geeft bij het aan/uit switchen, net als wanneer je je plug in je bas steekt terwijl de andere kant van het snoer in je versterker is ingeplugd.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

Ik heb momenteel ook een onderbreker in mijn instrument snoer zelf zitten. Als ik die gebruik hoor ik nooit iets, hoogstens dat de zoem uit de speakers stopt als ik hem 'uit' zet.
Dit lijkt me hetzelfde te gaan als ik een switch gebruik.
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Bij zo'n switch in je snoer is het volgens mij meer alsof je van kanaal wisselt of op de muteknop op je versterker drukt. Zelfs de originele aan/uit-switch op m'n Alembic geeft een knal bij de versterker. Hij is ook alleen maar bedoeld om de bas ingeplugd te kunnen laten staan zonder dat de batterij leegloopt, iets wat bij actieve bassen normaal gesproken niet kan.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
4fridges
Berichten: 362
Lid geworden op: 22 feb 2005, 18:39

Bericht door 4fridges »

mijn verneukte jazz nepperd heeft ook een schakelaartje om em uit te zetten, en dat werkt perfect! geen geknal of geruis!
Plaats reactie