Help mijn bas! / Truss rod, strak/los?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Er1k
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2012, 13:04

Bericht door Er1k »

Haico schreef:Draai hem een HEEEEEL voorzichtig naar rechts tot je tegenstand voelt?! Je hebt niets te verliezen, toch??
Ik zal het resultaat hier posten :roll:
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Als de truss rod volledig los staat en de hals nog steeds te "bol" is dan zit er niets anders op om dikkere snaren te plaatsen omdat de huidige snaren onvoldoende trekkracht opleveren om de hals "hol" te krijgen.
Vind het wel vreemd dat de hals niet hol komt te staan met een volledig losse trussrod en gespannen snaren??
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Gebruikersavatar
Er1k
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2012, 13:04

Bericht door Er1k »

Omdat ik er toch maar wat langer mee bezig moet zijn heb ik ook besloten om de brug maar te bekijken.
Ik heb de snaren eraf gehaald om dat ding eens wat beter te bekijken, ik heb namelijk nog nooit zoiets gezien!
Heeft iemand enig idee hoe een brug als deze afgesteld kan worden..? (de intonatie was ook dramatisch namelijk)
(de truss rod, ben ik nog mee aan het klooien)

En zoals haico al gezegd heeft:
Je hebt niets te verliezen, toch??
erger kan het niet worden.
Ik probeer het allemaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen maar blijf een leek op het gebied van basgitaren afstellen..
Hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Door het losse balkje heen en weer te bewegen... vooruit of achteruit.... net zoals je normaal met zadeltjes doet, alleen ben je hier niet zo flexibel als met 4 losse zadels. Hij wordt op z'n plek gehouden door de snaren die er overheen lopen.

Is het niet handig om om het sticky topic door te lezen over schoonmaken/afstellen of is een google zoekopdracht te doen?
Misschien dat je dan in grotere lijnen snapt wat het doel is en hoe iets werkt...
Gebruikersavatar
Er1k
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2012, 13:04

Bericht door Er1k »

De grote hoeveelheid informatie hier en op de rest van het internet is me niet ontgaan..
Maar ik had het idee dat ik misschien een beetje speciaal mocht zijn :(
Voornamelijk omdat er over deze basjes nauwelijks informatie te vinden is..
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Er1k schreef:De grote hoeveelheid informatie hier en op de rest van het internet is me niet ontgaan..
Maar ik had het idee dat ik misschien een beetje speciaal mocht zijn :(
Voornamelijk omdat er over deze basjes nauwelijks informatie te vinden is..
Ik denk dat je niet moet denken in 'deze bassjes' het principe gaat namelijk voor elke bass (en gitaar) op, dat is wat ik bedoel. Of je brug nou uit losse zadels bestaat, een massieve balk of uit een autoband, de logica is hetzelfde. Hetzelfde geldt voor de logica van de halspen, te bol -> dan moet ie losser. te hol -> dan moet ie vaster. werkt dat niet, dan is ie kaduk of moet je er andere snaren op doen (even heel zwart wit, dat snap ik)...

Hetgene wat je 'moet' doen is gewoon een goed stukje lezen over het afstellen van gisteren op bassen en niet proberen om te vinden hoe je dit specifieke instrument afstelt...

Maar goed dat is allemaal mijn mening en bedoelt als hulp zodat je je niet te veel gaat focussen op 1 ding, maar op het principe.
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

MaartenV schreef:Heldere uitleg, in het Nederlands over het afstellen van je bas (inclusief truss rod/halspen):

https://www.rockbassist.nl/afstellen%20basgitaar.html
Jij moet naar links draaien ,bij jouw hals werkt dat andersom.
Bij de halspen aan de head stock werkt het andersom.
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

janbasmanjan schreef:Jij moet naar links draaien ,bij jouw hals werkt dat andersom.
Bij de halspen aan de head stock werkt het andersom.
Nee hoor, als je tegen de moer aankijkt is linksom (tegen de klok in) los, rechtsom vast, of hij nou bij de kop of bij de hiel zit maakt niet uit.
Dat de moer eraf komt is ook normaal, als er geen weerstand was zat hij dus al losgedraaid.
Snaren met een hoge snaarspanning zouden het probleem kunnen verhelpen. De strakste snaren die ik ken zijn de Rotosound SH77, voor het monteren wel even de moer er opdraaien dat hij net aan zit, dan een kwart slag terug. Wacht even een dagje voordat je verder gaat stellen, als de hals lang deze vorm heeft gehad duurt het misschien wat langer voordat hij reageerd. Succes!
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Erik,
waar woon je ergens? Anders mag je altijd eens langskomen met uw instrument en overlopen we samen de afstelling?
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Gebruikersavatar
Er1k
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2012, 13:04

Bericht door Er1k »

Groningen,

Ik vind het een geweldige bas, maar net niet geweldig genoeg om Nederland voor door te rijden :P

Maar bedankt voor het aanbod!

(en bedankt voor de reacties)
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Er1k schreef:Groningen,

Ik vind het een geweldige bas, maar net niet geweldig genoeg om Nederland voor door te rijden :P

Maar bedankt voor het aanbod!

(en bedankt voor de reacties)

moet ik jouw help met je bas afstellen enz?

Ik woon in Groningen in de Oosterpoorwijk.

Het aanbod staat er voor je. :cheer:
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Plaats reactie