Epoxy HELP!!!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Epoxy HELP!!!

Bericht door ElBasstardo »

Ik wil epoxy aanbrengen op mijn net fretless gemaakte bass.
Is het beter om één dikkere laag aan te brengen, of meerdere dunne lagen? (Als het meerdere lagen zijn moet ik tussendoor dan nog lichtjes schuren of net niet?)
Mij is aanbevolen een verhouding van epoxy : harder = 2 : 1
Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen de hardheid deden opvoeren van laag naar hoog

Is er een kenner op dit forum die mij antwoorden kan geven

BVD greetz
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Wat ik ervan weet is dat het het beste is om meerdere laagjes aan te brengen. Lijkt mij ook logisch om iedere laag vlak te schuren.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

idd

Ik denk dat het beste resultaat verkregen wordt door dunne laagjes aan te brengen en telkens te schuren.
Hierdoor wordt niet alleen het fretbaord gladder (en mooier natuurlijk)
Maar wordt ook de lak harder.
Een dunne laag droogt sneller en beter dan een dikke laag.

succes :wink:
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Bericht door ElBasstardo »

Weet je waar ik zo bang voor ben: Als dat spul droogt is het zo rete-glad... Ik ben bang als ik het ga schuren dat het zeg maar dof wordt. Alsof het bekrast is zeg maar en dat je dat dan door de volgende laag heen ziet.
Ik weet het ook niet... Misschien moet ik gewoon beginnen en niet lullen

Bedank!
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

je kunt ook na het schuren de laklaag polijsten met waterproof eer je de volgende laag aanbrengt!
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

van wat ik heb gehoord kun/moet je gewoon na elke laag even schuren. Ik lees allerlei websites over defretten omdat ik van plan ben om mijn bas ook ooit te defretten en het lijkt erop dat iedereen het zo doet.

edit: https://www.woodwiz.com/guitarlab/epoxy.html leuke plaatjes :)
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik heb er meerdere lagen toegepast. De eerste paar lagen zelfs iets verdund om het beter in het hout te laten trekken, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je epoxy.

Ik had polyurethaan, wat geen harder nodig had: door middel van contact met lucht werden de ketens gevormd.

Wat betreft de hoeveelheid benodigde harder: volg de instructies van de verpakking op! Dat verschilt per substantie.
Ja toch?
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Met de verhouding harder:epoxy beinvloed je de hardheid niet!!!

Als je er mee gaat kloten blijf je in het slechtste geval zitten met een laag slijmerige drek op je fretboard die niet wil drogen!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

ElBasstardo schreef:Weet je waar ik zo bang voor ben: Als dat spul droogt is het zo rete-glad... Ik ben bang als ik het ga schuren dat het zeg maar dof wordt. Alsof het bekrast is zeg maar en dat je dat dan door de volgende laag heen ziet....
Je moet ook niet met korrel 40 gaan schuren...als je tussentijds met korrel 280 of hoger schuurt gaat het prima. De volgende laag hecht dan ook weer beter.. die dofheid zie je niet meer terug omdat de volgende laag de vorige weer "vult". En als finish met waterproof (en water gebruiken) korrel 600 of 800 de laatste oneffenheidjes erafpolijsten..succes.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie