ML-body bas

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

ML-body bas

Bericht door Monolith »

Even een nieuw topic van gemaakt -- Niels--> En vanwege dat dan maar even wat meer info posten dan alleen een plaatje...

Voor mijn Trucker-Country meets Thrash Metal project "Trailor Thrash"

Afbeelding

kan ik natuurlijk niet mijn veels te beschaafde Carvin gebruiken, en daarom hebben de gitarist en ik besloten om zoiets te maken:

Afbeelding

een Darryl-Dimedag-Dean achtige met een onmeunige Confederate Flag er op. Fout = goed, Fouter = beter, foutst = best!

Bij de AGS in Enschede stond plompverloren in de showroom een opknapperbas, een 4-snarige basscollection-achtige, met wat lakschade, veel lelijke metalstickers, en een P/J configuratie en OK hardware. Donorbas gevonden!

Nu zijn de Dean bassen in ML-vorm bijzonder schaars, en ook na herhaalde oproepen kon ik niet aan de afmetingen van de body komen. Gelukkig had ik wel een forse .jpg beschikbaar van een ML-bas, en met wat rekenwerk en een excelsheet kon ik, door de 34" mensuur als ijkpunt te nemen, de afmetingen van de body bepalen.

Afbeelding

Na wat print-knip-plakwerk had ik dit:

Afbeelding

Binnenkort even een MDF-body zagen om de maten goed te krijgen, etc. De mensuur van 34" (86,3 cm.) klopt in ieder geval precies, dus dat is gunstig.
Laatst gewijzigd door Monolith op 10 jan 2006, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Lijkt me tof om daarme op het podium te staan 8)

Wat voor elementen en vorm headstock ga je nemen?

EDIT: Je neemt toch wel echt hout voor de definitieve body he :|
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

BassAgent schreef:Lijkt me tof om daarme op het podium te staan 8)

Wat voor elementen en vorm headstock ga je nemen?

EDIT: Je neemt toch wel echt hout voor de definitieve body he :|
De elementen komen van een el-cheapo afbraakbas die ik voor een paar tientjes heb gekocht, en als die echt te kut voor woorden zijn dan gooi ik er wat anders in.

Headstock wordt ook een typische Dean-kop: een V op z'n kant dus. Moet daarvoor de originele headstock wel wat customizen, maar dat komt helemaal goed.

De uiteindelijke body wordt uiteraard echt hout, maar voor het uitproberen neem ik MDF, nog nooit eerder zelf een body gebouwd. Ik verkloot liever een stuk MDF van 5 euro dan een body blank van 50 euro...
Laatst gewijzigd door Monolith op 10 jan 2006, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Toch niet ook met die redneck-vlag erop he :shock:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

BassAgent schreef:Toch niet ook met die redneck-vlag erop he :shock:
Natuurlijk wel, anders past het niet bij mijn redneck-trucker-country-metal project 8)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

O my god, je hebt een prachtige Carvin en dan gaat ie een redneckbas bouwen :shock:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

BassAgent schreef:O my god, je hebt een prachtige Carvin en dan gaat ie een redneckbas bouwen :shock:
Verschillende bassen voor verschillende projecten, dat is toch niet zo gek?
Laatst gewijzigd door Monolith op 09 jan 2006, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Das ook weer waar, maar toch :wink:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik vraag me af hoe de balans van die bas zal zijn, hij lijt me nogal neck-dive gevoelig
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Jimb schreef:Ik vraag me af hoe de balans van die bas zal zijn, hij lijt me nogal neck-dive gevoelig
Jep.. kan natuurlijk een hoop spelen met de straplocks. Daarom maak ik ook eerst een proefbody van MDF om te kijken hoe en wat bij welk gewicht.

Maar dat komt wel goed, het kan nooit erger zijn dan een BC Rich NJ Beast... Dat is gewoon een bashals op een gitaarbody geschroefd.

EDIT: Hmm, maar even een compleet verhaaltje schrijven nu iemand er zomaar een apart draadje van heeft gemaakt....
Gebruikersavatar
Infant
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 dec 2005, 22:44

Bericht door Infant »

ik neem aan dat mdf wel een stuk lichter is dan 'echt hout', hou daar rekening mee als je kijkt naar ''hoe en wat bij welk gewicht. ''
-- Halfwitt -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Infant --
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Monolith schreef:EDIT: Hmm, maar even een compleet verhaaltje schrijven nu iemand er zomaar een apart draadje van heeft gemaakt....
Nouja, 10 posts achter elkaar hierover in een ander topic vond ik wel een eigen topic waard. En nu voel je je ook meer gedwongen om af en toe wat updates te laten zien. Zulke dingen vind ik altijd leuk om te zien. Al moet ik zeggen dat de vorm niet helemaal mijn smaak - licht understatement - is. :wink:
Plaats reactie