Ken's Knutselkot

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Ken's Knutselkot

Bericht door Ken »

Net op eBay een leuke plank gescored voor weinig.
Eens kijken wat we daar voor leuks mee kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Het is een 2-piece ash body voor een PJ. Alle frezingen volgens Fender specs, volgens de verkoper.
Op de foto lijkt het swamp ash trouwens, maar ik weet het niet zeker.
Ik weet nog niet wat ik zal doen, blank laten of zwart beitsen of ecoline.. ik vind een blackburst ook erg mooi...
Ik zou er graag een maple hals op zetten, maar die zijn lefty tweedehands gewoon niet te krijgen...
Eerst maar eens wat inspiratie opdoen!
Laatst gewijzigd door Ken op 20 jan 2019, 21:01, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Ik ziet een bazenbass aankomen! 8)
Wat voor tuners ga je erop zetten?/Heb je al?
:spammodus: Ik heb eventueel een setje zwarte Schaller olifantenoren, Fender spec qua afmetingen :/spammodus: :mrgreen:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Oei, wat een mooie body! Ik zou in ieder geval een transparante finish doen voor een echte bazen-bas. 8)
Fender
Gebruikersavatar
palindroom
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 jan 2011, 09:15

Bericht door palindroom »

Als je nou de naam in de neckpocket googeld, dan zie je dat de man mooie bassen en gitaren bouwt

https://www.egsolidbody.fr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je mist meer dan je meemaakt

Prolude Little Brick----Markbass 2x 102 P. En diverse bassen

https://www.viruslive.nl
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Mooie body hoor! Mag ik vragen wat je er voor kwijt was?
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Dank allemaal :D
Ik was er 75 Eur voor kwijt ex verzending vanuit België. Dat was de vraagprijs en ik was de enige bieder. Op een of andere manier kwam de body niet terug in de zoekresultaten bij eBay, dus hij viel niet op tussen de lefty onderdelen. Maar hij stond er wel degelijk. Dat is misschien mijn geluk geweest.
Ik ga de body trouwens blank laten, volgens mij zit er nog geen finish op dus dat wordt blanke lak denk ik.
Goeie tip van die website!
Als de body echt goede kwaliteit blijkt te zijn (ik heb hem nog niet binnen) dan wil ik ook in een goede hals investeren. Die moet sowieso maple worden.
Als ik de body binnen heb dan laat ik het hier weten.
Gebruikersavatar
pepe1001
Berichten: 1151
Lid geworden op: 07 dec 2007, 22:10

Bericht door pepe1001 »

dan heb je idd een hele mooie plank Ken!
ik ga dit even in de smiezen houden, net omdat ik dus ook mn eigen Warmoth P plank binnen heb!
I'm full of Rythm and Blues, I got the Rythm from my dad and the bad woman gave me the Blues

pepe's personal's

Sales & Artist Relations @ Eich Amps / Caveman Audio
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

De body is net binnengekomen. Ziet er goed uit, slagplaat is een beetje bekrast.
Afbeelding
Er zitten zelfs potmeters in :) maar die ga ik zeker vervangen door CTS exemplaren. Ook de condensator wordt een ander type. Er is wel cloth wire gebruikt en er loopt ook al een aardedraadje naar de brug.
Afbeelding
De brug is zo'n standaard pisbakkenstaal ding, daar komt een andere voor. Wel een zwarte.
Ik heb ook al wat inspiratie opgedaan:
Afbeelding
Afbeelding
Die laatste is natuurlijk extreem cool, een '76 P.
Nu rustig aan alle andere onderdelen verzamelen.
Iemand ideeën voor een neck?
Warmoth, Allparts, Musikraft doen elkaar qua prijs niet zoveel, aflakken is duur, ca. $350, dure grap incl. verschepen naar NL.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Warmoth en Allparts enz zijn wel kwaliteit, ik heb er verschillende goedkopere in huis gehad maar ze halen het niet bij Allparts. Vraag anders of forumlid Peter (Peterbuilt) iets voor je kan doen, misschien kan hij een mooi prijsje regelen of heeft hij nog een Bstock liggen.
B stock wil zeggen: halzen die zijn afgekeurd wegens vlekjes in dingen in het hout. Vaak zijn het prima onderdelen!
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Thanks, ja da's wel een goeie. Zal Peter eens even een berichtje sturen.
B-stock lefty én maple is in mijn BGF historie nog niet voorgekomen helaas.
Omdat de body een mooi stuk hout is wil ik er een goede bas van maken, dus een beetje knappe hals zou niet verkeerd zijn.
Maar ik heb geen haast.
Eerst maar eens verdiepen in de afwerking van de body.
Olie of blanke lak? Wat zijn de voor- en nadelen van beide?
Ik ga het forum maar eens afstruinen!
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Reversed headstock niets voor je? :wink:
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Nee nee dat vind ik niks. Wordt toch wel een Allparts denk ik. Of een buitenkans via eBay...
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Allparts gaat 'm niet worden, begreep ik van Peter. Die doen niet in lefty maple halzen.
Maar Warmoth wel. Halsje kost 180 USD ex verzending en ex aflakken. Als je die allebei inclusief rekent dan loopt de teller toch aardig op.
Ik zou het halsje ook door De Gier kunnen laten lakken, maar weet niet of ik daar veel mee opschiet.
Ik zoek rustig verder.

Ondertussen een vergelijkend warenonderzoek gestart naar pickups. Al wat sound samples gevonden. Ik neig naar een SD Quarterpounder PJ set, maar ook wat meer vintage is in de picture.

Ook ben ik aan het rondkijken naar bruggen. Ik voel veel voor een Badass II maar ik vind het dan weer zo'n geklungel om die zadels in te vijlen. Het moet echter wel bij voorkeur een direct- replaceable zijn, dus met 5 schroefgaten. Die zitten al in de body namelijk.

Verder twijfel ik toch nog tussen zwarte hardware en chroom. Hoewel zwart me in eerste instantie erg cool lijkt, ben ik bang dat ik er toch spijt van ga krijgen.

Eerst maar eens de body gaan afwerken. De opties waren olie, was, PU-lijm (ja, dat kan ook!) en lak. Ik kies voor blanke lak, maar twijfel of ik een poriënvuller moet gebruiken. Die zou dan sowieso transparant en kleurloos moeten zijn. Andere bouwers smeren / spuiten er gewoon een laagje extra lak op.
Eerdaags maar eens langs de verfhandel en de bouwmarkt, kiek'n wat ze allemaal hebben.

Het uitzoeken is altijd een groot deel van de fun!
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Na het doorspitten van het forum en geïnspireerd door de prachtige verslagen van o.a. Blablas heb ik besloten de body in de Danish oil te zetten. En daarna was eroverheen. Het lijkt dan een beetje op de Warwick die ik nu heb en die voelt heel prettig aan (en ziet er mooi uit, maar goed, da's persoonlijk :wink: ).

Ondertussen denk ik erover om een maple neck te bestellen bij Warmoth.
Als ik die 'unfinished' bestel kost dat $180 incl. fretwerk, excl. verzendkosten.
Ik zet er dan zelf wel een topkam op.

De vraag is nu: kan zo'n maple neck ook in de Danish oil?
Zowel de hals zelf als de toets?
Zijn er mensen met ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ken schreef:De vraag is nu: kan zo'n maple neck ook in de Danish oil?
Zowel de hals zelf als de toets?
Zijn er mensen met ervaringen hiermee?
Ik denk het wel. Sommige MM Stingrays hebben ook een geoliede ipv. gelakte hals en toets. Musicman gebruikt daarvoor gunstock oil en wax. (wat op geweerkolven wordt gebruikt) Misschien is het effect wel hetzelfde ?
Plaats reactie