Bassman speakers vervangen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

Daar dacht ik achter te komen door simpel een speakers te meten, helaas niet gelukt dus...

EDIT: ik lees op verschillende sites dat een 16 Ohm speaker zich tussen de 10 en 14 ohm laat meten...

Top, dan overweeg ik de Eminence Beta2A-II of de Aguilar speakers á 16 Ohm!


qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Funky Monk. Je hoeft je niet blind te staren op die Aguilar speakers hoor.
Voor deconsument staan ze hoog aangeschreven vanwege hun naam.
Het is jammer dat ze de T/S specs niet vrijgeven, want dan kon ik wel beoordelen als ze geweldig waren.
Die Beta's zijn prima gezien de Volume inhoud van je 4x12, waarschijnlijk is jou box rond de 240 lieter, minder mag ook.
Als je het inwendige volume van je box voor me opmeet, dan kan ik met een luidspreker simulatie programma, de juiste poort(en)voor je bepalen en de speakers beschermt zijn bij weergave beneden hun resonantie frequentie,( MITS daar ruimte is om de poorten het te plaatsen)

grt
Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

Voor degene die de Eminence speaker kennen, is dit hem? Want ik zie overal net verschillende versies zoals de Beta12A-II, Beta12LTA:
Bij deze staat er bij de 'tablad titel' Beta12B....??
https://www.enjyshop.nl/products/Eminenc ... 6-Ohm.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

qts schreef:Funky Monk. Je hoeft je niet blind te staren op die Aguilar speakers hoor.
Voor deconsument staan ze hoog aangeschreven vanwege hun naam.
Het is jammer dat ze de T/S specs niet vrijgeven, want dan kon ik wel beoordelen als ze geweldig waren.
Die Beta's zijn prima gezien de Volume inhoud van je 4x12, waarschijnlijk is jou box rond de 240 lieter, minder mag ook.
Als je het inwendige volume van je box voor me opmeet, dan kan ik met een luidspreker simulatie programma, de juiste poort(en)voor je bepalen en de speakers beschermt zijn bij weergave beneden hun resonantie frequentie,( MITS daar ruimte is om de poorten het te plaatsen)

grt
Moet je dan het volume van de complete kast hebben? ongeacht alle scheve shotten die erin in zitten? In dat geval meet ik gewoon simpelweg de diepte*breedte*hoogte


qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Ja het volume van de complete kast, dan kan ik voor je aan de slag
Wat zijn dat voor scheve schotten?? , sorry heb geen idee hoe die kast eruit ziet.
BetaLT is met een wizzer cone, BetaA is 8Ohm,BetaB is 4Ohm, BetaC is 16Ohm
Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

Afbeelding


Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

De kast zelf is zo'n 280 liter
De inhoud achter de speakers is (als ik het goed berekend heb) 200 liter..
Verder weet ik niet of de constructie van het cabinet de hele berekening verziekt..


qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

:shock: My God!!, dit is wel een oudje, een anno nu ,geluid technisch een achterhaald model.
Eerlijk gezegd, als ik jou was, zou ik de hele voorkant eruit slopen, en een passend front van 18mm multiplex plaatsen, en 2,5 cm verzinken.
4 cirkels trekken en rekening houden met de plaatsing voor 4 PVC pijpen in de 4 hoeken
Ik zou er"persoonlijk" niet mee kunnen leven in deze kast 4 speakers goeie te plaatsen en er het beste uit te verwachten.
Je zal 1 en ander verliezen in je weergave,essentieel voor het laag. Ook al zal het oor je doen geloven dat het goed klinkt.
Op zich een leuk projectje om te doen, het is maar een keuze.
Met alle respect wil ik je niet weerhouden als je de kast zo wil laten, en de speakers er toch in wil doen :wink:
Denk er over na, en voor mij heeft het geen haast.

Tot de volgende voortzettig :D

Grt,
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

qts schreef:Eerlijk gezegd, als ik jou was, zou ik de hele voorkant eruit slopen,
Schandalig! Die pyramide kasten zijn briljant!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Als je overweegt om de boel er uit te slopen en opnieuw op te bouwen zou ik deze lekker in elkaar laten zitten en voor een schappelijk bedrag op marktplaats een lege enclosure ergens op de kop tikken en die verbouwen.
Zonde om een ouwetje (in originele staat?) helemaal te slopen alleen om er 4 andere speakers in te stoppen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Qts,

Het is GEEN achterhaald design. Het is een "long trow" kast. Een kast die zijn bas projecteert in de zaal. Als je er direct voor staat ervaar je minder bas. De huidige 4x10 en 8x10 ontwerpen geven direct 1 meter voor de kast een lekkere bas. Sta je op pinkpop en je zet deze Fender paramide kast in een hoek zodat ie schuin over het podium projecteert (30 meter bij 30 meter zo'n beetje) dan hoor je ineens de kwaliteit van het ontwerp.

Het is wel zo dat de bouw kwaliteit van de kast inmiddels wat problemen in de kast zelf zal geven. De vier platen die de pyramide vormen zullen inmiddels enigzins los zijn. Aan de achterkant zou ik 4 aluminium strips in een hoek buigen en op maat maken. Dan bevestigen met een constructielijm en 1 cm parkers.

Ik heb diverse P.A. kasten die iets van dit design weg hebben en het werkt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Funky Monk
Berichten: 405
Lid geworden op: 26 okt 2006, 17:50

Bericht door Funky Monk »

Het is inderdaad een originele vroege 70's
Ik ga eerst 4 speakers bestellen, inbouwen volgens de piramide en simpelweg beoordelen of ik het goed vind klinken!
Er zitten op plekjes wel wat kieren, die zou ik dicht kunnen maken, maar alles zit nog wel muurvast, dat valt me alles mee!!
Vind het wel te gek om men de hele stack te spelen, vandaar dat ik de speakers wil vervangen, die looks he... :D


Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Mocht je hem alsnog kwijt willen, ik hou me aanbevolen. :wink:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het kan zijn dat het een vezelplaten cabinet is. Of dat er vezelplaten onderdelen in zitten. Ik zou dan aanraden die onderdelen in te smeren met nieuwe houtlijm. Een beetje warm maken (eau bair marie) en dan insmeren met lijm. Omdat die platen nu zo langzaam aan gaan verpulveren. Als je ze insmeert met lijm ga je dit tegen. Daarna is het aan te raden de binnenkant te schilderen. Maar uitteraard goed kijken of de constructie deugt en als het kan, verstevigen. Dit omdat de nieuwe speakers een veel grotere kracht op de constructie uit zullen oefenen. Kijk ook of er goede bevestigingsmoeren en bouten gebruikt zijn. Er zijn van die bussen met tandjes zie zich vastzetten in het hout. Waardoor je de speakers vast kan zetten met bouten... Weet de naam niet meer van die dingen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Inslag moer, heb ik ook gebruikt bij mijn cabs.

https://www.google.nl/search?q=inslagmo ... 76&bih=619" onclick="window.open(this.href);return false;

Tja, het valt niet mee, al die verschillende meningen.
Plaats reactie