Hout...
Hout...
In een facebook discussie over de nieuwe gitaar van Tymon Kruidenier (Exivious) ging het opeens over hout - en daarbij dook dit documentje op.
https://www.stormriders.com/guitar/telec ... r_wood.pdf
Hout resoneert als je op een gitaar (of bas) speelt, maar iemand probeert hier te bewijzen dat je dat versterkt niet terughoort. Brand maar los...
https://www.stormriders.com/guitar/telec ... r_wood.pdf
Hout resoneert als je op een gitaar (of bas) speelt, maar iemand probeert hier te bewijzen dat je dat versterkt niet terughoort. Brand maar los...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
- tjoepatjoep
- Ban wegens Jazz
- Berichten: 20322
- Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36
Als hout resoneert, zou je dat minimaal via de brug in de snaren terug krijgen. En als snaren trillen hoor je het via het element terug. Dat zegt mijn boerenverstand.
Alleen is de vraag hoe minimaal dit verschil is.
Alleen is de vraag hoe minimaal dit verschil is.
Joep
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur
Rickenbacker | Fender | Gibson
Stunning Suzy | Pigtail
Tymon vatte het aardig samen, vanuit een vergelijkbare redenering:
Dat metingen kleine getallen geven wil niet zeggen dat het oor er ongevoelig voor is.Maybe the differences are really minimal when measuring them, but there are pretty clear tonal differences to the ear.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Hoop geleuter altijd dat gedoe over ToneWood, het wordt het liefst gedaan door mensen die nog nooit zelf iets hebben gebouwd uit een ruw blok hout en hooguit iets hebben samengesteld uit hapklare onderdelen.
Ga toch gewoon zelf eens iets maken, je zult zien dat hout niet de "grote" factor is dat de klank bepaald.
Ik zeg niet dat het geen invloed heeft maar het is zeker geen bepalende factor voor het geluid.
Ga toch gewoon zelf eens iets maken, je zult zien dat hout niet de "grote" factor is dat de klank bepaald.
Ik zeg niet dat het geen invloed heeft maar het is zeker geen bepalende factor voor het geluid.
Laatst gewijzigd door blablas op 30 jul 2013, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
- stijnkenens
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25
Jep, hierop is heel de forum discussie gebaseerd.Maybe the differences are really minimal when measuring them, but there are pretty clear tonal differences to the ear.
Je mag nog zoveel onderzoek doen en bewijzen dat het echt niet uitmaakt of je gitaar nu uit plexi of hout is gemaakt: er gaan altijd nitwits bestaan die zeggen dat ze het kunnen horen ...
Ik wil de test gerust aangaan: 10 tele's op een rijtje: 5 in essen essen en 5 in elzen. Er gewoon voor zorgen dat de body's allemaal even zwaar zijn, nekje van hetzelfde hout erop en identiek dezelfde pups. goed afgesteld, pup hoogte overal hetzelfde.
steek een hoop gitaristen in een donkere ruimte en laat ze de test doen: no way dat ze de de 5 essen body's en 5 elzen body's eruit halen.
Het blijft een houten plank die enkel de drager is van hals, brug en pickups !!!
Het kleurt wel iets, maar het zit toch vooral in de vingers en de pups, en dan al de effectpedaaltjes en vooral niet vergeten: jou amp !!!
s.
Dat klopt wel voor solid body guitars, maar - IMHO - niet voor akoestische instrumenten. Basgitaren zijn een niche in dezen, maar voor klassieke, akoestische en jazz-gitaren is dat een ander verhaal. Bij deze soort gitaren is vooral de voorkant belangrijk, is mijn ervaring. En dan kan ver gaan: ik heb op het toonmoment van de instrumentenbouwschool in Puurs een heleboel gitaren gezien/geprobeerd (stiekem) die helemaal gebouwd waren volgens dezelfde specificaties. En ik moet zeggen dat daar toch wat verschil op zat. Ook door de mate van afwerking, maar vooral door het materiaal van de voorkant. Zelfs Torres, de Spaanse gitaarbouwer die het bouwen van klassieke gitaren tot het niveau bracht vanwaar de moderne bouwers vertrekken, bouwde een gitaar met een zij- en achterkant in papier maché, die toen best wel goed klonk - en die nu nog te zien is in het instrumentenmuseum in Barcelona, maar die de tand des tijd niet overleefd heeft (dat kun je ook niet verwachten van papier maché).
Ik heb op dat toonmoment gepraat met mensen die vonden dat de achterkant van platanenhout voor een akoestische gitaar het geluid te erg zou beïnvloeden - not, dus. Anderzijds waren er heel wat gitaren die gebouwd waren volgens dezelfde plannen maar met andere materialen - voor voorkant en hals - en die wel een duidelijk verschil in klank lieten noteren.
Waarmee ik maar wil zeggen: voor solidbody instrumenten: het is belangrijk dat je je comfortabel voelt met het hout, maar het geluid komt toch vooral van de elementen. Voor akoestische instrumenten is dat een héél ander verhaal.
Ik heb op dat toonmoment gepraat met mensen die vonden dat de achterkant van platanenhout voor een akoestische gitaar het geluid te erg zou beïnvloeden - not, dus. Anderzijds waren er heel wat gitaren die gebouwd waren volgens dezelfde plannen maar met andere materialen - voor voorkant en hals - en die wel een duidelijk verschil in klank lieten noteren.
Waarmee ik maar wil zeggen: voor solidbody instrumenten: het is belangrijk dat je je comfortabel voelt met het hout, maar het geluid komt toch vooral van de elementen. Voor akoestische instrumenten is dat een héél ander verhaal.
--
Maurice Vandebroek
Maurice Vandebroek
- stijnkenens
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25
MacDaion schreef:Dat klopt wel voor solid body guitars, maar - IMHO - niet voor akoestische instrumenten. Basgitaren zijn een niche in dezen, maar voor klassieke, akoestische en jazz-gitaren is dat een ander verhaal. Bij deze soort gitaren is vooral de voorkant belangrijk, is mijn ervaring. En dan kan ver gaan: ik heb op het toonmoment van de instrumentenbouwschool in Puurs een heleboel gitaren gezien/geprobeerd (stiekem) die helemaal gebouwd waren volgens dezelfde specificaties. En ik moet zeggen dat daar toch wat verschil op zat. Ook door de mate van afwerking, maar vooral door het materiaal van de voorkant. Zelfs Torres, de Spaanse gitaarbouwer die het bouwen van klassieke gitaren tot het niveau bracht vanwaar de moderne bouwers vertrekken, bouwde een gitaar met een zij- en achterkant in papier maché, die toen best wel goed klonk - en die nu nog te zien is in het instrumentenmuseum in Barcelona, maar die de tand des tijd niet overleefd heeft (dat kun je ook niet verwachten van papier maché).
Ik heb op dat toonmoment gepraat met mensen die vonden dat de achterkant van platanenhout voor een akoestische gitaar het geluid te erg zou beïnvloeden - not, dus. Anderzijds waren er heel wat gitaren die gebouwd waren volgens dezelfde plannen maar met andere materialen - voor voorkant en hals - en die wel een duidelijk verschil in klank lieten noteren.
Waarmee ik maar wil zeggen: voor solidbody instrumenten: het is belangrijk dat je je comfortabel voelt met het hout, maar het geluid komt toch vooral van de elementen. Voor akoestische instrumenten is dat een héél ander verhaal.
Het probleem is inderdaad dat heel veel mensen op fora dingen door elkaar halen: de specifieke klankeigenschappen van hout voor akoestische instrumenten gaan relateren aan elektrische instrumenten, en als je door vraagt, dan vallen die altijd door de mand.
Ik ben trouwens ook bezig in het zogenaamde leonardo project: akoestische gitaren bouwen met inheemse (Europese) houtsoorten. Om te laten zien dat het even goed kan, en dat je niet altijd voor mahonie of palissander of ebben moet kiezen voor een goede klank.
En daarbij moet je weten dat naast het klankblad de bebalking op zich ook zeer belangrijk is.
Op een of andere manier zweer ik bij dunne hoge balkjes, ipv breed en laag. Het geeft dat klankblad iets springy, meer percussief, vind ik ...
s.
- en Adriaan
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44
En uiteraard of het een fiere of neerslachtige boom was, hoe bladerig hij was gedurende de laatste volle maan voor hij gekapt werd en hoeveel bloed er op de bast was gesmeerd.
Dat weet iedereen.
Dat weet iedereen.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
- 4snaarinstrument
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49
Hmm,vreemde discussie. Misschien begrijp ik het punt van de discussie ook niet.
De houtsoort waarvan de body is gemaakt zal (een van de) de kleinste factor(en) zijn voor het uiteindelijke geluid van bas. PU's, electronica, hals, toets, constructie zijn allemaal meerzeggend. Echter, als je het over een hoortest hebt durf ik wel te beweren dat als je identieke bassen bassen neerzet met verschillende bodies van laten we zeggen, ceder of mahony, ebben of wenge en aluminium of RVS, de meeste bassisten het verschil horen wanneer de bas niet is ingeplugged.
Wat de PU's en electronica daarna doen om dat verschil teniet te doen of te versterken vindt ik een 2e. Sommigen zijn van mening dat het van belang is hoe een electrische bas oningeplugged klinkt.
De voorbeelden die ik geef zij extreem uiteenliggend en wanneer ingeplugged zou je uitgebreid kunnen debatteren over hoe significant het verschil is.
Echter... Ik zie niet in waarom je niet, als je naar een bepaald geluid toe zou willen bouwen, je na de best passende hals, toets, hals/body contructie, PU's en electronica geselecteerd te hebben, je ook niet een (een, niet DE) houtsoort zou selecteren die hierbij zou passen. Ongeacht hoe klein het verschil uiteindelijk ook zou zijn.
Ik kan me gewoon niet zo goed indenken waarom je als fanatiek bouwer selectief bent in al die grotere factoren, om die vervolgens maar op een body van een willekeurig stuk hout te plempen omdat dat toch niet (zoveel) uitmaakt.
De houtsoort waarvan de body is gemaakt zal (een van de) de kleinste factor(en) zijn voor het uiteindelijke geluid van bas. PU's, electronica, hals, toets, constructie zijn allemaal meerzeggend. Echter, als je het over een hoortest hebt durf ik wel te beweren dat als je identieke bassen bassen neerzet met verschillende bodies van laten we zeggen, ceder of mahony, ebben of wenge en aluminium of RVS, de meeste bassisten het verschil horen wanneer de bas niet is ingeplugged.
Wat de PU's en electronica daarna doen om dat verschil teniet te doen of te versterken vindt ik een 2e. Sommigen zijn van mening dat het van belang is hoe een electrische bas oningeplugged klinkt.
De voorbeelden die ik geef zij extreem uiteenliggend en wanneer ingeplugged zou je uitgebreid kunnen debatteren over hoe significant het verschil is.
Echter... Ik zie niet in waarom je niet, als je naar een bepaald geluid toe zou willen bouwen, je na de best passende hals, toets, hals/body contructie, PU's en electronica geselecteerd te hebben, je ook niet een (een, niet DE) houtsoort zou selecteren die hierbij zou passen. Ongeacht hoe klein het verschil uiteindelijk ook zou zijn.
Ik kan me gewoon niet zo goed indenken waarom je als fanatiek bouwer selectief bent in al die grotere factoren, om die vervolgens maar op een body van een willekeurig stuk hout te plempen omdat dat toch niet (zoveel) uitmaakt.