Vraag over intoneren

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
wegottaknow
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2013, 17:58

Vraag over intoneren

Bericht door wegottaknow »

Hallo iedereen, mijn naam is Piet en ik ben nieuw hier op het basforum.
Ik heb 15 jaar gitaar gespeeld en ben sinds vorig jaar overgestapt naar de bas.
Ik speel op een 4 snarige Fender Jazz Bass (mexico).

Nou heb ik een vraag over intoneren.
Ik heb mijn E-snaar afgesteld dat hij op de open snaar en op de 12e zuiver is.
Maar als ik dan bijv. een A pak op de E-snaar is die niet zuiver???
Hoe kan dit?
Of ligt dat gewoon aan de kwaliteit van de basgitaar?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Kan zijn dat je hals erg hol staat en dat je bij het pakken van een gefrette A op de E die snaar nogal diep omlaag moet duwen.

Het is ook de vraag hoe je de zuiverheid van de open E bepaald hebt. Sla je de snaar los aan? Of pak je en flageolet op de 5e positie?
En uiteraard ook hoe je de zuiverheid van de gefrette 12e positie bepaalt. Knijp je erg hard?

Ik hou zelf altijd voor de E en de A snaar de intonatie van de 12e positie iets aan de lage kant. Omdat je tijdens het spelen soms onbewust iets opdrukt bij de hogere posities.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
wegottaknow
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2013, 17:58

Bericht door wegottaknow »

Ik sla de E-snaar los aan, mij is verteld dat je niet moet intoneren met harmonics.
Ik knijp niet hard.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Hoe erg 'niet zuiver' is die A dan?

Intonatie is altijd een compromis: of het is bovenin niet helemaal goed, of het is onderin niet helemaal goed. Aard van het instrument, doe je niks aan :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
RhythmJunk
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jan 2006, 16:46

Bericht door RhythmJunk »

heb je hem geintoneerd terwijl je hem in de normale stand hebt? of heb je hem liggend geintoneerd?
dit kan namelijk verschil maken
hier kan je daar wat over lezen: https://www.rockbassist.nl/afstellen%20basgitaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
check ook dit https://www.youtube.com/watch?v=te44eWXd9pc" onclick="window.open(this.href);return false;
en natuurlijk de sticky hier op t forum over afstellen
G&L LB100
Fender Bassman 100 + Bassman cab
Green Audio Fireball B-)

https://www.fatangel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
wegottaknow
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2013, 17:58

Bericht door wegottaknow »

Rieno schreef:Hoe erg 'niet zuiver' is die A dan?

Intonatie is altijd een compromis: of het is bovenin niet helemaal goed, of het is onderin niet helemaal goed. Aard van het instrument, doe je niks aan :)
Het valt opzich wel mee hoor.
Ik hoor het wel, de mensen in mijn band niet.
Misschien ben ik te kritisch :lol:
wegottaknow
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2013, 17:58

Bericht door wegottaknow »

Basvarken schreef:Kan zijn dat je hals erg hol staat en dat je bij het pakken van een gefrette A op de E die snaar nogal diep omlaag moet duwen.

Het is ook de vraag hoe je de zuiverheid van de open E bepaald hebt. Sla je de snaar los aan? Of pak je en flageolet op de 5e positie?
En uiteraard ook hoe je de zuiverheid van de gefrette 12e positie bepaalt. Knijp je erg hard?

Ik hou zelf altijd voor de E en de A snaar de intonatie van de 12e positie iets aan de lage kant. Omdat je tijdens het spelen soms onbewust iets opdrukt bij de hogere posities.
Hoe kan je checken of je hals hol staat? Gewoon met het blote oog? Of is daar een trucje voor?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als je het al hoort, is het erger dan het zou moeten zijn :)

Je kunt met het blote oog kijken of je hals goed staat, of met een trucje.

Met het blote oog hou ik mijn bas met de body bij het oog en kijk ik langs de zijkant van de hals. Omdat de snaren altijd recht staan, zie je al snel hoe je hals staat.

Als trucje kun je je snaar bij de 1e en 15e fret (of verder terug) indrukken. Dan maken je snaren een rechte lijn en zie je gelijk hoeveel ruimte er in het midden van de hals is. Wat je daar wilt is persoonlijk, zelf heb ik ongeveer een creditcard + een beetje.

Rammelt je hals na het afstellen rond de eerste 5 frets? Dan is je hals te recht. Rammelt ie verder naar onderen? Grote kans dat ie dan te hol staat.

Speel ook met de zadels, het is altijd een samenwerking tussen de afstelling van de hals en van de brug :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
wegottaknow
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2013, 17:58

Bericht door wegottaknow »

Rieno schreef:Als je het al hoort, is het erger dan het zou moeten zijn :)

Je kunt met het blote oog kijken of je hals goed staat, of met een trucje.

Met het blote oog hou ik mijn bas met de body bij het oog en kijk ik langs de zijkant van de hals. Omdat de snaren altijd recht staan, zie je al snel hoe je hals staat.

Als trucje kun je je snaar bij de 1e en 15e fret (of verder terug) indrukken. Dan maken je snaren een rechte lijn en zie je gelijk hoeveel ruimte er in het midden van de hals is. Wat je daar wilt is persoonlijk, zelf heb ik ongeveer een creditcard + een beetje.

Rammelt je hals na het afstellen rond de eerste 5 frets? Dan is je hals te recht. Rammelt ie verder naar onderen? Grote kans dat ie dan te hol staat.

Speel ook met de zadels, het is altijd een samenwerking tussen de afstelling van de hals en van de brug :)
Bedankt voor de tips!
De hals is zo te zien niet krom.
Ik heb nou idd een compromis gemaakt, heb hem bij de 12e fret nou een beetje "flat" gemaakt zodat de A zuiverder is.
Hij klinkt nou beter, hoor het iig niet meer.
Plaats reactie