Musicmaster restaureren

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Musicmaster restaureren

Bericht door Bumper »

Het is een tijdje geleden dat ik heb geklust, maar het behalen van mijn bachelor bleek een mooi excuus om weer wat te gaan klussen. Op eBay heb ik deze twee Musicmasters weten te bemachtigen. Aanvankelijk wilde ik slechts de rode, maar het knutselgas kroop waar het niet gaan kon...
Afbeelding

De rode bas was als eerste binnen en werd meteen grondig onderzocht:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juni 1971 dus :D Op de volumepotmeter en de duimsteun na is de bas nog helemaal origineel. Inmiddels zijn de bas en de slagplaat lichtjes gepolijst en is de toets goed geolied. De hardware is schoongemaakt en het kunststof ziet er weer uit als nieuw na een beetje bumperpoets. Hij ziet er nu zo uit als op de eerste foto :D
Er is wel een probleem: Op de een of andere manier zitten de condensators niet lekker aangesloten en de tonepot werkt daardoor niet naar behoren. Soms maken de condensators contact en wordt het geluid dus dof, maar dit gebeurt heel willekeurig. Iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door Bumper op 01 okt 2013, 12:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Check de aarde connecties bovenop de potmeter of deze allemaal nog vast zitten...... en check natuurlijk de potmeter. vaak is deze op!
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

wel heel toffe projectjes. Ik ben zelf verzot op musicmasters
Laatst gewijzigd door saf op 30 aug 2013, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Ze zijn echt verassend diep voor zulke kleine bassen en ontzettend licht!
Het euvel in de electronica is verholpen, de volumepot was niet helemaal netjes gesoldeerd waardoor die slecht contact maakte.
Nu nog iets verzinnen om dat stukje slagplaat bij de output wat te verstevigen
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

erg onderschatte bassen als je het mij vraagt.

Een stukje plastic aan de onderzijde van de slagplaat lijmen. (oud pasje ofzo)
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik vermoed dat een brede stalen ring onder de jack input een oplossing kan bieden.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Waar een oude bonuskaart wel niet goed voor is!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zie trouwens dat de aarde van de jack niet aangesloten is. Zou normaal natuurlijk aarden door de metalen folie onder de jack / potmeters maar soldeer deze maar gewoon effe vast!!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Trouwens, wat doet die tweede condensator daar? Die hoort daar toch niet???? Normaal moet er maar 1 inzitten, ik tel er 2 :)

Edit: he, wat leuk. Op het schema komt die tweede cap niet terug namelijk maar in de originele Fender manual zit ie wel........ apart, hij staat in serie met de output...... ontkoppelcap. Die cut dus aardig wat laag op deze manier........ apart!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Die tweede condensator was volgens mij toegevoegd om te verbergen dat het element een gitaarelement is en daardoor klinkt die wat donkerder. Je ziet hem trouwens wel op de schema, het is dat schijfje onder de blauwe condensator :D
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Bumper schreef:Die tweede condensator was volgens mij toegevoegd om te verbergen dat het element een gitaarelement is en daardoor klinkt die wat donkerder. Je ziet hem trouwens wel op de schema, het is dat schijfje onder de blauwe condensator :D
:)

zie nu op de pics dat ie gewoon aan aarde vastzit...... is dus wel gemaakt om de pickup donkerder te laten klinken! Te gek!!

Op het schema staat ie niet, op de manual die ik boven postte wel..... hierbij het schema:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Dat komt omdat dat het schema is voor de Musicmaster gitaar, die had geen extra condensator.
Inmiddels heb ik de zwarte bas opengeschroefd, maar ik kan nergens een datum vinden. Iemand enig idee van welk jaar deze is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

'71 tot max '76
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Bumper schreef:Dat komt omdat dat het schema is voor de Musicmaster gitaar, die had geen extra condensator.
:facepalm:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Sinds er geen 8-cijferige code 0700-XXXX op de achterzijde van de hiel staat, valt het niet meer te dateren, en is het inderdaad hetgene Sef zegt: '71 -> '76
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie