Zelfbouw A/B -TB Box

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Zelfbouw A/B -TB Box

Bericht door Laus »

Hallo,

Door het lezen van informatie over effecten en de werking daarvan ben ik geïnteresseerd geraakt in A/B boxjes en True Bypass boxjes. Door diverse forumgebruikers ben ik toen gewezen op plaatsen waar deze te bestellen zijn. Maar eigenlijk vond ik al die prijzen voor zulke simpele kastjes wat aan de hoge kant (ik had beter kunnen weten).

Dus na wat verdieping had ik al snel besloten om wederom een nieuwe hobby te creëren en eens wat aan zelfbouw te gaan doen. Nou wist ik helemaal niets van elektronica, dus eerst maar eens een beginnersboek op de verlanglijst voor kerst.

Dat gelezen hebbende, besloten om 2 kastjes te gaan maken: eenmaal A/B - TB en eenmaal TB - Channel. Om te weten hoe ik dit moest aanpakken heb ik eerst veel gelezen op de diverse DIY sites. Omdat ik geen schema kon vinden heb ik het schema van een A/B en het schema van een TB gewoon aan elkaar geplakt.

Dit idee leverde een bestelling op bij Banzai Effects voor de 3DPT switches en een bestelling bij Conrad voor de rest. Ik had niks, dus ook een soldeerbout en multimeter meteen bijbesteld. De totale rekening voor dit alles: ± 120 euro. Niet niks, maar naarmate je meer maakt gaan de kosten voor soldeerbout en meter natuurlijk minder tellen.

Afijn, uiteindelijk kwam de Conrad doos binnen en kon ik beginnen:
Afbeelding

Als eerste alle schema's getekend en de diverse boorgaten op het doosje getekend. Dit ging met lineaal redelijk. Had gewoon niet anders. us helemaal recht is allemaal niet, maar dat maakt mij niks uit. Moet toch alles met de hand boren:
Afbeelding

Gaten boren was zo gepiept, meteen LED's erin om te kijken:
Afbeelding
Afbeelding

Vanbinnen is komt het er ongeveer zo uit te zien, op de foto is alleen het A/B deel gesoldeert. De LEDS hebben stevige pootjes en die 6 gebruik ik om een klein stukje printplaat vast te zetten zodat het makkelijker is om de weerstandjes vast te zetten:
Afbeelding
Afbeelding

Hier is ie klaar....alleen werkt nog niet helemaal... dus flink testen:
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk bleek mijn gebruikte DC jack niet geïsoleerd te zijn, kostte me aardig wat tijd om daarachter te komen. Dus helaas maar eens een elektronicawinkel opzoeken om die nog te kopen...tot die tijd helaas geen werkende LEDS.

Deze werken wel met de DC jack alleen niet icm met geluid en andere pedalen. Voor de middelste had ik een hele felle witte led gekocht. Deze is echter ZO FEL dat je direct koppijn hebt als je erin kijkt. Deze heb ik dus met stift maar blauw gemaakt net als de andere 2. Ach wist ik veel...

Ik ben nog lang niet klaar, boxje 2 moet immers nog. Maar voorlopig heb ik erg veel plezier aan het prutsen met dit soort dingen. Ik hoop dat anderen die zitten te twijfelen aan zelfbouwen of niet hiermee een beter beeld krijgen van wat ze te wachten staat.

Het resultaat is geweldig, ik durf te beweren dat m'n bas nu beter klinkt dan wanneer ik de twee Boss-pedaaltjes in serie aan elkaar zet. Dat was precies de bedoeling!

Laus.
Plaats reactie