Hagen doet het zelf, of samen.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
Ik had 2 jaar geleden in Veenendaal ( vintagebeurs) oude tuners opgescharreld. Dat waren 4 dezelfde ipv 2 om 2. Nooit aan gedacht. Samen met mijn schoonvader kon ik de verbinding in de plaat los maken en zo het asje omdraaien. Gelukkig maar, want de snaarpin was een afwijkende maat waar ik afwijkende ringen en gaten voor had in de headstock. Die is al gelakt.

Mijn schoonvader was leraar metaalbewerking. Zijn ervaring en gereedschap geeft bijna altijd een oplossing.
Laatst gewijzigd door Hagen op 08 okt 2015, 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Metaal bewerkers zijn 'wonder verichters'. :)
Wij lossen elk probleem op. :mrgreen:
Of maken het eerst nog wat groter en lossen vervolgens alsnog op.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

:jaaaaa:
blablas schreef:Metaal bewerkers zijn 'wonder verichters'. :)
Wij lossen elk probleem op. :mrgreen:
Of maken het eerst nog wat groter en lossen vervolgens alsnog op.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
Ondertussen alvast begonnen met de Jack Casady koffer. Die wordt ook aangepast naar de leeftijd van de originele body. Dat wordt dus een bruine koffer met wat slijtage op de randen en dofgrijsgeworden hang- en sluitwerk.
Laatst gewijzigd door Hagen op 04 jan 2016, 05:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
De contructie voor het koppelen van hals en body is nu helemaal voorbereid. De pocket is nog iets te ruim. Door de constructie zal de hals daarin niet gaan bewegen, maar het moet straks optisch wel mooi aansluiten. De hals zit aan een centreblock geschroefd, dat bij de pocket en bij de tailpiece vast zal worden gezet. Uiteindelijk zullen de pocketkieren dichtgelijmd worden.
image.jpg
Inwendig wordt de brug ondersteund door een wigje dat tussen het versterkte bovenblad en het centreblock wordt geschoven.

De hals zal nu verder afgewerkt kunnen worden (weer schuren en lakken en de headstock optuigen)
Doordat deze body wat dikker is dan een Jack Casady, zal ik bij de koffer wat van de zachte vulling moeten verwijderen. Ook ga ik het opbergvak/halssteun iets verlagen. Dit kwam pas aan het licht toen ik de bas voor het eerst met brug en snaren in de koffer deed.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Vandaag veel gedaan: de body: de randjes iets beter beschermd met transparante lak, de hals is nog met 3 schroeven extra vastgezet en in de lak gezet en de koffer staat te vervormen ( de deksel moet iets bollen vanwege de hoge body op de plek van de brug.

De verf ging achterop de headstock weer blaartrekken. Ik weet niet meer wat ik daar als ondergrond had gebruikt. Moet dus overnieuw na een goede schuurbeurt.
Verder zag de hals zelf er wel goed uit. Die kan later afgewerkt worden met blanke matte lak. Als de hals en headstock goed uitgehard is, kunnen de tuners er (weer) op en kan E.I.N.D.E.L.IJ.K de hals ingelijmd in de body komen. :D

Zaterdag verder ..
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
2de Kerstdag en vandaag lekker aan het klussen aan de bas. Top 2000 erbij aan. Dan is het leven goed!
De hals is vorige week gekoppeld aan de romp. Deze had de laatste verf- en ook laklaag gehad. De tailpiece en aardedraad zijn geplaatst. De hals weer lijmvrij gemaakt ( van de isolatieband die ik als afplaktape heb gebruikt ) Daarna kon ik het fretboard weer opnieuw met olie behandelen.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
Gisteren de tuners er op gezet en daarna op de bouwclub de 4 snaren. Toen ik die op spanning bracht, brak er eerst een stukje metaal uit de (/het?) tailpiece. Daarna bleek het bovenblad onder de brug ruim 2 mm te zijn gedaald. De wig die nog tussen centreblock en brug hoort, heb ik toen - 2 mm afgeslankt - geplaatst. De hoek van de hals tov de brug is nu wel veranderd. Met een hogere topkam zou dit opgelost kunnen worden. Anders gaat er toch een dikkere wig in.

Er werd gelijk een dikker stuk bot afgezaagd, waar ik een nieuwe topkam van maak.
image.jpg
Laatst gewijzigd door Hagen op 04 jan 2016, 05:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

:cheer: Vandaag met een provisorisch verhoogde topkam de snaren opnieuw opgespannen. De kast klinkt -zonder versterking - best goed. De flatwounds geven een mooi droog retro geluid! Ik had nog niet echt gestemd en geintoneerd, maar deze indruk was fantastisch. Ja ik weet het: Ik ben gewoon enthousiast dat ik de eerste nootjes uit een zelfbaksel haal. Iets waarvan ik na bijna 3 jaar af en aan prutsen eigenlijk geen rekening meer mee hield.

Nu kan ik zien dat bij deze kamhoogte de brug nog iets te hoog is. Omdat de vorige keer al bij een beetje opspannen het bovenblad al zover ingedrukt werd, wil ik dat de brug ook wat meer op het ondersteunende blok steunt. Dat kan door de onderzijde wat af te vijlen, zodat de voetjes wat meer bij de middenas het bovenblad raken. Beide doelen zijn dan bereikt.

Het nieuwe topkambeentje is gemodelleerd. De hoogte en de snaarsleuven moeten nog. Volgende week verder!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Gaaf zeg dat je dat zelf kunt. Moet uiteindelijk een hoop voldoening geven!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ja, het jeukt om nu de brug aan te passen, maar wil voor alle zekerheid eerst het advies van ervaren bouwers. Men hen en hun apparatuur is er veel mogelijk!
Laatst gewijzigd door Hagen op 14 mar 2016, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

De bas heeft dit weekend op gestemde spanning gestaan en de hals en body is nu 'gezet'.Voor de laatste keer brug en kam verlaagd voor een goede actie. Bij de brug uiteindelijk ruim 3 mm eraf gehaald. De hals blijft mooi recht en ik heb niet aan de trekstang hoeven zitten.

Het dekblad is de afgelopen weken door de snaardruk flink gaan zakken, want ook de inwendige steun onder de brug was al verlaagd.

De bas geeft bij het akoestisch spelen een hele droge, wat metalige klank. Wat lager op de hals gaat ie wat meer zingen. De La Bella's staan behoorlijk strak. Ik had wat meer conform verwacht. De eerste keer dat ik op deze snaren speelde ( bij Denniz ) had ik deze ervaring niet. Ik ga nu eerst de bas afmaken en kan dan na het versterkt testen altijd nog andere snaren erop doen.

Ik kan aankomend weekend aan de electronica beginnen, hèhè.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ben al een tijdje niet geweest en heb het dan ook niet meer nauwlettend gevolgd maarre: Goed bezig Sjéraar! :worship:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
He Denniz,
Ik zat me al te verheugen om jou binnenkort wat plaatjes van het eindresultaat te sturen!
Nu zit je al te spieken.Alles goed drummerboy ?

Net het element er ingepeuterd. De ring is aangepast voor de houten slagplaat.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Netjes hoor! Wat een werk!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie