Hagen doet het zelf, of samen.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Hagen doet het zelf, of samen.

Bericht door Hagen »

Vorig jaar heb ik van een chinese cheapo een mooie EUB Calebas met koffer gemaakt. dwz Samen met mijn schoonvader.( Als je zoekt op Silent bas kom je dat vanzelf tegen in dit forum) Ik ben nu bezig om van een 50 jaar oude Unicon archtopgitaar een longscale bas te maken. Waarom?
Ik had voorheen een Classic 4 shortscale Hollowbody. Die beviel me minder goed door de lage snaarspanning. Ik heb lang rondgekeken voor een net zo 'n mooie en betaalbare longscale, maar eigenlijk heb ik liever nog een vintagebas.Die ouwe zooi heeft zoveel meer charme! Bovendien: zelf ben ik ook net 50, een mooi kado aan mezelf. Het gedoehetzelf met oudere spullen van DHZ Denniz op dit forum was inspirerend, :worship: zodat ik hem als mentor heb gevraagd. Gelukkig wilde hij dat :jaaaaa:
Dit voorjaar had ik een oude Unicon (ooit van Saf) gescoord. Deze werden destijds net als Egmond in Nederland gemaakt. Alhoewel het van kneuterigheid aan elkaar hangt, is het een sierlijke archtop met een prachtige vergeelde craquelé. Ook had ik via MP een kale Hondo Rickenbacker hals gekocht, waarvan de frets verwijderd waren en daarbij de lak op het fretboard gerafeld achtergelaten was.
Unicon Project.JPG
Unicon Project.JPG (37.43 KiB) 6136 keer bekeken
Afgelopen september ben ik bij Dennis wezen praten en hem eea laten zien. Samen hebben we met zijn modellen gespeeld om te kijken wat voor een geluid met welke spullen mogelijk is. Daarna ben ik begonnen met het aanpassen van de headstock en het schuren van hals en fretboard. tussendoor druk mailend met Dennis voor tips & tricks.
hals.JPG
hals.JPG (34.92 KiB) 6135 keer bekeken
hals & fretboard schuren.JPG
hals & fretboard schuren.JPG (35.09 KiB) 6134 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hagen op 16 mar 2014, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Goed bezig Sjèraar! :jaaaaa:
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

cool project! prachtige unicon ook. Dat word een coole bas. Dat is er een bet een full with body toch?
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Dat hoop ik ook, Saf, dat ie heeeel mooi wordt. Maar ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet zo goed. Het is een akoestische gitaar die bas wordt.
grondverf.JPG
grondverf.JPG (57.17 KiB) 5881 keer bekeken
Ben vandaag druk geweest met de hals gronden en plamuren, en daarna weer afschuren met 600 schuurpapier. Het oude gat in de kop heb ik donderdag nog dichtgemaakt. Ook heb ik een nieuwe, iets slankere slagplaat gemaakt, zodat de sierlijke f-gaten nog wat beter uitkomen.
geverfd, geplamuurd en geschuurd.JPG
geverfd, geplamuurd en geschuurd.JPG (34.25 KiB) 5883 keer bekeken
Ook vandeweek bij de Arnhemse Houthandel geweest om wat fineer te kopen. Dit om op de kop en slagplaat te plakken. Gezien de uiteindelijke kleurkeuze van Mahonierood naar een blauwgroene kleur is dat idee weer losgelaten. (het mahonierood deed het erg goed bij de crèmewitte body, maar viel weg bij het roodbruine fretboard)
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

buit Vintage beurs.JPG
buit Vintage beurs.JPG (40.14 KiB) 5865 keer bekeken
Op de Veenendaalse Vintagebeurs op 28 september had ik al wat ouwe hardware gevonden. Het moet tenslotte wel een bas worden die er ook echt uit ziet als 50 jaar oud.
tuner.JPG
tuner.JPG (41.02 KiB) 5864 keer bekeken
Gisteren bij Piet Guitars in Arnhem centrum geweest: Daar jumbofrets, en een jackingang met plaatje gehaald.
Tegenvaller van de week: Ook daar had men geen bushings voor tuners met pindoorsnee van 10mm en men kon ze ook niet ergens bestellen.
Ik moet dus andere tuners hebben of heel toevallig nog tegen passende aanlopen. Ik zal een zoekertje maken bij DHZ en Gevraagd en Aangeboden. Een laatste kans is dat mijn schoonpa ze misschien zelf kan draaien.
Voor de lezer hier: asje 10 mm en gat in Kop is 12 mm, maar dat is natuurlijk nog aan te passen.
Laatst gewijzigd door Hagen op 20 okt 2013, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Eko/framus tuners.

Ik heb mijn collectie van die tuners (Meerdere setjes) een tijd terug opgestuurd naar de bouwer van mijn bas omdat ik ook wel gebruiken en hij dan de beste kon uitzoeken. Kan eens mailen hoeveel bushings daar nog bijzitten. Zijn al je tuners in goede staat nog?
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ja die zijn alle vier in goede staat.
Tof van je om dat na te gaan. Ik hoor dan graag van je wat je er voor wil hebben, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Zaterdag voor het eerst in mijn leven een hals gefret. Na wat info op internet en gereedschaptips van Denniz ben ik er gewoon aan begonnen. De hals heeft kunstof bindings dus de baard moest echt schuin weglopen, anders gaat die binding kapot. Na de eerste fretten werd ik er steeds handiger in.
frets erin.jpg
frets erin.jpg (23.63 KiB) 5668 keer bekeken
Bij het aankloppen merkte ik dat de toets aan de brugkant losliet. Dat heb ik toen gelijmd en strak aangetrokken en vastgezet met tape rondom. Daarna een nachtje laten drogen.
toets los.JPG
toets los.JPG (43.52 KiB) 5668 keer bekeken
Uiteindelijk een mooi resultaat. De hele toets ziet er weer prachtig uit, doordat alle rafelranden nu weer onder de jumbo frets zitten. Ik moet nu nog afvlakken, kronen en polijsten.
Laatst gewijzigd door Hagen op 18 okt 2014, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Vandaag - op de dag dat De Oranjes 200 jaar vaste voet in Holland hebben - heb ik het fretwerk gekroond. Leuk werk hoor ... Kan me voorstellen dat Blablas er op uitgekeken is. Afvlakken moet nog. Had al eerder deze maand nog wat plamuur en schuurwerk gedaan. Al moet de hals er als ook 50 jaar oud uit komen te zien. Dus wat butsjes in de hals en kop worden in stand gehouden en na de grondverf spuiten weer leeggehaald.
na het kronen en schuren.JPG
na het kronen en schuren.JPG (50.03 KiB) 5498 keer bekeken
Saf was voor me achter oude Framusbushings aangegaan. Toen dat niets opleverde heb het aanbod van Gilze aangenomen om 4 bushings voor me te draaien. Het gevraagde schetsje met maten is verstuurd. @Saf: anyway,toch bedankt voor je moeite.
Vorige week een retro kleurtje in een autoshop laten mengen en in spuitbus meegekregen. Maar eerst vandaag na de "kroning" nog eerst een laagje grondlak erop gezet. Ik hoop de laatste, maar dat weet ik pas na het schuurwerk. Spuiten doe ik nu in de droge badkamer want buiten is het te koud en vochtig. Is mijn lief daar blij mee? :evil: Maar als ze van huis is...
Kleur en klos.JPG
Kleur en klos.JPG (50.22 KiB) 5503 keer bekeken
Ook had ik laatst al een blokje voor de input gezaagd en een duimsteun wat slanker geschuurd en gegrond, en een proefkleurtje op de slagplaat gezet.
Kleine stapjes, maar er is geen haast bij.
Laatst gewijzigd door Hagen op 27 dec 2013, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bericht door gilze »

Ik hoop ze begin deze week te hebben(druk in de draaierij, en ben zelf geen draaier)...
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Vorig weekend heb ik de hals opnieuw geschuurd en gespoten (3de keer met kleurlak) Dit ziet er nu goed uit. Al is de echte kleur wat meer groenblauw dan op deze foto. Op de voorzijde van de headstock zitten nog wat oneffenheden, maar daar gaat nog een andere kleur overheen.
hals gelakt.JPG
hals gelakt.JPG (53.42 KiB) 5278 keer bekeken
Ook heb ik de gitaarhals van de body gehaald. Er zat -Dennis zei het al- inderdaad onder het metalen kapje een schroef waarmee je de hele hals losmaakt.
gitaarhals verwijderd.JPG
gitaarhals verwijderd.JPG (41.52 KiB) 5275 keer bekeken
Daarna met ledje en smartphone afgedaald in de catacomben. Voelde me net Indiana Jones. Binnenkant goed bestudeerd en wat foto's met Dennis gedeeld voor plan van aanpak voor de bashals. Hij heeft niet geklaagd, maar ik heb hem werkelijk gestalkt met foto's, vragen en ideeën. :facepalm:
inside he body.JPG
inside he body.JPG (41.75 KiB) 5276 keer bekeken
De blauwgrijze vlekken zagen eruit als schimmel na vocht, oid. Maar het bleken gewoon droge stofvlokken te zijn. Er was een zo groot als een klein kippenei. Dit zoveel mogelijk met de ministofzuiger eruit gewerkt.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Afgelopen dinsdag kwamen de bushings binnen die Gilze voor me heeft laten draaien.
Zien er goed uit! Ze waren met een opgerold schuurpapiertje (600) binnen enkele minuten passend om de tunerasjes. Kanniewachten tot ze erop kunnen!(eerst hals nog vlakken en headstock voorzijde opleuken)
bushings op maat gemaakt.JPG
bushings op maat gemaakt.JPG (26.17 KiB) 5269 keer bekeken
Ook heb ik de jackklos nog iets aangepast op het binnenwerk van de body, zodat deze over de "plint" heen valt en goed tegen de rand aansluit.
jackinput blokje.JPG
jackinput blokje.JPG (36.1 KiB) 5267 keer bekeken
Hoop er tussen Kerst en Oudjaar nog wat verder aan te kunnen werken. Wel vraagt dat om een nuchtere blik en een vaste hand.. Zal wel nieuwjaar worden. :roll:
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

:thumbsup: Dit gaat goed zo! En je valt me zeker niet lastig hoor :D Het is graag gedaan. Als mijn huisje binnenkort 'af' is, gaan we ons verdiepen in een deugdelijke bevestiging van de hals :jaaaaa:
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

heel mooi!. Nog sorry met de bushings de bouwer waar mijn hele zak van die tuners plus bushings ligt liet steeds opzich wachten. Sjiek dat het iig goed gekomen is.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Geeft toch niet, Saf! Ik ben al harstikke blij met alle hulp, advies en tips van iedereen. Deze romp komt uit jouw schatkamer en je weet ontzettend veel van de historie, Dennis is mijn mentor, Gilze heeft ringen laten draaien en mijn schoonvader is ook een handige technische vraagbaak, wiens gereedschapsdepot door mij te gebruiken is. Daarom: ik kan het alleen samen.
Plaats reactie