Hagen doet het zelf, of samen.
Hagen doet het zelf, of samen.
Vorig jaar heb ik van een chinese cheapo een mooie EUB Calebas met koffer gemaakt. dwz Samen met mijn schoonvader.( Als je zoekt op Silent bas kom je dat vanzelf tegen in dit forum) Ik ben nu bezig om van een 50 jaar oude Unicon archtopgitaar een longscale bas te maken. Waarom?
Ik had voorheen een Classic 4 shortscale Hollowbody. Die beviel me minder goed door de lage snaarspanning. Ik heb lang rondgekeken voor een net zo 'n mooie en betaalbare longscale, maar eigenlijk heb ik liever nog een vintagebas.Die ouwe zooi heeft zoveel meer charme! Bovendien: zelf ben ik ook net 50, een mooi kado aan mezelf. Het gedoehetzelf met oudere spullen van DHZ Denniz op dit forum was inspirerend, zodat ik hem als mentor heb gevraagd. Gelukkig wilde hij dat
Dit voorjaar had ik een oude Unicon (ooit van Saf) gescoord. Deze werden destijds net als Egmond in Nederland gemaakt. Alhoewel het van kneuterigheid aan elkaar hangt, is het een sierlijke archtop met een prachtige vergeelde craquelé. Ook had ik via MP een kale Hondo Rickenbacker hals gekocht, waarvan de frets verwijderd waren en daarbij de lak op het fretboard gerafeld achtergelaten was. Afgelopen september ben ik bij Dennis wezen praten en hem eea laten zien. Samen hebben we met zijn modellen gespeeld om te kijken wat voor een geluid met welke spullen mogelijk is. Daarna ben ik begonnen met het aanpassen van de headstock en het schuren van hals en fretboard. tussendoor druk mailend met Dennis voor tips & tricks.
Ik had voorheen een Classic 4 shortscale Hollowbody. Die beviel me minder goed door de lage snaarspanning. Ik heb lang rondgekeken voor een net zo 'n mooie en betaalbare longscale, maar eigenlijk heb ik liever nog een vintagebas.Die ouwe zooi heeft zoveel meer charme! Bovendien: zelf ben ik ook net 50, een mooi kado aan mezelf. Het gedoehetzelf met oudere spullen van DHZ Denniz op dit forum was inspirerend, zodat ik hem als mentor heb gevraagd. Gelukkig wilde hij dat
Dit voorjaar had ik een oude Unicon (ooit van Saf) gescoord. Deze werden destijds net als Egmond in Nederland gemaakt. Alhoewel het van kneuterigheid aan elkaar hangt, is het een sierlijke archtop met een prachtige vergeelde craquelé. Ook had ik via MP een kale Hondo Rickenbacker hals gekocht, waarvan de frets verwijderd waren en daarbij de lak op het fretboard gerafeld achtergelaten was. Afgelopen september ben ik bij Dennis wezen praten en hem eea laten zien. Samen hebben we met zijn modellen gespeeld om te kijken wat voor een geluid met welke spullen mogelijk is. Daarna ben ik begonnen met het aanpassen van de headstock en het schuren van hals en fretboard. tussendoor druk mailend met Dennis voor tips & tricks.
Laatst gewijzigd door Hagen op 16 mar 2014, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat hoop ik ook, Saf, dat ie heeeel mooi wordt. Maar ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet zo goed. Het is een akoestische gitaar die bas wordt.
Ben vandaag druk geweest met de hals gronden en plamuren, en daarna weer afschuren met 600 schuurpapier. Het oude gat in de kop heb ik donderdag nog dichtgemaakt. Ook heb ik een nieuwe, iets slankere slagplaat gemaakt, zodat de sierlijke f-gaten nog wat beter uitkomen.
Ook vandeweek bij de Arnhemse Houthandel geweest om wat fineer te kopen. Dit om op de kop en slagplaat te plakken. Gezien de uiteindelijke kleurkeuze van Mahonierood naar een blauwgroene kleur is dat idee weer losgelaten. (het mahonierood deed het erg goed bij de crèmewitte body, maar viel weg bij het roodbruine fretboard)Tegenvaller van de week: Ook daar had men geen bushings voor tuners met pindoorsnee van 10mm en men kon ze ook niet ergens bestellen.
Ik moet dus andere tuners hebben of heel toevallig nog tegen passende aanlopen. Ik zal een zoekertje maken bij DHZ en Gevraagd en Aangeboden. Een laatste kans is dat mijn schoonpa ze misschien zelf kan draaien.
Voor de lezer hier: asje 10 mm en gat in Kop is 12 mm, maar dat is natuurlijk nog aan te passen.
Laatst gewijzigd door Hagen op 20 okt 2013, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Eko/framus tuners.
Ik heb mijn collectie van die tuners (Meerdere setjes) een tijd terug opgestuurd naar de bouwer van mijn bas omdat ik ook wel gebruiken en hij dan de beste kon uitzoeken. Kan eens mailen hoeveel bushings daar nog bijzitten. Zijn al je tuners in goede staat nog?
Ik heb mijn collectie van die tuners (Meerdere setjes) een tijd terug opgestuurd naar de bouwer van mijn bas omdat ik ook wel gebruiken en hij dan de beste kon uitzoeken. Kan eens mailen hoeveel bushings daar nog bijzitten. Zijn al je tuners in goede staat nog?
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Zaterdag voor het eerst in mijn leven een hals gefret. Na wat info op internet en gereedschaptips van Denniz ben ik er gewoon aan begonnen. De hals heeft kunstof bindings dus de baard moest echt schuin weglopen, anders gaat die binding kapot. Na de eerste fretten werd ik er steeds handiger in.
Bij het aankloppen merkte ik dat de toets aan de brugkant losliet. Dat heb ik toen gelijmd en strak aangetrokken en vastgezet met tape rondom. Daarna een nachtje laten drogen.
Uiteindelijk een mooi resultaat. De hele toets ziet er weer prachtig uit, doordat alle rafelranden nu weer onder de jumbo frets zitten. Ik moet nu nog afvlakken, kronen en polijsten.
Laatst gewijzigd door Hagen op 18 okt 2014, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag - op de dag dat De Oranjes 200 jaar vaste voet in Holland hebben - heb ik het fretwerk gekroond. Leuk werk hoor ... Kan me voorstellen dat Blablas er op uitgekeken is. Afvlakken moet nog. Had al eerder deze maand nog wat plamuur en schuurwerk gedaan. Al moet de hals er als ook 50 jaar oud uit komen te zien. Dus wat butsjes in de hals en kop worden in stand gehouden en na de grondverf spuiten weer leeggehaald.
Vorige week een retro kleurtje in een autoshop laten mengen en in spuitbus meegekregen. Maar eerst vandaag na de "kroning" nog eerst een laagje grondlak erop gezet. Ik hoop de laatste, maar dat weet ik pas na het schuurwerk. Spuiten doe ik nu in de droge badkamer want buiten is het te koud en vochtig. Is mijn lief daar blij mee? Maar als ze van huis is... Ook had ik laatst al een blokje voor de input gezaagd en een duimsteun wat slanker geschuurd en gegrond, en een proefkleurtje op de slagplaat gezet.
Kleine stapjes, maar er is geen haast bij.
Saf was voor me achter oude Framusbushings aangegaan. Toen dat niets opleverde heb het aanbod van Gilze aangenomen om 4 bushings voor me te draaien. Het gevraagde schetsje met maten is verstuurd. @Saf: anyway,toch bedankt voor je moeite.Vorige week een retro kleurtje in een autoshop laten mengen en in spuitbus meegekregen. Maar eerst vandaag na de "kroning" nog eerst een laagje grondlak erop gezet. Ik hoop de laatste, maar dat weet ik pas na het schuurwerk. Spuiten doe ik nu in de droge badkamer want buiten is het te koud en vochtig. Is mijn lief daar blij mee? Maar als ze van huis is... Ook had ik laatst al een blokje voor de input gezaagd en een duimsteun wat slanker geschuurd en gegrond, en een proefkleurtje op de slagplaat gezet.
Kleine stapjes, maar er is geen haast bij.
Laatst gewijzigd door Hagen op 27 dec 2013, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig weekend heb ik de hals opnieuw geschuurd en gespoten (3de keer met kleurlak) Dit ziet er nu goed uit. Al is de echte kleur wat meer groenblauw dan op deze foto. Op de voorzijde van de headstock zitten nog wat oneffenheden, maar daar gaat nog een andere kleur overheen.
Ook heb ik de gitaarhals van de body gehaald. Er zat -Dennis zei het al- inderdaad onder het metalen kapje een schroef waarmee je de hele hals losmaakt.
Daarna met ledje en smartphone afgedaald in de catacomben. Voelde me net Indiana Jones. Binnenkant goed bestudeerd en wat foto's met Dennis gedeeld voor plan van aanpak voor de bashals. Hij heeft niet geklaagd, maar ik heb hem werkelijk gestalkt met foto's, vragen en ideeën.
De blauwgrijze vlekken zagen eruit als schimmel na vocht, oid. Maar het bleken gewoon droge stofvlokken te zijn. Er was een zo groot als een klein kippenei. Dit zoveel mogelijk met de ministofzuiger eruit gewerkt.Afgelopen dinsdag kwamen de bushings binnen die Gilze voor me heeft laten draaien.
Zien er goed uit! Ze waren met een opgerold schuurpapiertje (600) binnen enkele minuten passend om de tunerasjes. Kanniewachten tot ze erop kunnen!(eerst hals nog vlakken en headstock voorzijde opleuken) Ook heb ik de jackklos nog iets aangepast op het binnenwerk van de body, zodat deze over de "plint" heen valt en goed tegen de rand aansluit. Hoop er tussen Kerst en Oudjaar nog wat verder aan te kunnen werken. Wel vraagt dat om een nuchtere blik en een vaste hand.. Zal wel nieuwjaar worden.
Zien er goed uit! Ze waren met een opgerold schuurpapiertje (600) binnen enkele minuten passend om de tunerasjes. Kanniewachten tot ze erop kunnen!(eerst hals nog vlakken en headstock voorzijde opleuken) Ook heb ik de jackklos nog iets aangepast op het binnenwerk van de body, zodat deze over de "plint" heen valt en goed tegen de rand aansluit. Hoop er tussen Kerst en Oudjaar nog wat verder aan te kunnen werken. Wel vraagt dat om een nuchtere blik en een vaste hand.. Zal wel nieuwjaar worden.
Geeft toch niet, Saf! Ik ben al harstikke blij met alle hulp, advies en tips van iedereen. Deze romp komt uit jouw schatkamer en je weet ontzettend veel van de historie, Dennis is mijn mentor, Gilze heeft ringen laten draaien en mijn schoonvader is ook een handige technische vraagbaak, wiens gereedschapsdepot door mij te gebruiken is. Daarom: ik kan het alleen samen.