Hagen doet het zelf, of samen.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

De tegenvallers:
De fretten waren nog niet gevlakt.Dat heb ik nu gedaan. Daarna de fretten gepolijst en dat is een secuur werkje; je wil het fretboard niet raken! Omdat dit zonder professioneel gereedschap / als onervaren gitaarverbouwer toch hier en daar gebeurd, heb ik dat nog opnieuw geschuurd. Daarna weer 2 laagjes Danish oil aangebracht. Maar echt mooi strak is ie nog niet: De korrelstrepen zijn weg maar de "vegen" van het schuurpapier in de oillaag zijn nog zichtbaar op de toets.
:arrow: Verdwijnt dit vanzelf bij meer lagen? Iemand een goed idee? Aangebrachte oil eerst eraf? Hoe?
gevlakt.JPG
gevlakt.JPG (93.67 KiB) 2806 keer bekeken
De 2de tegenvaller is de aangebrachte verf. Er zijn toch wat vingerafdrukken in de verf gekomen, ook al had ik deze pas na 2 dagen drogen pas aangeraakt. Alhoewel ik meerdere keren met dunne laagjes heb gewerkt is het toch nog te zacht geweest.
randjes.JPG
randjes.JPG (123.12 KiB) 2810 keer bekeken
Ook bij de bindings -die ik zo goed had afgeplakt :| - is er toch hier en daar wat nevel op het wit gekomen. Op andere plaatsen is er bij het verwijderen van de tape wat verf meegetrokken. Nu heb ik toch nog kleine ongeverfde randjes tussen binding en hals..

les: Had ik nu maar de toets eraf gehaald toen die bij het herfretten losliet.
Nu wordt het opnieuw schuren, afplakken en spuiten. Ik denk dat ik voor het spuiten die blote randjes eerst penseel, en na 4 dagen drogen pas voorzichtig opschuur voor de laatste spraybeurt. Iemand een beter idee?
Gebruikersavatar
Overdrive
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2013, 14:30

Bericht door Overdrive »

Deels over de binding spuiten en dan de binding terug wit scheren met een scheermesje. -zeg ik niet uit ervaring
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

De witte bindings zijn niet overal vlak. Er zitten wat bobbeltjes, kuiltjes en haarscheurtjes in. Dat is mooi voor de echte oude look, maar lastig om verf eraf te halen. Een klein kiertje heb ik dichtgemaakt en de verfloze randjes gepenseeld. Daarna heel voorzichtig de bindings met een scherp mesje schoongekrabt.
Dan met Commandant nr 5 de ruwe randjes en pukkeltjes weggepoetst. Eigenlijk pak je dan de hele hals mee. (Er zaten ook wat vingerafdrukken in de droge maar nog zachte lak) Na al het eerdere schuren is dit opnieuw een intensief klusje.
Vandaag eindelijk de blanke lak erover gespoten. Die is binnen 2 uur droog maar stinkt nog erger dan de kleurlak. Ik mag dit van Anita nu ook niet meer in de badkamer doen. Joepi, het spuitwerk is nu toch klaar!
Ik heb matte lak gekozen om zo'n nieuwglans te voorkomen. Nu nog de headstockvoorzijde rollen met een bijpassende kleur -die ook op de slagplaat komt- en dan kunnen de tuners er een week daarna in.
Laatst gewijzigd door Hagen op 16 apr 2014, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Goed bezig, jong!

Wordt vast een hele mooie bas!

En jouw bescheidenheid en erkentelijkheid zijn op zich ronduit bewonderenswaardig...
Kleine gebrekjes zullen daarbij in 't niet verzinken :wink:
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

:thumbsup:

Nog even de gang stukadoren en dan kan ik met je naar de halsconstructie kijken :-)
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ben nog wel even aan het peuteren: decal ontwerpen, jackinput plaatsen, ed. De hals moet nu al weer een week rusten (verf en lak moet uitharden) Ben ondertussen wat maten aan het opnemen en een plannetje aan het maken. Zie het als brainstorm, master :wink:
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Mooi zo jongen :-)
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Scapal Wedeldi schreef:Goed bezig, jong!

Wordt vast een hele mooie bas!

En jouw bescheidenheid en erkentelijkheid zijn op zich ronduit bewonderenswaardig...
Kleine gebrekjes zullen daarbij in 't niet verzinken :wink:

Dank je Scapal, ook voor je fraaie avatar (kzie die nu pas goed op PC ipv smartphone)
Het is gewoon tof hoe iedereen kennis, tijd of zelfs onderdelen wil delen.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
image.jpg (1.49 MiB) 2424 keer bekeken
De humbucker, tailpiece, decalpapier zijn binnen. Nu al een bak vol moois.

Paar dagen later de spullen via Peterbuilt ontvangen. LaBella flatwounds, die E-snaar voelt alleen al uit het pakje als van een edelsmid. Stukje draad erbij en een aardigheidje van Peter :wink:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (1.54 MiB) 2361 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Het hele project was even geparkeerd door minder leuk nieuws op het werk. Een aangekondigde reorganisatie en vestigingsluiting. Ik baalde daarvan. Alhoewel ik mijn werk goed ben blijven doen, was de motivatie en het plezier een tijdje wat minder, ook voor dit project. Nu weer door:

De 24ste ga ik met Dennis het plan doornemen hoe de hals aan de romp te monteren. Ik had al wat schetsen naar Dennis gestuurd (per brief, haha) en heb die zelf alweer wat verder uitgewerkt, maar Dennis met al zijn ervaring en creatiever geest heeft daar vast nog wel wat slimmigheidjes bij.

Vanmiddag de zooi allemaal es bij elkaar gezocht en wat kleine klusjes eraan gedaan. Ook de bandschuurmachine bij mijn schoonvader gereserveerd voor de halsvoet. Vandeweek nog wat hout halen voor het centerblock en dan kan de body voorzichtig worden opengezaagd waar de halsvoet erin gaat komen.
Ik zoek nog iemand die het afdekplaatje van de halspen kan graveren. Hier iemand tips?
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

:yes:
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Ik heb geen graveertip voor je, maar vind het ontzettend leuk om te lezen allemaal!
Veel succes en plezier met dit coole project!!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
image.jpg
Om de body niet uit elkaar te hoeven halen, wil ik alleen een gat maken waar de hals en element inkomen. Om de verf niet te laten barsten bij het zagen, had ik de zaaglijnen eerst ingesneden met een hobbymesje. Het blokje hout onderin de body was geen probleem, wel de zangbalk die van 8mm hardhout bleek te zijn.( ik ging uit van 3 mm waaibomenhout)

Daarna de latten gezaagd die het centerblock en halsbevestiging moeten gaan vormen. Van een reststukje gelijk een nieuwe brug gezaagd en geschuurd. Ook de halsvoet wat slanker gemaakt, wan het moet allemaal naar binnen worden geschoven.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

image.jpg
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

mag ik een heel vreemde vraag stellen? Heb jij voor mij een foto door het f gat geknipt van hoe de zijkant/achterblad verlijmd is. (dit voor wat persoonlijk onderzoek over herkomst van enkele nederlandse gitaarmerken)
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Plaats reactie