Hagen doet het zelf, of samen.
De tegenvallers:
De fretten waren nog niet gevlakt.Dat heb ik nu gedaan. Daarna de fretten gepolijst en dat is een secuur werkje; je wil het fretboard niet raken! Omdat dit zonder professioneel gereedschap / als onervaren gitaarverbouwer toch hier en daar gebeurd, heb ik dat nog opnieuw geschuurd. Daarna weer 2 laagjes Danish oil aangebracht. Maar echt mooi strak is ie nog niet: De korrelstrepen zijn weg maar de "vegen" van het schuurpapier in de oillaag zijn nog zichtbaar op de toets.
Verdwijnt dit vanzelf bij meer lagen? Iemand een goed idee? Aangebrachte oil eerst eraf? Hoe? De 2de tegenvaller is de aangebrachte verf. Er zijn toch wat vingerafdrukken in de verf gekomen, ook al had ik deze pas na 2 dagen drogen pas aangeraakt. Alhoewel ik meerdere keren met dunne laagjes heb gewerkt is het toch nog te zacht geweest. Ook bij de bindings -die ik zo goed had afgeplakt - is er toch hier en daar wat nevel op het wit gekomen. Op andere plaatsen is er bij het verwijderen van de tape wat verf meegetrokken. Nu heb ik toch nog kleine ongeverfde randjes tussen binding en hals..
les: Had ik nu maar de toets eraf gehaald toen die bij het herfretten losliet.
Nu wordt het opnieuw schuren, afplakken en spuiten. Ik denk dat ik voor het spuiten die blote randjes eerst penseel, en na 4 dagen drogen pas voorzichtig opschuur voor de laatste spraybeurt. Iemand een beter idee?
De fretten waren nog niet gevlakt.Dat heb ik nu gedaan. Daarna de fretten gepolijst en dat is een secuur werkje; je wil het fretboard niet raken! Omdat dit zonder professioneel gereedschap / als onervaren gitaarverbouwer toch hier en daar gebeurd, heb ik dat nog opnieuw geschuurd. Daarna weer 2 laagjes Danish oil aangebracht. Maar echt mooi strak is ie nog niet: De korrelstrepen zijn weg maar de "vegen" van het schuurpapier in de oillaag zijn nog zichtbaar op de toets.
Verdwijnt dit vanzelf bij meer lagen? Iemand een goed idee? Aangebrachte oil eerst eraf? Hoe? De 2de tegenvaller is de aangebrachte verf. Er zijn toch wat vingerafdrukken in de verf gekomen, ook al had ik deze pas na 2 dagen drogen pas aangeraakt. Alhoewel ik meerdere keren met dunne laagjes heb gewerkt is het toch nog te zacht geweest. Ook bij de bindings -die ik zo goed had afgeplakt - is er toch hier en daar wat nevel op het wit gekomen. Op andere plaatsen is er bij het verwijderen van de tape wat verf meegetrokken. Nu heb ik toch nog kleine ongeverfde randjes tussen binding en hals..
les: Had ik nu maar de toets eraf gehaald toen die bij het herfretten losliet.
Nu wordt het opnieuw schuren, afplakken en spuiten. Ik denk dat ik voor het spuiten die blote randjes eerst penseel, en na 4 dagen drogen pas voorzichtig opschuur voor de laatste spraybeurt. Iemand een beter idee?
De witte bindings zijn niet overal vlak. Er zitten wat bobbeltjes, kuiltjes en haarscheurtjes in. Dat is mooi voor de echte oude look, maar lastig om verf eraf te halen. Een klein kiertje heb ik dichtgemaakt en de verfloze randjes gepenseeld. Daarna heel voorzichtig de bindings met een scherp mesje schoongekrabt.
Dan met Commandant nr 5 de ruwe randjes en pukkeltjes weggepoetst. Eigenlijk pak je dan de hele hals mee. (Er zaten ook wat vingerafdrukken in de droge maar nog zachte lak) Na al het eerdere schuren is dit opnieuw een intensief klusje.
Vandaag eindelijk de blanke lak erover gespoten. Die is binnen 2 uur droog maar stinkt nog erger dan de kleurlak. Ik mag dit van Anita nu ook niet meer in de badkamer doen. Joepi, het spuitwerk is nu toch klaar!
Ik heb matte lak gekozen om zo'n nieuwglans te voorkomen. Nu nog de headstockvoorzijde rollen met een bijpassende kleur -die ook op de slagplaat komt- en dan kunnen de tuners er een week daarna in.
Dan met Commandant nr 5 de ruwe randjes en pukkeltjes weggepoetst. Eigenlijk pak je dan de hele hals mee. (Er zaten ook wat vingerafdrukken in de droge maar nog zachte lak) Na al het eerdere schuren is dit opnieuw een intensief klusje.
Vandaag eindelijk de blanke lak erover gespoten. Die is binnen 2 uur droog maar stinkt nog erger dan de kleurlak. Ik mag dit van Anita nu ook niet meer in de badkamer doen. Joepi, het spuitwerk is nu toch klaar!
Ik heb matte lak gekozen om zo'n nieuwglans te voorkomen. Nu nog de headstockvoorzijde rollen met een bijpassende kleur -die ook op de slagplaat komt- en dan kunnen de tuners er een week daarna in.
Laatst gewijzigd door Hagen op 16 apr 2014, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Scapal Wedeldi
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27
Scapal Wedeldi schreef:Goed bezig, jong!
Wordt vast een hele mooie bas!
En jouw bescheidenheid en erkentelijkheid zijn op zich ronduit bewonderenswaardig...
Kleine gebrekjes zullen daarbij in 't niet verzinken
Dank je Scapal, ook voor je fraaie avatar (kzie die nu pas goed op PC ipv smartphone)
Het is gewoon tof hoe iedereen kennis, tijd of zelfs onderdelen wil delen.
Paar dagen later de spullen via Peterbuilt ontvangen. LaBella flatwounds, die E-snaar voelt alleen al uit het pakje als van een edelsmid. Stukje draad erbij en een aardigheidje van Peter
- Bijlagen
-
- image.jpg (1.54 MiB) 2361 keer bekeken
Het hele project was even geparkeerd door minder leuk nieuws op het werk. Een aangekondigde reorganisatie en vestigingsluiting. Ik baalde daarvan. Alhoewel ik mijn werk goed ben blijven doen, was de motivatie en het plezier een tijdje wat minder, ook voor dit project. Nu weer door:
De 24ste ga ik met Dennis het plan doornemen hoe de hals aan de romp te monteren. Ik had al wat schetsen naar Dennis gestuurd (per brief, haha) en heb die zelf alweer wat verder uitgewerkt, maar Dennis met al zijn ervaring en creatiever geest heeft daar vast nog wel wat slimmigheidjes bij.
Vanmiddag de zooi allemaal es bij elkaar gezocht en wat kleine klusjes eraan gedaan. Ook de bandschuurmachine bij mijn schoonvader gereserveerd voor de halsvoet. Vandeweek nog wat hout halen voor het centerblock en dan kan de body voorzichtig worden opengezaagd waar de halsvoet erin gaat komen.
Ik zoek nog iemand die het afdekplaatje van de halspen kan graveren. Hier iemand tips?
De 24ste ga ik met Dennis het plan doornemen hoe de hals aan de romp te monteren. Ik had al wat schetsen naar Dennis gestuurd (per brief, haha) en heb die zelf alweer wat verder uitgewerkt, maar Dennis met al zijn ervaring en creatiever geest heeft daar vast nog wel wat slimmigheidjes bij.
Vanmiddag de zooi allemaal es bij elkaar gezocht en wat kleine klusjes eraan gedaan. Ook de bandschuurmachine bij mijn schoonvader gereserveerd voor de halsvoet. Vandeweek nog wat hout halen voor het centerblock en dan kan de body voorzichtig worden opengezaagd waar de halsvoet erin gaat komen.
Ik zoek nog iemand die het afdekplaatje van de halspen kan graveren. Hier iemand tips?
Daarna de latten gezaagd die het centerblock en halsbevestiging moeten gaan vormen. Van een reststukje gelijk een nieuwe brug gezaagd en geschuurd. Ook de halsvoet wat slanker gemaakt, wan het moet allemaal naar binnen worden geschoven.
mag ik een heel vreemde vraag stellen? Heb jij voor mij een foto door het f gat geknipt van hoe de zijkant/achterblad verlijmd is. (dit voor wat persoonlijk onderzoek over herkomst van enkele nederlandse gitaarmerken)
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?