Marco's Electric upright project

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Marco's Electric upright project

Bericht door Didi B »

Tja, beetje lastig om een topic te starten over een onderwerp waar ik al ruim 1.5 jaar mee bezig ben en niet de fut hebbende die periode helemaal te verslaan!
Dus, op zijn star wars begin ik met deel 3!

Na heel veel trial en error in prototypesfeer is het mij deze week eindelijk gelukt om een body te maken die de kracht van de snaren aankan! :dance:
Dit was een van de ruwe schetsen waar ik mee begonnen ben.
Afbeelding
Een mooie modern ogende bas compleet met piezo's onder de brug en magneten onder de toets.
Om het wat vrouwelijker en organiser te laten ogen heb ik gekozen voor vloeiende lijnen in combinatie met scherpe hoeken. Voeg daar een scheutje retro bij voor de nekkrul e.d. en dan moet het wel wat worden.
Anyway. Dit is het resultaat tot nu toe. Holle blokken gemaakt van eikenhout met drie lagen 7mm vuren gebogen en verlijmd er tegenaan geplakt!
En het werkt!!!!
Het lijkt al heel wat maar schijn bedriegt. Afwerking is nog nul komma nul dus nog weken werk voordat ik verder kan met bijvoorbeeld het bruggedeelte en de kam. Daarna nog het element voor de nek. De zijwangen verder uitwerken..........ach.
Ik ben al bijna 1.5 jaar bezig met dit project en er zal nog wel een jaar of wat nodig zijn om een spelend apparaat naast de piano te hebben staan waar ik ook nog wat op kan spelen!
Afbeelding
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

tof!
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Kunstwerkje!
Gebruikersavatar
stijnkenens
Berichten: 304
Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25

Bericht door stijnkenens »

Hey, dat is eens iets anders dan de meeste upright basses !!!

Zorg wel voor een steun ter hoogte van je bovenlichaam, anders draait die bass constant weg.
Het idee van op de schets zou ik groter uitwerken.


s.
If we can't fix-it, you better bin-it !!!
stijnkenens.eu
facebook
Jack

Bericht door Jack »

Ik vind het een heel gaaf concept, :worship:
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Bericht door Didi B »

Dank! De steun heeft ook al een aantal varianten meegemaakt. Tot nu toe het eureka voor deze bas nog niet gevonden!
Hier nog een fotootje van een mockupvariant!
Afbeelding
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Mooi project!
Lijkt me ook leuk om een keer te maken :)

Kijk ook eens naar de oplossing van Yamaha met hun Silent bass, ze hebben twee varianten (/prijsklasses):

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zelf een Aria SWB-04, die heeft een buigel die je erop kan schroeven:
(plaatj van internet, niet de mijne)

Afbeelding
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Bericht door Didi B »

Leuke actie vandaag!

Al puzzelend de conclusie getrokken dat de Bas op 1/2 mensuur afstellen toch veel voordelen biedt! In mijn concept is er ruimte om zowel de brug op 1/2 als op 3/4 mensuur te zetten. Ik moet de brug wel wat hoger maken dan een standaard brug maar dat komt wel goed!
Na een tijdje prutsen de Bas tegen de piano aangezet en weer wat speurwerk op de laptop gestart.
Plotseling met donderend geweld klapt de hele boel in elkaar!
Uhm… toch niet stevig genoeg?
Ik had het staartstuk onderin tijdelijk achter een deuvel vastgezet omdat ik geen 30mm boor heb voor de pin. De deuvel was schijnbaar op een gegeven moment een beetje moe!!!
Gelukkig maar! Toch was de adrenaline voelbaar!

Anyway: speurwerk leverde dit op:
https://bit.ly/1hljYhi
Zou dit was zijn als preamp? Eigenlijk zou ik de mic dan willen vervangen door de magneetelementen die ik onder de toets wil monteren.
Iemand kennis en ervaring hiermee?
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

brugstructuur

Bericht door Didi B »

Van het weekend mij druk gemaakt over een brugbasis. Een verschuifbare basis waar ik daadwerkelijk een brug op kan plaatsen.
Dit was wat ik in gedachte had maar om nu te zeggen dat het mooi is en bij het model past.....
Afbeelding
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Bericht door Didi B »

Hobby bob knip en plakwerk.
Ben nog niet enthousiast.
Afbeelding
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3030
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik vind het er toch al redelijk indrukwekkend uitzien. :thumbsup:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Mooie vorm met die twee gebogen body-delen.
Heb zelf ook al meerdere malen overwogen om een EUB te maken omdat ik m'n akoestische bas niet altijd even praktisch is.

Waar heb je het halsblok en toets ens stemmechanieken vandaan? Ik vind het lastig om iets te vinden.
of heb je een goedkoop basje gestript?
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Bericht door Didi B »

Hals heb ik op eBay gekocht. Grof gestoken.
Was goedkoper dan in Nederland een blok esdoorn kopen.
Mechaniek van marktplaats. Duurde lang voordat er iets werd aangeboden. Idd een zeldzaamheid.

Vanavond weer verder gegaan met de vorm:
Afbeelding
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Jack

Bericht door Jack »

mmm. dat word hem niet, meer out of the box denken, dat lijkt mij beter, maar ik heb nu even een design black out, dus naar mij luisteren is misschien niet een heel goed plan. :facepalm:
Gebruikersavatar
Didi B
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 dec 2012, 22:00

Bericht door Didi B »

Valt niet mee, out of the box denken! Een mix maken van old skool met new skool kom je toch gauw uit op de klassieke vorm. Ik vind dat ook niet misstaan trouwens dus ben het niet helemaal met Jack eens.
Anyway: twee alternatieven. Na veel geknip en geplak een optie live en een met de pc (nu hij het weer ff deed)
AfbeeldingAfbeelding
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Plaats reactie