Pup van een Ibanez ATK

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Pup van een Ibanez ATK

Bericht door anavrin »

Ik heb een Ibanez ATK100 en een ATK400. Deze hebben beide het zogenaamde Stingray-element (humbucker, brugelement). Ik wil bij deze bassen alle electronica zo simpel mogelijk maken, omdat ik er toch niks mee doe (met de toonregeling). Ik wil dus alleen dat brugelement en een volumeknop, en verder niks. Nou heb ik al op de site van Seymour Duncan gekeken naar de wiring van hun Humbuckers, maar nou wil ik dus weten of deze hetzelfde is als die van het element in die ATK's.
Kortom, kan ik m'n bassen zo gaan wiren:

Afbeelding

voornamelijk is dus het kleurenschema belangrijk. Welke kleuren moeten aan elkaar, of is het hetzelfde als bij Seymour Duncan?
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Als je hem zo zou instaleren, zet je je humbucker zegmaar vast op 1 'positie' ik denk dat hij dan alleen maar parallel geschakelt zal zijn. Als het hetzelfde principe is als met mijn Dimarzio's. Je kan de rode en witte draad wel gebruiken en dan een switch erin bouwen om te kiezen tussen serie/parallel (waarin serie meer mids en bass heeft en dus een ietwat muted top).

Maar goed.. Als de kleurtjes van de basshumbucker hetzelfde zijn, moet dit schema gewoon kloppen. :p Al zou ik de groundwire van de pickup af op de potmeter solderen en vanaf de potmeter een ground draadje solderen naar de uitgang en vanaf daar met nog 1 enkel draadje richting je brug gaan. Anders moet je 3 draadjes naar je brug trekken ;)
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Als je de hele pre-amp eruit gaat slopen (en je bas dus passief gaat maken) dan gaat hij wel anders klinken. Ik weet niet of je dat wilt? Je kan natuurlijk ook gewoon die knopjes neutraal laten staan en er verder afblijven. Als je tevreden bent over hoe het nu klinkt zou ik dat gewoon doen.

Wat wil je eigenlijk gaan doen met de gaatjes die overblijven waar nu knoppen zitten? Een paar gaten? Knoppen zonder enige functie?

Met de bedrading kan ik je zo niet helpen, ik ben een ramp met electronica. Iets solderen m.b.v. een schemaatje lukt me nog wel, maar vraag me niet waarom het allemaal zo moet zitten :lol:
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Niels schreef:Als je de hele pre-amp eruit gaat slopen (en je bas dus passief gaat maken) dan gaat hij wel anders klinken. Ik weet niet of je dat wilt?
De ATK100 is een passieve variant (verder ook nog nooit gezien), en bij de actieve ATK400 heb ik een half jaar geleden alle electronica er al uit gesloopt, en alleen een miniswitch en een volumeknop ingezet. Aangezien ik nog steeds niet snap wat die miniswitch doet, moet die het nu ook ontgelden.
Passief klinkt de ATK400 trouwens bijna hetzelfde als de ATK100, maar het kan zijn dat ik die switch gewoon niet goed heb gemonteerd, en dat ie daardoor net ff anders klinkt.
Dit is trouwens het origineel van de ATK100:
Afbeelding

maar wat die switch doet????

Het enige dat ik kan verzinnen is dat ie van het element dat wit en groen als uitgangen heeft het hoog wegsnoept, dmv die condensator.
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Aangezien ik nog steeds niet snap wat die miniswitch doet, moet die het nu ook ontgelden.
Dit is de echte MCGyver mentaliteit!! Keep it on!!
is geen toeval dat jij in die band speelt, ik ben heel benieuwd hoe jullie instrumenten eruitzien (gemaakt van 3 paperclips en een pvc-buis?) :wink:
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

en dan nu, 50 minuten na m'n laatste post...

Net ff geëxperimenteerd, en van het Seymour Duncan kleurenschema klopte in mijn geval geen hout...

Volgens SD en /zoals het nu is geworden:
* groen + aarde bij elkaar en naar aarde/ zwart + aarde bij elkaar en naar aarde

* Rood + Wit aan elkaar en isoleren/ Groen + wit aan elkaar en isoleren

* Zwart naar volumepot/ Rood naar volumepot

nogal een verschil dus, maar als het werkt is het goed.

Oh ja, om terug te komen op de opmerking van Niels mbt de gaten...
Ik moet binnenkort sowieso een slagplaat fabriceren voor de ATK400, omdat er geen opzat (is vanuit de fabriek zonder slagplaat), en om gelijk het gat van het Jazz-element af te dekken (heb ik er toen ik het actieve deel eruit haalde ook gelijk geamputeerd):

Afbeelding

Main reason voor mij om deze actieve bas hetzelfde te wiren als de passieve ATK100 is omdat ik dan altijd hetzelfde geluid heb bij optredens... Of ik nou op de ATK100 speel of op de ATK400. Ik kan er namelijk niet tegen als je een bassist de eerste 5 liedjes met een passief Fender Jazz-geluid hoort spelen, dan een snaar breekt en er ineens een actief Ibanez Soundgear-geluid door de speakers komt. Als je het geld hebt, koop dan voor optredens 2 identieke bassen (als je voor elk liedje hetzelfde basgeluid wil). Aangezien de ATK100 nergens te vinden is (ATK300 staat volop te koop, maar de 100 heb ik nergens meer gevonden) heb ik de ATK400 die ik cheap kon krijgen maar omgebouwd tot een ATK100 (ff de 24 frets tov de 22 vergeten :wink: )
Haico

Bericht door Haico »

En? Klinkt het hetzelfde?
Ik ben wel beniewd. De body van de 100 is van balsa en die van de 400 van essen zover ik weet. Misschien hoor dat nog, of niet?!

Misschien heb je hier nog wat aan:

https://www.ibanez.com/wiring/models.asp?t=b
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

daar ben ik al heel lang naar op zoek... En dan gewoon bij support op de Ibanez-site :roll: :oops:

En ik maar denken dat die ATK400 veel ouder was... Is schijnbaar alleen in 2003 gemaakt.

Ik heb bij beide bassen inmiddels de werkzaamheden uitgevoerd, en omdat beide spoelen nu als humbucker aan elkaar zijn doorgelust klinkt ie net iets dikker dan vantevoren. Net wat meer bas, en wat meer knor in het geluid, en dat was nu precies wat de bedoeling was :wink:
Haico

Bericht door Haico »

Geen punt,... bij Haico. ;)
Plaats reactie