Het restylen van een Richwood

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

Het restylen van een Richwood

Bericht door Bassmeister Che »

Ik ben van plan de aankomende zomervakantie een Richwood Jazz(jocker) te restylen, aangezien mijn Richwood P-bas(puncher) erg goed bevalt en ik erg lang vakantie heb. (onderwijs)

Mijn vraag is dan ook meer een brainstorm. Ik ben sowieso van plan chromen kappen, nieuwe elementen en een duimsteun toe te voegen.

Mijn vragen:

1. Is het hout (naar ik meen massief elzen) goed genoeg om van de originele lak te ontdoen en vervolgens naturel te lakken?
2. Moet ik hiervoor een sunburst versie kopen, omdat daarbij vaak uit 1 stuk wordt gewerkt en beter op het hout gelet wordt?
3. Wat voor jazz-elementen kan ik het best toevoegen om een fender jazz geluid te evenaren?
4. Hoe kan ik de bas het best lakken zonder de kleur te veranderen?
5. Waar kan ik deze lak evt kopen?
6. Wat moet ik vooral niet vergeten.

Alvast bedankt!

PS Een fretless heb ik al. Dit is dus geen optie.
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Re: Het restylen van een Richwood

Bericht door The Mule »

Bassmeister Che schreef:1. Is het hout (naar ik meen massief elzen) goed genoeg om van de originele lak te ontdoen en vervolgens naturel te lakken?
2. Moet ik hiervoor een sunburst versie kopen, omdat daarbij vaak uit 1 stuk wordt gewerkt en beter op het hout gelet wordt?
Het is bij de 'vintage' serie (gouden logo) in ieder geval massief elzen, maar uit hoeveel stukken dit bestaat, geen idee. Bij een (semi-) transparante sunburst finish kun je in ieder geval al aardig zien wat voor 'n hout eronder zit. Ook heb je niet te maken met een dekkende grondlaag, wat weer makkelijker is om de body naturel af te werken.

P.S. Qua pickups noem ik maar weer even Seymour Duncan Antiquity I of II. Wat geldt voor de P-elementen, moet ook haast wel voor de J-elementen gelden. Verder Nordstrand, Lindy Fralin en Fender Vintage misschien...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

Of mss als elementen Fender jazz bass elementen, dan klinkt hij net als een echte jazz bass :D
Gebruikersavatar
antilogicbass
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 dec 2003, 18:01

Bericht door antilogicbass »

ik zou niet voor een fender sound gaan maar voor iets dat jij beter vind klinken. tenzij jij de sound van fender super vind.
Insane in da brain


- Ibanez roadstar II
- Zelfbouw

- Hartke HA 3500
- Hartke VX 410
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Re: Het restylen van een Richwood

Bericht door heskez »

Bassmeister Che schreef: 4. Hoe kan ik de bas het best lakken zonder de kleur te veranderen?
5. Waar kan ik deze lak evt kopen?
6. Wat moet ik vooral niet vergeten.

Alvast bedankt!

PS Een fretless heb ik al. Dit is dus geen optie.
Als je hem toch naturel wilt hebben zou je ook kunnen overwegen de bas in de olie te zetten, hou je volgens mij ook meer klank over. :wink:

Dit kan gewoon met werkbladolie verkrijgbaar bij de betere bouwmarkten.

Als je toch gaat lakken, zoek dan een lak die goed "ademt" :wink:

succes!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Elzen is niet het mooiste hout om blank te verven. Het heeft niet echt veel tekening. Olieen is het al te laat voor, er zit al behoorlijk wat lak in de body getrokken die je er niet zomaar uit krijgt.
Ja toch?
Plaats reactie