Zieke Mechanieken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Zieke Mechanieken

Bericht door QuoVadis »

Beste doe-het-zelvers en ander bassend gespuis,

Help.
Mijn 14 jaar oude basje begon de laatste tijd een beetje uit elkaar te vallen. Nu inmiddels de output vervangen, de bas goed afgesteld en geïntoneerd en er het eea aan de electronica gefixt is kan 'ie weer eventjes mee, maar er blijft één probleem: de stemmechanieken. Deze gaan erg stroef en dat komt doordat de ringetjes tussen de stemsleutel en het gedeelte van het mechaniek dat aan de headstock vastzit versleten zijn. Bij sommige mechanieken zijn deze ringetjes van metaal, die van mijn bas zijn van zachter wit spul. Ik heb me in een muziekzaak laten vertellen dat deze ringetjes niet los te bestellen zijn. Nu is mijn vraag: weet iemand of en waar ik ergens aan van die ringetjes kan komen? Het ligt namelijk alleen aan die dingen en de stemmechanieken helemaal vervangen gaat me een beetje teveel geld kosten. Bovendien vind ik de mechanieken op mijn bas erg mooi, er staat 'Aria Pro II' op de achterkant en ze horen gewoon bij die bas, en ik houd van die bas. :oops:

Een nieuwe bas kopen is geen optie wegens chronisch geldgebrek, maar zoals gezegd denk ik dat als dit laatste probleempje opgelost is, deze bas nog een hele tijd mee kan.

detailfoto's van de mechanieken: FOTO 1 FOTO 2
Laatst gewijzigd door QuoVadis op 08 feb 2006, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Bericht door fabian »

al wat kruip oil geprobeert ?
dyslectisch
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Wanneer de mechanieken vanwege slijtage slecht lopen, dan denk ik dat kruipolie niet helpt.
Een nieuwe bas kopen omdat de stemmechanieken versleten zijn, is net als een nieuwe auto kopen omdat de banden versleten zijn.
Ik denk dat je er gewoon nieuwe stemmechanieken op moet zetten.
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Ik wilde voor mijn musicman ook eens een klein onderdeel van een stemknop, maar dat was onmogelijk: ik moest een nieuwe bestellen voor zo'n 50(!!!) euro :cry:
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Die van mijn grabber waren ook al een tijdje aan vervanging toe... Het spiraaltje (ofzo?) was een beetje uitgelubberd waardoor hij wel nog te stemmen was, maar dat ie af en toe "doorsloeg" ofzo..

Afbeelding
of zoiets

Kep Psychonaut d'r stemmechanieken gekocht, en die ga ik er dit weekend opzetten. Dan ben je meteen van al het gehannes af... Gewoon 4kant nieuw eronder. Kost wel wat (nieuw waren ze bij de EMI 55E geloof ik..) Maar dan heb je ook wat!
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Bedankt voor de replies tot zover!
en Adriaan schreef: Een nieuwe bas kopen omdat de stemmechanieken versleten zijn, is net als een nieuwe auto kopen omdat de banden versleten zijn.
Duidelijk, maar ik noemde dat meer omdat de bas al oud is en vanwege het 'uit elkaar vallen' wat ik beschreef in mijn beginpost. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er mensen zijn die dan zouden zeggen "koop dan gewoon een nieuwe bas!".
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Er zijn lui die met plazier duizenden euro's neertellen voor een hele ouwe bas. :D
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik heb nog wel nieuwe mechanieken liggen voor je, van GOTOH. Er staat meer over in het vraag en aanbod gedeelte van dit forum. Misschien is het wat voor je?

Groet!

Rob
Ja toch?
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

*schopje

Dat wordt dus toch hele mechanieken vervangen ben ik bang? Niemand die van die ringetjes voor me heeft zonder bas eromheen? :(

@ ropstop: Mijn mechanieken zijn net iets anders van vorm (zie fotookes), en ik wil natuurlijk graag precies hetzelfde soort als ik ze moet vervangen. Toch bedankt.
Plaats reactie