Kast fineren, iemand ervaring?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Kast fineren, iemand ervaring?

Bericht door Pluisje »

Ik loop al een tijd met een plan in mijn hoofd om een kleine buizen combo die ik heb te veranderen in een losse top en daar een baskist bij te maken.

Het ontwerp heb ik al, de kast word erg vergelijkbaar met de RS112 van TC (afgeronden hoeken) en de versterker dezelfde designtaal hebben.
Afbeelding

Nu wilde ik alleen voor een sjieke uitstraling gaan, mooi donker hout en buisjes die boven de versterker uitsteken. Voor het hout dacht ik eerst aan kersen vanwege de kleur en prachtige tekening. Een versterker is nog wel te maken maar voor een complete kast word dat echt gruwelijk duur en dat is het niet waard. Nu dacht ik er dus aan de kast gewoon van multiplex te maken en met fineer af te werken (dan zou kersen wel weer kunnen)

Heb echter nooit met fineer gewerkt en weet ook niet of ik de baskast netjes in 1 strook zou kunnen leggen (dus in de lengte om de ronde-hoeken heen vouwen zonder dat hij breekt)

Iemand hier ervaring mee, tips and tricks en waar je dit goedkoop haalt?
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Deze moest natuurlijk naar Doe-het-zelf :oops:
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat klopt! Gelukkig ligt de banhamer in de schuur bij William ;) Verplaatst!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Overdrive
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2013, 14:30

Bericht door Overdrive »

Als je fineer wilt buigen kan je best voor de zekerheid stomen op de plekken dat het gebogen wordt. Je kan makkelijk van wat isolatieschuim en een waterkoker een stoombox maken of je kan in de weer met een vochtige doek en een strijkijzer.
Staat vast op youtube wel een duidelijk filmpje over (zoek op "bending veneer").
Je buigt 'm dan best in de vorm zonder lijm, een dag of twee uit laten drogen en dan pas verlijmen. Voldoende klemmen en op alle plaatsen een gelijke druk moet je zo ver als mogelijk benaderen. Er zijn genoeg kerels die een vacuumzak o.i.d. gebruiken na jaren aan te kloten met klemsystemen.
Qua lijm kan je evengoed contactlijm als een banale D3 houtlijm gebruiken, er moet in ieder geval voldoende lijm tussen en vooral goed geklemd worden.
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Kijk dat is fijne info! :)

Zat er zelf inderdaad al aan te denken dat ik met hitte moest werken maar dacht aan een fohn of verf-afblazer oid. Maar als het stoom beter werkt dan gaat moeders nieuwe stoomstrijkijzer er maar aan geloven :twisted:

Het snijden van de fineer, beste met een scherp stanleymes of word dat zaag/dremel werk denk je? Als ik de kast precies maak volgens TC specs moet de voorste rand van het vierkant namelijk uit 1 stuk gemaakt worden dus dat zou betekenen dat er veel gesneden moet worden om dat mooi uit 1 stuk te krijgen.
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

De plaat fineer voor rondom zou ik met een scherp stanleymes langs een lineaal snijden. De voorkant zou ik vrij ruim uitsnijden en na het verlijmen met een kopieerfrees bijwerken, geeft het strakste resultaat.
Gebruikersavatar
johndeboer
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 aug 2007, 20:27

Bericht door johndeboer »

Ik zou warnex gebruiken! Structuurverf voor hout, wat voor speakers gebruikt wordt. Ons geluidsbedrijf gebruikt het en ik heb het op mijn speakertjes ook gebruikt. Is errug mooi, krasvast en sterk! Kwassie, structuurrollertje en klaar!
Neem een Fendur en je bendur!
Pom-piedom-piedom...
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Houd er wel rekening mee dat de inhoud van de kast en de grootte van eventuele basreflexpoorten ongeveer gelijk moeten zijn om er uit te halen wat er in zit..
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

3 mm triplex stomen en rond een mal buigen. En dan 4 lagen triplex todat je een mooie kist hebt uit multiplex?

Ik dacht een warmestookte ijzeren pijp (brander binnenin aanzetten) en triplex natmaken aan de kant die over de pijp gerold wordt. Dan trekt het krom en kun je het modelleren. Als je een mal hebt kan het eromheen vast gezet worden. Met de tweede en derde laag kun je de triplex stukken met elkaar verlijmen met houtlijm.

Als de voor en achterzijde verbonden zijn met houten balkjes (hap eruit en erin lijmen) kun je de triplex met nagels vastzetten op de balkjes).
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Tobias schreef:Houd er wel rekening mee dat de inhoud van de kast en de grootte van eventuele basreflexpoorten ongeveer gelijk moeten zijn om er uit te halen wat er in zit..

Ja ik moet nog precies uitrekenen hoe groot hij moet zijn en hoe groot en diep de reflex poort moet zijn omdat ik nog niet weet welke driver ik ga gebruiken. Gezien het gebrek aan geld wacht ik tot een mooie 2e hands driver opduikt.
Ga eerst mijn amp modden en in een kastje bouwen voor ik aam de baskist begin maar omdat ik ze in dezelfde stijl wil hebben moet ik nu al kiezen wat ik precies ga doen met de baskist. Heb nu genoeg info over wat ik met de baskast ga doen, nu nog kijken naar het aluminium dat ik voor de top gemaakt en gelaserd wil hebben :)
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Muziekschuur schreef:3 mm triplex stomen en rond een mal buigen. En dan 4 lagen triplex todat je een mooie kist hebt uit multiplex?

Ik dacht een warmestookte ijzeren pijp (brander binnenin aanzetten) en triplex natmaken aan de kant die over de pijp gerold wordt. Dan trekt het krom en kun je het modelleren. Als je een mal hebt kan het eromheen vast gezet worden. Met de tweede en derde laag kun je de triplex stukken met elkaar verlijmen met houtlijm.

Als de voor en achterzijde verbonden zijn met houten balkjes (hap eruit en erin lijmen) kun je de triplex met nagels vastzetten op de balkjes).

Is inderdaad ook een optie hoewel wel veel werk om goed te krijgen vrees ik. Ik zat er zelf aan te denken 4 rechte stukken te gebruiken en voor de hoeken 4 balken die je aan de buitenkant rond freest en middenin uitboord, op die manier krijg je de hoeken allemaal exact hetzelfde en omdat er toch fineer overheen gaat is het niet erg dat het dan niet 1 doorlopend stuk hout is
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Lignaflex gebruiken!
Das fineer met een dun laagje papier op de achterkant.
Dit buig je gemakkelijk om de hoeken heen, niks verwarmen of mallen nodig. Gewoon je cab en het fineer insmeren met bisiontix, 15min. laten drogen er al wrijvend eromheen vouwen. Snijden kan met een scherp hobbymes, Naad in het Fineer aan de onderkant van je cab houden (zie je 'm niet.)

Front zou ik uit 4 stroken doen, 2 brede die staant de complete bocht overlappen, dan 2 smalle liggende (met dwarse nerf) ertussen. (Als je naden hebt met de nerf mee zie je die praktisch niet.)
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Daarna 4x blanke lak? Zie je niks meer van de naden?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Precies!
(Die vraagtekens snapte ik niet helemaal)
Nog een tip:
Als je scheef gaat met je fineer, ben je de sjaak. Eenmaal vast = vast.
Als je zodra de lijm droog is (net voordat je t fineer erop doet) er kleine strookjes hout oplegt, daar je fineer op, kan je het hele zaakje wat uitlijnen. Ligt het aardig goed, dan trek je het middelste latje weg en druk je daar wrijvend je fineer aan. Daarna til je je fineer helemaal op en haal je de rest van de latjes weg . Wrijvend vanuit het midden je fineer erop leggen en het moet lukken.
Oja werk extra schoon, 1 stofkorreltje onder je fineer vergroot behoorlijk.
Succes, dit smeekt om foto's
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Met al deze tips moet het toch zeker goed komen ^^

Ik ga beginnen met de top op die te maken in een stijl die bij deze kast zou passen, vervolgens komt daarna de kast pas (door budget moet het allemaal in stappen) Het hout bewerken kan gelukkig bij een vriend van de familie die aannemer is en alle juiste spullen daarvoor heeft dus heb goeie hoop dat het eerste project meteen ver komt.

Uiteraard komt er dan een uitgebreid fotoverslag :D
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Plaats reactie