Kenteren geluid afstellen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Jeffrey Bassist
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:10

Kenteren geluid afstellen

Bericht door Jeffrey Bassist »

Als ik bij de eerste fret pak kenteren de snaren erg veel.
Hoe kan ik dit afstellen?
Bassist bij: Somniatis
Bassen: [i]Ibanez GSR 205, Ibanez SR305[/i]
versterkers: Ibanez Sound Wave 35, Harley Benton CB110X
Gear: NVT
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Uh.. kenteren?? Wat bedoel je daarmee?
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Kletteren misschien?
Jeffrey Bassist
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:10

Bericht door Jeffrey Bassist »

en Adriaan schreef:Kletteren misschien?
Inderdaad
Bassist bij: Somniatis
Bassen: [i]Ibanez GSR 205, Ibanez SR305[/i]
versterkers: Ibanez Sound Wave 35, Harley Benton CB110X
Gear: NVT
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Bericht door rsint »

Je kan je bas zelf afstellen als de juiste imbus sleutels hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=te44eWXd9pc" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=c2DlwxSIPA0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou niet meteen aan je truss rod gaan draaien, tenzij je hals echt heel hol staat.
Belangrijk is hoe hoog je de actie wilt hebben.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Als de eerste fret klettert staat waarschijnlijk je hals net even te vlak.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Als alléén de eerste fret klettert, dan kan het zijn dat die fret wat versleten is. Dat kan worden gefixt door alle frets te laten vlakken, maar misschien kun je het ook oplossen door middel van afstelling.

Basis van afstellen:
Als je over de hele hals klettert dan staan je snaren te laag (voor jouw manier van spelen).
Als het gekletter alleen bij de laatste ~7 frets is (aan de brug kant dus) dan moet de hals rechter.
Als het gekletter alleen bij de eerste ~7 frets is (aan de topkam kant dus) dan moet de hals meer kromming hebben.

Voordat je aan de trussrod gaat draaien zou ik me er eerst een beetje in verdiepen. Het is heel makkelijk, maar het vereist wel wat basiskennis om je hals niet per ongeluk te vernielen.
Jeffrey Bassist
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:10

Bericht door Jeffrey Bassist »

De hals is nog goed afgestelt.
En het is inderdaad maar 1 fret :(
Contact met de music store gehad.
En hopen dat ze het probleem kunnen oplossen :D
Bassist bij: Somniatis
Bassen: [i]Ibanez GSR 205, Ibanez SR305[/i]
versterkers: Ibanez Sound Wave 35, Harley Benton CB110X
Gear: NVT
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Heb je dat probleem bij alle snaren? Of alleen bij één of twee?

Als het bij alle snaren is, is je eerste fret wellicht te laag in vergelijking met de rest. Of staat je nek, zoals reeds gezegd, net ietsje te recht. Een héél klein beetje dan maar. (Basically: hoe meer frets kletteren, hoe meer ie "te recht" staat)
Als het alleen maar optreedt bij één of twee snaren, zit je tweede fret misschien niet goed in de toets/het fretboard, en steekt ie er net een beetje te ver uit op die plek(ken).
Kijk eens goed naar je tweede fret, "scherend" langs de toets; volgt ie mooi het profiel van de toets? Of steekt ie er hier en daar een beetje uit? Grof gesteld: kan je je vingernagel eronder steken?

Kijk ook eens goed naar je eerste fret, of die wel mooi glad en rond is waar de snaren erover lopen. Zitten er putjes in, dan weet je genoeg. (dan hebben ze jou misschien een demo-gitaar aangesmeerd of zoiets...)

Verwacht hoe dan ook niet dat je met een goedkope instap-bas een echt lage action zal hebben zonder fretbuzz... Hoewel je soms wel geluk kan hebben! Fretwerk is het meest arbeidsintensieve werk aan een gitaar (peperdure machines daargelaten...), so you get what you paid for...

Met wat inspanning en tijdsinvestering kan je de boel wel doorgronden met wat er op het internet is te vinden aan info. (Het samenspel tussen kam, brug, fretwerk en toets, en de kromming van de nek...)

Kleine opmerking bij wat vroeger werd gesteld: als het gekletter alleen bij de ~7 hoogste frets is, dan moet je brug wat hoger, of moeten de hoogste frets worden bijgevijld... naar mijn bescheiden mening (en niet je hals wat rechter). Maar jij zit duidelijk niet met dat probleem, dus vergeet dit voorlopig maar.

Sukses ermee in elk geval, and keep on slammin' that thing!
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Basshoofd schreef:Als alléén de eerste fret klettert, dan kan het zijn dat die fret wat versleten is. Dat kan worden gefixt door alle frets te laten vlakken, maar misschien kun je het ook oplossen door middel van afstelling.
Deze snap ik niet helemaal.
Als een fret afgesleten is, dan is die toch lager?
Hoe kan het dan dat de snaren kletteren op een fret die lager staat dan de overige frets?
Gebruikersavatar
stijnkenens
Berichten: 304
Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25

Bericht door stijnkenens »

Basshoofd schreef:Als alléén de eerste fret klettert, dan kan het zijn dat die fret wat versleten is. Dat kan worden gefixt door alle frets te laten vlakken, maar misschien kun je het ook oplossen door middel van afstelling.

Basis van afstellen:
Als je over de hele hals klettert dan staan je snaren te laag (voor jouw manier van spelen).
Als het gekletter alleen bij de laatste ~7 frets is (aan de brug kant dus) dan moet de hals rechter.
Als het gekletter alleen bij de eerste ~7 frets is (aan de topkam kant dus) dan moet de hals meer kromming hebben.

Voordat je aan de trussrod gaat draaien zou ik me er eerst een beetje in verdiepen. Het is heel makkelijk, maar het vereist wel wat basiskennis om je hals niet per ongeluk te vernielen.

Dat is allemaal wel een beetje kort door de bocht.

Als je de hals rechter zet, omdat de snaren kletteren richting brug kant, dan gaat het alleen maar erger worden: hals recht = lagere actie, dus gaan de snaren over heel de hals aanlopen.
Oplossing = brug omhoog (of zelfs hals shimmen)

Afstellen is altijd de som van
- hals curve
- frethoogte,
- topkam hoogte en juist uitgevijlde groefjes
- brughoogte en -radius


s.
If we can't fix-it, you better bin-it !!!
stijnkenens.eu
facebook
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

@Stijn Inderdaad, ik had het er niet bijgeschreven omdat ik het als vanzelfsprekend beschouwde. Na het verstellen van de hals zou ik altijd aanraden om ook de hoogte bij de brug precies goed aan te passen.

En
en Adriaan schreef:
Basshoofd schreef:Als alléén de eerste fret klettert, dan kan het zijn dat die fret wat versleten is. Dat kan worden gefixt door alle frets te laten vlakken, maar misschien kun je het ook oplossen door middel van afstelling.
Deze snap ik niet helemaal.
Als een fret afgesleten is, dan is die toch lager?
Hoe kan het dan dat de snaren kletteren op een fret die lager staat dan de overige frets?
Zoals ik de originele post begrijp klettert de eerste fret niet, maar hoort hij gekletter wanneer hij de noten op eerste fret bespeeld. Dan kan het dus zijn dat de eerste fret te laag is en de snaren kletteren tegen bijv. de tweede fret.
Jeffrey Bassist
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:10

Bericht door Jeffrey Bassist »

Scapal Wedeldi schreef:Heb je dat probleem bij alle snaren? Of alleen bij één of twee?

Als het bij alle snaren is, is je eerste fret wellicht te laag in vergelijking met de rest. Of staat je nek, zoals reeds gezegd, net ietsje te recht. Een héél klein beetje dan maar. (Basically: hoe meer frets kletteren, hoe meer ie "te recht" staat)
Als het alleen maar optreedt bij één of twee snaren, zit je tweede fret misschien niet goed in de toets/het fretboard, en steekt ie er net een beetje te ver uit op die plek(ken).
Kijk eens goed naar je tweede fret, "scherend" langs de toets; volgt ie mooi het profiel van de toets? Of steekt ie er hier en daar een beetje uit? Grof gesteld: kan je je vingernagel eronder steken?

Kijk ook eens goed naar je eerste fret, of die wel mooi glad en rond is waar de snaren erover lopen. Zitten er putjes in, dan weet je genoeg. (dan hebben ze jou misschien een demo-gitaar aangesmeerd of zoiets...)

Verwacht hoe dan ook niet dat je met een goedkope instap-bas een echt lage action zal hebben zonder fretbuzz... Hoewel je soms wel geluk kan hebben! Fretwerk is het meest arbeidsintensieve werk aan een gitaar (peperdure machines daargelaten...), so you get what you paid for...

Met wat inspanning en tijdsinvestering kan je de boel wel doorgronden met wat er op het internet is te vinden aan info. (Het samenspel tussen kam, brug, fretwerk en toets, en de kromming van de nek...)

Kleine opmerking bij wat vroeger werd gesteld: als het gekletter alleen bij de ~7 hoogste frets is, dan moet je brug wat hoger, of moeten de hoogste frets worden bijgevijld... naar mijn bescheiden mening (en niet je hals wat rechter). Maar jij zit duidelijk niet met dat probleem, dus vergeet dit voorlopig maar.

Sukses ermee in elk geval, and keep on slammin' that thing!
Heb even gevoeld en het voelt inderdaad of hij te laag staat.
Allen hij heeft het 1 dag niet gedaan en toen wel.
En het zijn alle snaren
Bassist bij: Somniatis
Bassen: [i]Ibanez GSR 205, Ibanez SR305[/i]
versterkers: Ibanez Sound Wave 35, Harley Benton CB110X
Gear: NVT
Jeffrey Bassist
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:10

Bericht door Jeffrey Bassist »

Zoals ik de originele post begrijp klettert de eerste fret niet, maar hoort hij gekletter wanneer hij de noten op eerste fret bespeeld. Dan kan het dus zijn dat de eerste fret te laag is en de snaren kletteren tegen bijv. de tweede fret.
Yup allen bij het in duwen van de snaren op de ereste fret.
Los gebuurt er niks
Bassist bij: Somniatis
Bassen: [i]Ibanez GSR 205, Ibanez SR305[/i]
versterkers: Ibanez Sound Wave 35, Harley Benton CB110X
Gear: NVT
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Heb even gevoeld en het voelt inderdaad of hij te laag staat.
Wat heb je gevoeld? I don't get it...
Allen hij heeft het 1 dag niet gedaan en toen wel.
Heb je je snaren vervangen door dunnere? Of zelfs maar een ander merk of model?
Of heb je die bas lager gestemd dan standaard?

Allen samen komen we er wel, als we duidelijke info hebben...
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Plaats reactie