Bas bouwen, welke elektronica?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
robbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2013, 23:57

Bas bouwen, welke elektronica?

Bericht door robbe »

Hi

Ik zoek informatie over gitaarelektronica. Ik heb de laatste paar weken een flink aantal bassen in handen gehad waarvan bij een aantal de toonregeling ronduit beroerd was.
In hoeverre is er verschil tussen potmeters en op welke specificaties moet je letten als je een goeie toonregeling zoekt?
Wie weet dit?
Ik hoor het graag :D
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Qua potmeters gewoon voor CTS of Alpha gaan :) Niet duur, goed spul.

Wat vond je beroerd aan de toonregelingen die je geprobeerd hebt? Dan weet je al heel aardig welke kant je zoektocht op gaat natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
robbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2013, 23:57

Bericht door robbe »

Rieno schreef:Qua potmeters gewoon voor CTS of Alpha gaan :) Niet duur, goed spul.

Wat vond je beroerd aan de toonregelingen die je geprobeerd hebt? Dan weet je al heel aardig welke kant je zoektocht op gaat natuurlijk.
Ik had o.a. een Lakland in mn handen. Weet niet meer welk type maar koste rond de 1000 en hoe ik ook draaide aan knoppen, er gebeurde bar weinig. Ik weet niet wat voor meters daare in zitten maar die lijken me geen fijn plan
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Heeft dan dus niks met de potmeters te maken gehad, die zijn bij Läkland prima in orde :) Je zult het dan eerder moeten zoeken in de elektronica die zij meeleveren op hun bassen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
robbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2013, 23:57

Bericht door robbe »

Blijkt dus weer dat ik niks van elektronica weet.
Wat zit er dan tussen het element en de potmeter voor toonregeling wat voor cut of boost van een frequentie/frequentiegebied zorgt?
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

een preamp?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

robbe schreef:Blijkt dus weer dat ik niks van elektronica weet.
:facepalm: Waar begin je aan.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

:stupid:

Lees je a.u.b. eerst in voordat je vragen stelt. Want dan krijg je antwoorden waar je niks aan hebt. Als je niet snapt hoe potmeters werken en wat pre-amps doen dan zou ik mij daar eerst in verdiepen.
robbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2013, 23:57

Bericht door robbe »

Pellek schreef::stupid:

Lees je a.u.b. eerst in voordat je vragen stelt. Want dan krijg je antwoorden waar je niks aan hebt. Als je niet snapt hoe potmeters werken en wat pre-amps doen dan zou ik mij daar eerst in verdiepen.
zit wat in
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Een potmeter is niets meer dan een draaibaare regelaar om de hoeveelheid geluid aan te passen.
Een pre-amp is een stukje elektronica, dat het geluid van de basgitaar al ìn de bas zelf kan aanpassen.
Bij een passieve bas, zonder elektronica, kan je het geluid via de versterker aanpassen. (en met de 2 potmeters voor de volume van het element en de tone die het element geeft)
Dit kan als je een actieve bas gebruikt nog steeds via de versterker, maar op de bas zelf zitten ook een aantal mogelijkheden, méér dan bij een passieve bas.
De pre-amp is een soort mini-versterker, die het toelaat de hoeveelheid bas, treble, en soms mids al ìn de basgitaar zelf aan te passen.
Hierdoor is het mogelijk een ander geluid te krijgen, vóórdat het de versterker ingaat.
Laatst gewijzigd door Maarten_E op 11 jan 2014, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Wat Maarten zegt, een potmeter is niet meer dan een regelbare weerstand, de enige reden waarom een Tone-pot effectief tone veranderd komt omdat ie parallel staat in combinatie met een capacitor, anders zou het ook gewoon als volume knop werken.

Eigenlijk kan hier weinig prut aan zijn, het kan bijvoorbeeld zijn dat ze gewoon goedkoop zijn en mechanisch niet helemaal fatsoenlijk in elkaar zitten maar verder verschillen ze allemaal vrij weinig van elkaar. Buiten de logaritmische en lineare potmeters en hoeveelheid Ohmages dan.

Het enige verschil tussen deze twee potentiometers is de trappen waarop ze werken, lineaire potmeters werken gelijkmatig en worden vaak bij tone-pots gebruikt waar een logaritmische potmeter vrij direct werkt. Laten we zeggen dat 10 het maximum is, dan klinkt deze half zo luid op 9 om maar een voorbeeldje te noemen. Nu snap ik dat je je afvraagt waarom deze dan juist gebruikt worden voor volume en niet ook gewoon lineaire. Het antwoord is simpel, het menselijk oor is namelijk ook logaritmisch!

Okee, iets uitgebreider dan ik werkelijk wilde typen maar toch :mrgreen:
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Nicky schreef:Wat Maarten zegt,
Das knap, want als er iets is dat ik niet snap, is het wel elektronica... :lol:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

En dan nog mensen proberen uit te leggen wat het is ook!! :lol:

Maar het principe komt wel overeen. Ik zou het Pre-amp gedeelte anders verwoorden, want het is namelijk een versterker wat in de bas zit, danwel een voorversterker op een lager voltage en met minder functies maar soit.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Plaats reactie