urje's "De Overdrijver" tubedrive versie 0.1

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

urje's "De Overdrijver" tubedrive versie 0.1

Bericht door urje »

Dus, toen dit subforum geopend werd had ik al een paar spullen in huis om een eigen tubedrive te bouwen, maar door wat tegenslagen en veel tijdgebrek kwam het er steeds niet van, tot deze week:

urje presenteert... "De Overdrijver"!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij doet wat je al verwachtte... overdriven. er zit een preamp-buisje in die een beetje te weinig voeding krijgt en daarom over z'n nek gaat (ja monolith, een excuusbuis ;) ) De knopjes die er nu op zitten zijn natuurlijk gain en master, en de gaatjes die nog vrij zijn, zijn voor wat toneshape-experimenten. De potmeters en connectoren zijn een beetje brak, die heb ik bij een cheapo elektronica-zaak gehaald, terwijl ik eigenlijk wat spul van banzai had moeten regelen, waar ik ook de switch en nog wat dingen had gekocht. leermomentje voor versie 0.2...
De behuizing is van een oude computervoeding, maar omdat de trafo's wat groter zijn uitgevallen dan de bedoeling was en ik niet alles even efficient heb gebouwd is het een beetje te klein... de behuizing voor 0.2 ontwerp ik waarschijnlijk zelf, en dan kan ik hem bij pappie op z'n werk knippen, ponsen en zetten :)

Ik zal binnenkort wel even wat opnemen met dit ding, hij klinkt wel aardig, maar wel een beetje korrelig ofzo. In de bouwaanwijzingen die ik heb gevolgd (hij is gebaseerd op de 'real mctube II') staan wat tips over caps en weerstandjes die je moet vervangen om meer van dit of dat te krijgen, dus daar zal ik ook eens mee aan de gang gaan.
Met alleen dit ding ben ik al iets van 3 avonden bezig geweest, maar het grootste deel van de tijd zat ik met die irritante kleurcodes voor weerstanden te kutten (kleurenblindheid is redelijk irritant...), en zat ik draadjes te strippen met een mes omdat ik daar nog geen handig tangetje voor heb. en dat hele soldeergedoe word je ook wel handiger in, na een tijdje. Ik vind het iig leuk dat ie het doet, en als ik de upgrades een beetje goed voor elkaar kan krijgen, heb ik er denk ik weeer een nieuwe hobby bij :lol:
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Actie
Berichten: 98
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:10

Bericht door Actie »

Ziet er gaaf uit man.. wat een monster hehehe!
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

coowl!
zit er trouwens een 12AX7 in de pre-amp?
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

dus je vader is ook kleurenblind?

haha,.. ik kan niet wachten tot die samples!!!

:shock:
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Bericht door ElBasstardo »

Hij is GROOT... of meen ik dat maar.
Niets mis mee hoor. Ben beniewd hoe die klinkt.

Wat mensen al niet bouwen op dit forum :shock: :shock: :shock:
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Cool, Urje!
Heb je ook vergelijkingsmateriaal? Het werkt vaak doelgerichter als je een pedaal (bijvoorbeeld de Tube Factory) als voorbeeld neemt en die probeert te verbeteren. Misschien heb je dat ook al gedaan. 'Korrelig' is misschien niet helemaal wat je oorspronkelijk bedoelde, maar ook een korrelige sound is vaak bruikbaar. Als je een meer 'creamy' sound wil, moet je eens uitzoeken wat voor weerstanden in fuzzpedalen worden gebruikt. Denk aan de Prescription Electronics Depth Charge en de Zachary Vex Woolly Mamoth.
En wat betreft de looks: geweldig. Ik hou altijd wel van vage, unieke en merkwaardige ontwerpen en daar valt deze wel onder. :D

Ik ben heel erg benieuwd naar de geluidsfragmenten!
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

Actie schreef:Ziet er gaaf uit man.. wat een monster hehehe!
:)
gothax schreef:coowl!
zit er trouwens een 12AX7 in de pre-amp?
er zit idd een 12AX7 in. Da's eigenlijk twee buizen in een buis: eerst wordt het signaal versterkt tot een level waardoor de tweede trap zou gaan oversturen, en daar zit dan een gain-knop tussen om het een beetje te doseren. na de tweede trap heb je de masterknop, die signaal afknijpt voor de verhouding met het bypass-signaal. maar dat vroeg je helemaal niet...
Clunk schreef:dus je vader is ook kleurenblind?
haha,.. ik kan niet wachten tot die samples!!!
nee, m'n opa van m'n moeders kant. m'n oom wel...
en samples, tja. nadat ik die foto's gemaakt had en er even mee had zitten kutten heb ik het allemaal in het doosje gepropt, en toen kwam er alleen nog wat onzingeluid uit en heeft ie de geest gegeven...
vanavond ga ik hem reanimeren, er zal wel een verbinding gebroken zijn, of hij maakt ergens kortsluiting. maar wanneer de samples komen, daar kan ik nog niet veel over zeggen :(
ElBasstardo schreef:Hij is GROOT... of meen ik dat maar.
Niets mis mee hoor. Ben beniewd hoe die klinkt.
Wat mensen al niet bouwen op dit forum :shock: :shock: :shock:
ja, nou, er passen idd ruim 3 boss pedaaltjes in. maar de afmetingen zijn vooral gekozen omdat ik dit bakje nog had liggen, en het blijkt helemaal niet handig te zijn. hij is wel diep (hoog), maar daar heb je niks aan, omdat je eigenlijk alles aan één kant vast wilt maken.
Trigger schreef: Heb je ook vergelijkingsmateriaal? [...]
En wat betreft de looks: geweldig. Ik hou altijd wel van vage, unieke en merkwaardige ontwerpen en daar valt deze wel onder. :D
Ik ben heel erg benieuwd naar de geluidsfragmenten!
haha, thanks! hij is idd weer mooi van lelijkheid, eigenlijk moet ik er nog even een tekening op maken met viltstift ofzo... ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, behalve dan een ODB-3, het voorbeeld hoe deze niet moet worden. maar ik heb wel wat tips over welke dingen te veranderen voor welk effect, dus dat ga ik eerst maar eens proberen, zodra ik hem weer aan de praat heb gekregen. Eigenlijk wilde ik idd een lichte, wollige overdrive, maar dat was dan vooral omdat ik de odb-3 daar heel matig voor vind, en ik graag 4 opties wil: clean, smooth overdrive, gemene (korrelige) overdrive, en de combi van de laatste twee als het echt over de top moet. Als ik deze zo ver aan weet te passen dat ie smooth en lief wordt, dan kan ik misschien een dubbele maken, al m'n wensen in één compact (ahum) kastje ;)
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
JasperT
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2005, 17:23

Bericht door JasperT »

Ik zou de "Overdrijver" maar gelijk patenteren! Ziet er goed uit. Lekkere 'vintage' look :D
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

Nou, de schade viel mee, ik geloof dat alleen de buis wat los zat. Heb dus maar even wat opgenomen gisteravond... zie hier. Het eerste stuk is clean, en bedoeld als referentie voor wat ik ongeveer speel enzo. en nee, het is niet strak, dat weet ik ;) verschillende settings heb ik niet opgenomen, dit is ongeveer het enige wat er nu uitkomt: de gainknop lijkt niet veel te doen. blijkbaar overstuurt ie in de eerste trap dus al, misschien omdat m'n bas meer output heeft dan de gitaren waarvoor ie bedoeld is. maar een extra gain er tussen zetten dan. Het viel me gisteren trouwens ook op dat ie erg stil is tov m'n ODB-3: bij hetzelfde overdrive-niveau ruist die de pan uit, terwijl deze amper meer ruis geeft als ik niet speel dan als hij gebypassed wordt. dus da's positief :)
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Hey, klinkt wel leuk dat stukje! Ik vind de overdrive wat te schel, maarjah.. dat is smaak...
Edit: hoewel, nu ik 'm enkele keren heb geluisterd klinkt t eigenlijk wel vet... hoewel er wel meer trillend laag mag zijn in een live situatie.. Maar dát is wel smaak :P (en erg Postrock :P)

Van wie is de muziek die je speelt? Is dat eigen werk van jullie?
Je zou t laten weten als jullie iets hadden :roll: :(

By the way:
Mogwai op: Motel Mozaique op 15 April....
ik kan zelf helaas niet gaan, ivm de kempensessie. Misschien is het iets voor jou/jullie...

ps. Ga je naar de Red Sparrowes 6 april??
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

het is een eigen rifje, en het is zelfs vorige week in een nummertje gepropt... misschien kunnen we het vanavond opnemen tijdens onze repetitie

Ik ben het wel met je eens dat het wat te schel is, een equalizer staat in de 'feature requests' :)

enne, goeie tip. ik heb de week erna vakantie, dus ik zou misschien zelfs wel kunnen. mogwai wil ik iig heel graag nog een keer zien, want de vorige keer wist ik er nog niets van, en toch vond ik het heel indrukwekkend... ga ik eens even met m'n ega overleggen!

edit: nee, denk het niet. of ik moet 1 maart zo onder de indruk zijn dat ik nog een keer wil ;)
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Wat is er 1 maart??

Oh Red Sparrowes natuurlijk of niet? (waar spelen ze?)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Plaats reactie