BEAD klinkt "waterig"

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

BEAD klinkt "waterig"

Bericht door Britsie »

Hoi,

Ik heb net mijn fretless Basscollection in BEAD-stemming gezet (met nieuwe snaren). Probleem is dat ze nu 'waterig' klinkt. Als ik een noot aansla, ruist/klettert er van alles mee (ook op de EAD-snaren). Voordien klonkt ze heel vol en droog/houterig. Intonatie en truss-rod zijn aangepast het enig dat ik nog niet gedaan heb is de topkam invijlen. De snaren liggen heel hoog 'op' de topkam en ze raken de bodem niet.

Mijn vraag: als ik de topkam invijl, is er dan een goede kans dat de volle, mooie klank terugkomt? Of vijl ik alleen maar mijn topkam in de vernieling? Of zal ik het resultaat alleen maar weten als ik het gedaan heb?
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

liggen alle snaren nog hoog op de kam of alleen de B snaar?
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

heb je wel dikkere snaren gebruikt, of heb je gewoon je setje EADG naar beneden gestemd?

Zo ja, is dat het probleem.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Als hij dezelfde snaren ad gebruikt, ha dhij ook gen last van dat z´n topkam opnieuw zou moeten worden ingevijld, hè?

Ik zou zeker even de topkam vijlen. Een goed direct contact met je kam is essentieel voor het geluid hoor!
Ja toch?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Maar wil je er daadwerkelijk invijlen, moet je je afvragen denk ik. Zo krijg je, als je weer teruggaat naar EADG stemming aanzienlijke speling op de bas. Daar ben je dan weer niet blij mee ben ik bang.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik heb een nieuwe setje snaren voor een 5-string gebruikt.
gothax schreef:liggen alle snaren nog hoog op de kam of alleen de B snaar?
Ze liggen allemaal nogal hoog op de kam. Ik heb nog een Basscollection (4-string in EDAG) en daar liggen de snaren echt IN de kam. Nu liggen ze echt boven op de kam. (Het dikste gedeelte ligt nog niet in de kam)
Ik vraag eigenlijk een schatting van de *kans* dat het geluid terug goed komt als ik de kam invijl. Want als ik de kam invijl en het geluid blijft waterig dan zit ik met een slecht-klinkende bas en een kapotte kam. Nu de kam invijlen zie ik mij nog doen maar de kam vervangen is weer een andere zaak.

Ik zou zeggen, laat jullie ervaringen/gedachten maar komen.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Vijl de kam in met een "V", geen ronde vijl pakken dus, op deze manier kun je zonder problemen weer terug naar EADG. Vraag het Haico, hij heeft dit ook gedaan met zijn Ibanez.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb ooit een 5-snarige BassCollection gehad. De snaren lagen lekker in de noot. Als ik wat harder aansloeg, kletterde de zaak ook (en het was een fretless!). Volgens mij is die bas gewoon niet geschikt om serieus te downtunen. Veel te dun en te slap nekkie. Snaarspanning is erg laag.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

nja een nieuwe topkam is ook niet zo belachelijk duur dus het risico is niet zo heel groot

"Topkam vervangen kunststof €. 15,00"
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Unlord schreef:Ik heb ooit een 5-snarige BassCollection gehad. De snaren lagen lekker in de noot. Als ik wat harder aansloeg, kletterde de zaak ook (en het was een fretless!). Volgens mij is die bas gewoon niet geschikt om serieus te downtunen. Veel te dun en te slap nekkie. Snaarspanning is erg laag.
Ik heb momenteel 2 basscollections, superlage actie, superrechte hals.... dus daar ligt het niet per definitie aan.

@ britsie: Wat je kunt proberen, is een dikkere snarenset erop zetten. Hoe dikker de snaar, hoe meer spanning.
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

Thijzema schreef:
Unlord schreef:--
Ik heb momenteel 2 basscollections, superlage actie, superrechte hals.... dus daar ligt het niet per definitie aan.

@ britsie: Wat je kunt proberen, is een dikkere snarenset erop zetten. Hoe dikker de snaar, hoe meer spanning.
hij had de 4 laagste snaren van een 5 snaar setje erop zitten dur daar zal het niet aan liggen :wink:
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

De Teng schreef:Maar wil je er daadwerkelijk invijlen, moet je je afvragen denk ik. Zo krijg je, als je weer teruggaat naar EADG stemming aanzienlijke speling op de bas. Daar ben je dan weer niet blij mee ben ik bang.
Wat kost zo'n stukje plastic of grafiet nou? Daar koop je nog geen snaar voor hoor...
Ja toch?
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Het probleem is een beetje dat ik nu op het 'point of no return' sta. Truss-rod en intonatie aanpassen zijn omkeerbare dingen. De topkam invijlen niet.
De topkam vervangen is dat moeilijk (op een Basscollection)? Ik ben namelijk niet de handigste thuis (~understatement van het jaar). Ik zal vanavond eens kijken hoe die kam vastzit.

@RonC: als je in een V vijlt dan ligt de bodem van je snaar toch nooit op je kam?
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

andy schreef:
Thijzema schreef: Ik heb momenteel 2 basscollections, superlage actie, superrechte hals.... dus daar ligt het niet per definitie aan.

@ britsie: Wat je kunt proberen, is een dikkere snarenset erop zetten. Hoe dikker de snaar, hoe meer spanning.
hij had de 4 laagste snaren van een 5 snaar setje erop zitten dur daar zal het niet aan liggen :wink:
er zijn verschillende diktes setjes op de markt. bij 4-snaar heb je o.a. 95-75-60-40 en 105-85-65-45... en nog veel meer. Ik neem aan dat dat bij 5-snaar setjes ook het geval is
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Klopt, maar op die manier vijl je de gleuf niet dieper alleen breder, als je het goed doet past je oude E snaar ook nog zonder dat deze te veel opzij kan bewegen en is het gat ook breed genoeg voor een B. Ik heb al van veel bassisten gehoord dat zij het zo hebben gedaan en makkelijk terug kunnen naar E.
Ik ga het zelf binnenkort ook doen met m'n Stingray.
Plaats reactie