BEAD klinkt "waterig"

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

check mijn vorige post. de meeste gitaarwinkels/bouwers doen het nog een stuk goedkoper!
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

Thijzema schreef:
andy schreef:--
hij had de 4 laagste snaren van een 5 snaar setje erop zitten dur daar zal het niet aan liggen :wink:
er zijn verschillende diktes setjes op de markt. bij 4-snaar heb je o.a. 95-75-60-40 en 105-85-65-45... en nog veel meer. Ik neem aan dat dat bij 5-snaar setjes ook het geval is
hij heeft de 130-105-85-65 erop liggen(als hij dan standaard maten heeft) ? :?
dat moet toch wel dik genoeg zijn ?
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Wie heeft er geintoneerd en aan het trusrod gedraaid? Niet lullig bedoeld maar als je zegt niet de handigste thuis te zijn, is dit wel goed gebeurd? Misschien moet je zo gauw je je topkam gevijld hebt de boel weer even afstellen. Ik kan me voorstellen dat als de snaren bovenop de kam liggen en dan de boel gaat intoneren en de hals en actie af gaat stellen, dat er dan iets niet klopt en de boel ratelt en doet. Dus eerst zorgen dat alles goed zit en dan pas de boel gaan afstellen. Waarschijnlijk is het opnieuw afstellen van je hals niet eens nodig, er komt nl niet veel meer spanning op de snaren te staan.

Zoals ik het lees is de actie nu bij de 12e fret zoals jij hem wilt hebben maar bij de topkam veel te hoog. Je snaren lopen dus schuin naar beneden van de topkam naar de brug. Kan me voorstellen dat het niet klinkt.

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Er ligt een 130 op en ik heb zelf niet afgesteld.
Ik heb wel net gemerkt dat de snaren bij de topkam al redelijk dicht boven het fretbord hangen. Met andere woorden, als ik nu nog de topkam ga invijlen dan komen de snaren nog dichter tegen het fretbord te hangen. Dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn. Ik zou zelfs zeggen dat de snaren van de topkam lichtjes omhoog lopen naar de brug.
Ik begin langzamerhand tot het besluit te komen dat mijn Basscollection niet echt geschikt is voor BEAD en dat ik beter kan doorsparen voor een deftige 5-string in plaats van nog meer geld/tijd in experimenten te steken. Uiteindelijk vond ik ze best goed klinken in EADG.
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Maar de E snaar klinkt ook wateriger in BEAD dan in EADG? Heb je ook een heel ander merk snaren?

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

De E klinkt ook waterig dan in EADG. In feite klinken ze allemaal wat anders maar hoe lager de snaar, hoe erger het wordt. Ik heb wel net gemerkt dat de stemming op de 12de fret niet in orde is (voor alle snaren). Ik zal eerst dat eens proberen oplossen voor ik enige verdere beslissing neem.
Nu liggen er elixirs op. Daarvoor weet ik het eigenlijk niet. Ik heb ze zo gekocht.
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

intoneren is de oplossing :idea:
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

OK, volgende probleem: bij het intoneren verschuif ik de blokjes aan de brug naar achteren tot op hun maximum en de intonatie aan de 12de fret is nog altijd niet goed.
Wat kan ik hieraan doen?
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Klinkt je snaar op de twaalfde fret te laag of te hoog?
Ja toch?
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Te hoog.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dan moeten inderdaad de brugzadels naar achter. Zijn ze dan nog niet goed? Dan zou ik de hals eens (laten) nakijken.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Unlord schreef:Ik heb ooit een 5-snarige BassCollection gehad. De snaren lagen lekker in de noot. Als ik wat harder aansloeg, kletterde de zaak ook (en het was een fretless!). Volgens mij is die bas gewoon niet geschikt om serieus te downtunen. Veel te dun en te slap nekkie. Snaarspanning is erg laag.
Ik heb vandaag alles nog eens goed bekeken en zoals Unlord al opmerkte, de hals van een BassCollection is vrij dun (vandaar dat ik er graag op speel) en waarschijnlijk niet echt geschikt voor BEAD. Ik heb ze net terug in EADG gezet en ze klinkt terug veel beter.
Iedereen bedankt voor de hulp.
Plaats reactie