Noot klinkt voller dan de rest

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Noot klinkt voller dan de rest

Bericht door DFA 79 »

Misschien een zeer rare vraag, maar als ik de E bespeel op de A snaar (7de positie) klinkt deze mooier voller dieper tov positie 6 of 8 of 11 of noem maar op op de A snaar. Voor de rest is de nek constant maar op die ene plaats klinkt die ene noot voller tov alle andere noten die ik bespeel. Is dit normaal, iets aan te doen?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Klinkt als een typische wolfstoon :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfstoon

Komt veel voor bij akoestische instrumenten, maar ook op elektrische. Oplossing wordt vaak gezocht in het plaatsen van een gewichtje op de kop geloof ik.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Rieno schreef:Klinkt als een typische wolfstoon :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfstoon

Komt veel voor bij akoestische instrumenten, maar ook op elektrische. Oplossing wordt vaak gezocht in het plaatsen van een gewichtje op de kop geloof ik.
thnx :-)
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Of je hebt 79 dead spots.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

:lol:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8335
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Dit hoeft niks met je bas te maken te hebben, kan aan verschillende dingen liggen: je amp kan "gevoelig" zijn voor bepaalde noten, zelfde geldt voor je cabinet. Maar het zal waarschijnlijk met de ruimte te maken hebben. Of heb je het overal? Zo niet, verplaats hem eens in de ruimte.

Zo'n gewichtje aan de kop verplaatst een deadspot als die het geval is. In het meest positieve geval zit hij dan plots tussen 2 noten in (en heb je er minder last van).
Ook kan het liggen aan een slechte intonatie van je bas.

Als dit het niet is, zou je misschien een sweetspot hebben daar en daar lijkt me verder weinig aan te doen.

Succes!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik maak dit ook mee maar dan enkel thuis, daar klinken een B harder dan de rest, het effect is vooral merkbaar bij de B op de E-snaar. het ligt aan de ruimte want ergens anders maak ik dit niet mee en tis bij al mijn bassen.
het is geen wolfstoon. want die gaat in volume variëren. en is te wuten aan de eigen resonantie van het instrument;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfstoon#Beluisteren
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Toevallig had ik maandag hetzelfde in de oefenruimte.
Was de eerste keer dat we daar speelden, vergeleken met een andere oefenruimte was het sowieso gehorig, dus de ruimte was al anders.
Maar ik speelde ook voor het eerst op een Dynacord, een combo'tje die daar stond, die blijkbaar die ene frequentie van een D op de A snaar (half-step down getuned weliswaar) gigantisch erg versterkte, die frequentie opgezocht in de equalizer en iets zachter gezet en het ging prima.

Ligt dus zeker niet direct aan je bas!
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Ik vraag me af wat dit topic in het DHZ-forum doet. :whistle:
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Dan had je daar waarschijnlijk de resonantiefrequentie van de ruimte te pakken.
Bij mij beneden in de woonkamer is het een G, hier op zolder een E.
Plaats reactie