Decoratie project.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Decoratie project.

Bericht door Drakeskullnl »

Hoi allemaal.

Ik heb een project waar ik al een tijdje mee in mń hoofd mee rondloop, maar heb nog steeds geen sluitend antwoord wat de beste mothode zou zijn, vandaar dat ik naar het forum kom.

Het betreft een Dean Metalman Z van pak m beet richting de 10 jaar oud die recentelijk van de favorieten troon is afgestoten door mijn Fender Prec.

Op de achterkant van de body van de Dean wil ik een afbeelding zetten. Een patroon van een shirt wat ik al jaren heb, redelijk complex.

Ik heb 3 opties om dit aan te pakken, maar (ondanks dat ik zoiezo de basgitaar naar Ad Vermeer breng om te laten stellen) ik vrees toch een beetje voor het effect dat het kan hebben op mijn sound.
Hier volgen mijn opties, ik hoor graag welke in jullie optiek het beste is voor zowel grafisch resultaat als sound resultaat en of er eventueel een extra finish nodig is:

1) Een stuk plexiglas op de body monteren met een fiks aantal kleine schroeven en het patroon volledig uitsnijden uit het plexiglas, plexiglas aanpassen naar de maat van de gitaar en afschuren. (Ik heb al geinformeerd hierover qua productie moeilijkheid. Moet zoiezo met een lasercutter gebeuren.)

2) Uit de body het patroon uitsnijden/frezen/etc en vervolgens het patroon uit plexiglas snijden en daarmee plexiglas inlays maken. (overigens, het plexiglas is cherry rood, semi transparant).

3) Uit de body het patroon uitsnijden/frezen/etc en vervolgens de houtresten tot korrels maken, door de rode verf halen en met lijm terugplaatsen in de uitsparingen. Gladstrijken en klaar.


alvast bedankt voor de input.

Mocht iemand zich geroepen voelen mij te helpen hiermee kan ik dat zeer waarderen.

Hij is klaar, nogmaals veel dank aan Stijn voor t stellen.
Laatst gewijzigd door Drakeskullnl op 04 nov 2014, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
DI-OEN
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 apr 2008, 14:02

Bericht door DI-OEN »

Wow.

Als ik het heel goed begrijp, wil je een patroon op je achterzijde van dit:
Afbeelding

Aller eerst verwacht ik dat alle opties die je opsomt weinig invloed hebben op de sound. Ik denk dat het reliëf wat ontstaat door sommige van je oplossingen wel als hinderlijk ervaren kunnen worden. Afhankelijk van hoe je speelt en hoe laag je bas hangt zullen er lichaamsdelen voorzien zijn van een afdruk na een goeie sessie snaren plukken. Even wat opmerkingen bij de opties:

1. plexiglas uitsnijden en op achterzijde bevestigen:
dit kan ind. met lasersnijden/waterjet snijden, dit wordt bij losse binnen delen wel een gepuzzel om op zijn plaats te krijgen. Het patroon moet omgezet worden naar een file voor die het snij apparaat kan uitlezen, ik zou gelijk kijken of je ook de body contour mee kan nemen. het apparaat kan dit super nauwkeurig. De aansluiting rand plexiglas - body gitaar wordt wel een beetje odd, een binding is miss geen slecht idee.

2. inlay methode.
afhankelijk van de complexiteit kan dat lastig worden, een kiertje ontstaat zo. Ik zou er zelf het geduld niet voor hebben

3. gekleurde hout pulp.
Dit krijg je niet glad en/of mooi. houtpulp met lijm werkt prima om kleine kiertjes mee te vullen maar ik ben bang dat het geen mooi resultaat voor vlak vulling geeft

-----
Is een sticker geen mogelijk heid?
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Bericht door Drakeskullnl »

Een sticker is out of the question.
Het plexiglas vastzetten zou zowel met lijm als schroeven gebeuren op advies van een kennis van me.

Houtpulp is dus ook een no-go ziet ik.

Zijn er eventueel nog andere inzichten waar ik niet aangedacht heb?
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Denk ook even om het gewicht. Als je met plexiglas gaat werken, wordt je bas enorm veel zwaarder en daardoor minder prettig bespeelbaar. Ook de dikte van de body wordt dus forser..alles werkt ergonomisch gezien dan dus tegen je :|
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ik ga ook een afbeelding op de achterkant zetten, die print ik en verf dan over. Daarna een transparant laklaagje asl bescherming. Zo hou ik een mooie gladde achterkant en neemt het gewicht amper toe. Beide argumenten zijn voor mij belangrijk.

Je maakt me wel nieuwsgierig want een rood-zwart patroon op die bas lijkt me erg mooi worden.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

waarom is een sticker out of the question? so vinylstickers kunnen er toch nog deftig uit zien?
voorbeeldjes: https://www.udecals.com/Kirk-Hammett-Special.php" onclick="window.open(this.href);return false;

afhankelijk van het patroon is het misschien mogelijk om een patroon te maken en dan te spuiten.
een decal (geen idee of je makkelijk decalvellen vindt die groter zijn dan A4)
:shock:
Jack

Bericht door Jack »

Photo finish lijkt mij de ideale oplossing, kan alleen wat in de papieren lopen vrees ik.
maar het resultaat mag er zijn.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Jack schreef:Photo finish lijkt mij de ideale oplossing, kan alleen wat in de papieren lopen vrees ik.
maar het resultaat mag er zijn.
Mwah, hoef ik niet op mijn bas te hebben...

Afbeelding
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

[quote="Jack"]Photo finish lijkt mij de ideale oplossing, kan alleen wat in de papieren lopen vrees ik.
maar het resultaat mag er zijn.[/quote

ee nvinyl sticker zelf kost opzich geen drol
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Bericht door Drakeskullnl »

Probleem met een stick is dat als ik bij de electronica moet via de achterkant, is dat de sticker herplaatsen lastig kan wezen, daar waar inlays geen probleem zijn en een opgeschroefde plaat af te schroeven valt.

het sprayen is ook een interresante, hoe krijg ik het beste resultaat, wat voor verf en wat voor finish adviseert men. moet ik eerst de oude laklaag eraf halen en zo ja hoe doe ik dat?
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Maar die sticker kun je toch ook gewoon deels uitsnijden over de afdekplaat? Dan hoef je helemaal geen sticker te verwijderen als je erbij hoeft en lijkt het nog steeds alsof het 1 sticker is.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Als ik het goed begrijp komt er dus een patroon in rood op de achterkant van je zwarte bas?
Ik ben heel benieuwd naar de afbeelding, kan je een plaatje posten?
Wat betreft de mogelijkheden, Ik ben het met de eerdere posters eens dat de plexiglas-optie niet echt handig is, behalve dat het je bas zwaarder maakt is het heel erg gevoelig voor beschadigingen, de randen zijn scherp, want lasergesneden, het is duur en ik betwijfel of het wel overkomt, semitransparant op zwart knalt nou niet echt.
De inlay-optie vind ik dan wel weer geinig, maar waanzinnig veel werk, en ik zou zeker geen semi-transparante inlays gebruiken want das moet je er ook nog eens voor zorgen dat je freeswerk onder de inlay netjes eruit ziet. Zonder CNC-frees lijkt me dat erg moeilijk. Eventuele randjes/kiertjes kan je gewoon opvullen en met zwarte verf bijwerken. Nadeel is ook dat je je electronica-cover niet kunt inlayen.
De opvul-optie is ook leuk, maar hiervoor geldt hetzelfde als voor de inlays, behalve dat de bodem van je freeswerk niet netjes eruit hoeft te zien. Ook zou ik niet met houtstof werken, maar een aangekleurd vulmiddel gebruiken, eventueel een kunsthars.
Bedrukte vinyl-sticker is het makkelijkst, maar gevoelig voor krassen. De basis is wit vinyl, dus de zwarte achtergrond is geprint. Buiten dat de kleur zwart waarschijnlijk duidelijk anders eruit ziet als je zwarte lak, zitten er binnen de kortste keren witte krasjes in. Voordeel is wel dat je de electronica-cover gewoon meeplakt.
Spuiten met een sjabloon is ook niet zo eenvoudig, je zou eerst een aantal lagen wit als ondergrond moeten spuiten (met sjabloon) anders gaat het rood niet dekken.

Ik zou gewoon een vel rood zelfklevend vinyl kopen (dat is door en door rood,dus dan kras je niet door je kleur heen) en het patroon uitsnijden en opplakken. Dat is net zo veel werk als een spuitsjabloon maken, alleen ben je meteen klaar. Als je het helemaal makkelijk wilt laat je het bij de plaatselijke reclame-letterboer met de snijplotter snijden. Is het minste werk, en ik denk het beste resultaat.

Waarom trouwens op de achterkant? Klinkt als een hoop moeite voor iets dat (bijna) niemand ziet......
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Bericht door Drakeskullnl »

Ik heb een vectorable pdf klaar staan alleen kan ik deze niet bijvoegen.

De optie om de plaat te bevestigen gaat ik denk ik van tafel gooien. het is vrijwel de lastigste optie en de duurste.
Wat inlays betreft, ik heb misschien via via toegang tot een CNC frees, dus moet ik alleen een goeie opvul methode hebben.
mijn voorkeur blijft bij het plexiglas, ondanks dat het semitransparant is en op de achterkant zit (achterkant punt 1 vanwege de complexiteit van de afbeelding en punt 2 omdat ik mń dean meer aan de kant heb op display en als ik speel, speel ik meestal redelijk energiek, dus is het wel te zien).

Je gaf eventueel gekleurd kunsthars aan als opvulling. Waar moet ik dan nog meer rekening mee houden?

Wat sticker betreft zitten we op 1 lijn, te krasgevoelig (wordt sneller lelijker dan plexi) plus t zwart is geprint en dat verschil zie je gelijk.

Aangaande zelfklevend rood vinyl, waar ken ik dit halen, plus hoe krasgevoelig is t?
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

simpelste optie....laat de afbeelding op je gitaar printen......
Een foto vaklab kan dat, misscien een goede printshop ook wel, alleen moet je wel een goede grote digitale afbeelding hebben van hetgeen er op moet komen.
Niet idioot duur, simpel te bewerkstelligen en je hebt geen probleem met de toegang tot je electronica.

Tegen argument: je moet op zoek naar een bedrijf die op hout kan printen, je moet je bas uit elkaar halen om de body onder de printer te kunnen leggen?
Grootste tegenargument...op de achterkant van je bas ziet toch niemand het, so what`s the use in the first place :mrgreen:
Ben toevallig zelf met de restauratie van een bas bezig...die krijgt een print op de voorkant....

tegen argument voor plexiglass: zo`n plaat maakt je bas enorm zwaar, zeker als het over de hele body zit.
Krast bovendien net zo hard als een sticker, dus semi-transparant wordt vanzelf semi-transparant met buckle-wear.
CNC frezen gaat overigens ook alleen met iemand die de frees goed kan programmeren en je moet de bas wel kunnen inspannen in de machine.
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Bericht door Drakeskullnl »

Duidelijk, printen is de beste optie.
Anderzijds heb ik iemand gevonden die mee wil denken over t frezen. Wordt toch waarschijnlijk inlays en niet een hele plaat.
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gesloten