Rodi´s Warmoth bas idee

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

ropstop schreef:Vergeet niet dat het basgeluid een combinatie is van hout, bouw, elementen en de bespeler, en niet alleen de elementen he?
Dat weet ik. Het is een mix van alle componenten, maar volgens mij is in het geluid de elementen een erg grote factor. Over dat het geluid ook erg van jezelf komt(de bespeler) dat is ook een erg grote factor. Maar ik zal steeds beter spelen, dus ook steeds mooiere geluiden uit iedere bas die ik beet pak gaan halen.
Kilian. schreef: Je zou mijn ene Dimarzio Model J (in serie) in de brugpositie is moeten horen knallen! Beetje laag erbij door de Neck open te draaien en het is geweldig. Ze klinken los niet echt superb, maar in een bandsituatie?

WOW.

Die Model J, brug, in serie doet het knorren & oude fender geluidje heel goed ;)
Kilian bedankt voor je bijdrage, maar ik snap helemaal niet wat je bedoelt. Hoeveel laag, punch(basmid), midden en hoog zit er in de elementen. En vooral welk hoog? Hoe is de knor van het brugelement en hoe is het geluid van beide elementen vol open?
onZ schreef: https://home.tiscali.nl/kuvvers/Voorbeeldje.mp3
Foto doe ik morgen wel.
bedankt voor het geluidsfragmentje. Zou je ook iets willen inspelen waar een paar plukken inzitten??

Waar had jij de batterij(en) in je bas?

aan allen die gereageerd hebben: :thumbsup: Er is me al een hoop duidelijk geworden!
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

onZ schreef:
Rodi schreef: Yes master:
https://home.tiscali.nl/kuvvers/Voorbeeldje.mp3
Foto doe ik morgen wel.
Er zitten overigens echt 2 stalen pennen in de Warmoth hals. Ze zeggen dat staal de hals zwaarder maakt en zo voorkom je oa dode plekken. Maar wat dat dan doet voor je nekdive weet ik niet, ik heb geen Warmoth hals. Btw oude Fenders waren van ash (essen) en dus niet van swamp ash gemaakt. Loei en loeizwaar dus. De lichte modellen waren van alder (elzen). Overigens heb ik een Fender DLX van ook ongeveer 3,5 kilo van elzenhout, met dus het J-J setje.
haha de black eyed peas :) cool
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Hier nog wat meer voorbeeld met wat pluk gedoe. Tis dus een passieve bas, met de beide potmeters open, ook de toonpotmeter.
https://home.tiscali.nl/kuvvers/TT_OW.mp3
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Ik zal is even wat proberen te spelen een dezer dagen! Moet ik wel even een plugje regelen..

;)
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Update: ik krijg het niet goed opgenomen.. Alhoewel op: www.myspace.com/4for1 kan je dezelfde bass in 'actie' horen. Op 'Vrouwe de Dood' zit ik meer op het nekelement en op 'Everyday' solo ik de bridge.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Jammer dat het opnemen niet lukt, want het basgeluid in zijn eentje is veel makkelijker te beoordelen als in een bandgeheel.

Maar als ik de omschrijving van dimarzio lees van de Model J´s, dan kan ik daaruit opmaken dat het niet mijn geluid is.
Dimarzio schreef: DiMarzio Model J™ pickups reproduce the warmth and roundness of the traditional Fender® Jazz Bass® sound with increased power and hum-cancellation. The additional power translates into a bigger sound that emphasizes the resonant character of the instrument.
Tone guide:(dus per frequentieband het "volume")
Bass:6 Mid:5 treble:4
Ik zoek een geluid wat wel dik is, maar wel met hoog erin, scherp/helder hoog. Ter vergelijk de omschrijving van de Ultra Jazz:
Dimarzio schreef: The hum-cancelling Ultra Jazz™ takes a traditional Fender® Jazz Bass® sound and really opens it up. Lows are deeper, highs are more percussive and the mid-range is round but not muddy. Harmonic overtones jump off the strings. It's also quick; with instant response to either fingers or pick-style playing. There's only one word for this combination of qualities: “musical.”
Tone guide
Bass:7 Mid:5 treble:6
Gelijk nog een paar vragen:
- Heeft iemand de aansluitschema´s van de Ultrajazz Pu´s?
(dus met duidelijk uitgelegd welke aansluiting waarvoor dient en of een compleet schema met ook evt. de optie van parallel/serieel schakelen van de PU´s)
- Hoe zou ik een standbye knop kunnen maken, die geen harde plop geeft zodra je de bas uitzet zoals te vinden op Fodera´s en Alembics?
(want dan kan je dus tijdens optredens met lange pauzes gewoon je bas uitzetten, en loopt je batterij niet onnodig leeg)
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Is het niet net zo makkelijk om je versterker te muten en je kabel eruit te trekken? Loopt je batterij ook niet leeg (ik denk maar even simpel hoor.. ;))
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
ruude
Berichten: 549
Lid geworden op: 04 jan 2004, 23:11

Bericht door ruude »

Of zet zo'n lichtschakelaar in je gitaarsnoer..... :D
Praten is niet per defenitie communiceren..
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Rodi schreef:Gelijk nog een paar vragen:
- Heeft iemand de aansluitschema´s van de Ultrajazz Pu´s?
(dus met duidelijk uitgelegd welke aansluiting waarvoor dient en of een compleet schema met ook evt. de optie van parallel/serieel schakelen van de PU´s)
- Hoe zou ik een standbye knop kunnen maken, die geen harde plop geeft zodra je de bas uitzet zoals te vinden op Fodera´s en Alembics?
(want dan kan je dus tijdens optredens met lange pauzes gewoon je bas uitzetten, en loopt je batterij niet onnodig leeg)
Nee ik denk ook niet dat een Model J dan jou geluid is.

Ehmm.. antwoord op je vragen:
Afbeelding
Zonder de switches: zwart + wit aan elkaar solderen. Rood = 'hot wire' Groen = 'ground wire'. ;)

Ik denk dat je dat gewoon kan doen door een schakeling te maken die de stroomcirkel onderbreekt. Dus even je schema uittekenen en kijken waar je zoiets kan plaatsen, gewoon een kleine switch kan genoeg zijn.
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

Rodi schreef: - Hoe zou ik een standbye knop kunnen maken, die geen harde plop geeft zodra je de bas uitzet zoals te vinden op Fodera´s en Alembics?
(want dan kan je dus tijdens optredens met lange pauzes gewoon je bas uitzetten, en loopt je batterij niet onnodig leeg)
planet waves heeft kabels met zo'n mute ding erin
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Lize schreef:Is het niet net zo makkelijk om je versterker te muten en je kabel eruit te trekken? Loopt je batterij ook niet leeg (ik denk maar even simpel hoor.. ;))
ruude schreef:Of zet zo'n lichtschakelaar in je gitaarsnoer..... :D
andy schreef:planet waves heeft kabels met zo'n mute ding erin
Ik weet dat er andere oplossingen zijn, maar ik wil gewoon graag weten hoe het in mijn bas te realiseren is.(mocht het nodig zijn, want wie weet ga ik gewoon voor een passieve bas, want als de elementen helemaal naar mijn zin klinken, dan hoef ik geen preamp)
Kilian. schreef:Ik denk dat je dat gewoon kan doen door een schakeling te maken die de stroomcirkel onderbreekt. Dus even je schema uittekenen en kijken waar je zoiets kan plaatsen, gewoon een kleine switch kan genoeg zijn.
Heb je ook een uitleg van wat de verschillende aansluitingen van de pick-ups zijn?(ik heb Mts Elektronica, dus zo´n schakelingetje moet nog wel lukken, maar dan moet ik wel weten wat de verschillend draadjes/kleurtjes doen) :wink:
Groen=aarde/-
Rood=hot/+
zwart en wit aan elkaar= elementen in serie?
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Ehm meer dan die info die ik je verteld heb kan ik niet zeggen. Ik weet niet wat + of - is bij de elementen.

Maar je kan toch gewoon dit schakelschema maken en dan het draadje dat vanaf je batterij loopt onderbreken met een schakelaartje? Ik meen te weten dat je dan de stroomkring onderbreekt en dat dus heel het zooitje dan niet werkt..

Zwart + wit aan elkaar is het element gewoon als een single coil schakelen. Het zijn humbuckers, dus het zijn twee kleine elementjes in één zegmaar. Dus je kan ze apart in serie of parallel schakelen. Ze staan in parallel als je zwart + wit aan elkaar soldeert.
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Rodi schreef:
onZ schreef: https://home.tiscali.nl/kuvvers/Voorbeeldje.mp3
Foto doe ik morgen wel.
bedankt voor het geluidsfragmentje. Zou je ook iets willen inspelen waar een paar plukken inzitten??

Waar had jij de batterij(en) in je bas?
Achterin zit een gigantische ruimte. Zat voor 2 batterijen, een Aguilar OBP 3 en een stuk of 7 potmeters. Ik had een aan en uitschakelaar voor de batterij met een blauw LED lampje om te zien of ie aan was. Gaf wel een plop die aan en uitschakelaar. Daar heb ik dan weer een condensator parallel gesoldeerd, toen was de plop weg.

Hoe vindt je de Lindy Fralin's BTW?
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik vind de lindy Fralins erg mooi in het laag en ze geven een lekkere knor, maar ik mis echte scherpte in het hoog. Ik weet dat een ouderwetse Fender ook geen echt superscherp had, maar ik vind dat gewoon mooi. Dus Lindy Fralins worden het voor mij toch hoogstwaarschijnlijk niet. Voor degene die het oude Fender geluid willen, maar dan zonder brom en net iets beter, daarvoor zijn Fralins denk ik dé elementen.

Gelijk nog een wat vragen aan jou:
- een condensator parallel over de schakelaar die de spanning naar de pre-amp schakelt heft de plop op?Welke waarde moet de condensator minstens hebben?
Ik dacht zelf namelijk dat een plop op de uitgang alleen weg te halen was met een condensator ergens in het geluidspad, maar dit verandert je geluid. Maar nu ik er ff over nadenk, de plop komt inderdaad van de -pool af, dus als je daar een condensator plaats, dan ben je de plop kwijt...logisch eigenlijk.

- op je site van je bas zeg je dat je een obp3 met midsweep hebt...hoe heb je dat gedaan, of heb je alleen de mogelijkheid tot het schakelen van de mid tussen 400Hz en 800Hz?Op de site van Aguilar is alleen het laatste mogelijk.

Aan allen:
Ik zoek dus eigenlijk een neutrale pre-amp met mogelijkheid tot het regelen van:
Bass(40Hz het liefst)
Mid met midsweep van een goeie 100Hz tot 1Khz(maar hoger doorlopend mag altijd)
High(iig boven 3Khz)

- Een J-retro heeft wel een midsweep, maar die begint hoger, en daar kan je in passieve modus bijna niets meer mee.
- Een aguilar Obp-3 heeft geen midsweep(althans op de site zeggen ze er niets over)
de enige oplossing voor mijn eisen is dus een prijzige:
Aguilar Obp-2 + een midsweep van east.(=175 voor de Obp en 90 voor de midsweep)

Wie weet een andere goeie optie?
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Ik ken een Custom Builder in Amerika, hij werkt bij de Marine en is daar micro-engineer ofzo. Anyway.. Hij bouwt dus zijn eigen bassen en ook de pre-amp. Momenteel is hij bezig met een aantal 'demobassen' te maken. Zijn testmodel is door een andere gebruiker van dat forum zeer lovend ontvangen, het is dus nu ook z'n hoofdbass geworden.

Zeer betrouwbare gozer, weet ontzettend veel van alles en nogwat af en zijn pre-amp is erg neutraal. Je kan vast en zeker ook specificaties opgeven bij hem, dus als jij wilt dat je de bass op 40Hz wilt regelen, gebeurd dat. Kosten: ik dacht iets van 150 dollar. En dan heb je ook nog de mogelijkheid om je bass passief (true bypass natuurlijk) of actief te schakelen. Heb je gelijk het probleem opgelost met het uitzetten van je bass

Zeg maar even je interesse hebt, dan kan ik zijn mailadres wel even doorgeven. ;)
Plaats reactie