Stickerfolie op slagplaat

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Bericht door ejp »

ik heb wel slagplaten uitgezaagd op het werk met een fijne lintzaag. prachtig resultaat!

EJP
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Lintzagen werkt ook goed, omdat de spaan constant naar beneden getrokken wordt.
Misschien bedoelt Blablas dat?
Anders ben ik als gereedschapmaker toch wel benieuwd wat hij bedoelt.
Ik zou op mijn werk best een plaat cnc kunnen uitfrezen, maar dan moet ik eerst een goede file hebben. En voordat je een plaat hebt uitgemeten en in CAD hebt opgezet, had je al 10 platen op de conventionele manier kunnen maken... :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Laser graveer/snij machine. :wink:
Omzetten naar CAD is inderdaad tijdrovend, maar als je eenmaal dat CAD-file hebt is het poepen zonder douwen, zeker als je later nog eens een andere slagplaat wilt maken.

CAD file maken is trouwens ook niet echt moeilijk: beginnen met de slagplaat scannen, als achtergrond in Autocad plaatsen, polyline over de omtrek maken, en dan het lastige werk, opschalen naar de juiste maat. Ik ben hier gemiddeld 1,5 uur mee zoet.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Klopt, dat is wel de manier....
Hoewel ik niet in autocad werk.
Met een laser/graveermachine is het natuurlijk wel heel mooi werken hè! :wink:
Ik heb laatst een plaat voor m'n jazz gemaakt op de oude manier, en dat is een mooi resultaat geworden.
Verder heb ik voorlopig geen tijd om een andere plaat te maken, en dan nog.... ik vind op de mijne een rode tort het mooist.
Maar wel leuk om te lezen hoe een ieder het aanpakt! :dance:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Gewoon leren vijlen, jongens... heb je geen machien van een fortuin voor nodig, hoef je ook geen computertoestanden voor te studeren; en het is gewoon ontzettend "zen" als activiteit!
Die rubriek heet hier tenslotte "doe-het-zelf"; voor mij heeft dat toch een bepaalde betekenis...

Nog een kleine raad als je besluit eraan te beginnen: als je niet zeker bent van je skills, maak eerst een "levensgrote" "mock-up"!
Ik ben het op m'n zevenenveertigste eindelijk aan 't leren... niet altijd proberen direkt het "echte werk" zomaar in één keer te produceren; geduld is mooi! En leren van je fouten is de beste leerschool.
Zo heb ik net een hele mooie en ingewikkelde, zelfbedachte custom toonbank gebouwd; die is zeker vijftien keer opgebouwd, afgebroken en heropgebouwd voor ie er stond (ja, meneer werkt altijd zonder plan :mrgreen: - want plannen is saai :wink: )

En als vijlen te vermoeiend is: lijmresten haal je weg met nagellak-remover; die tast de verf niet aan (als je niet te veel aandringt tenminste). Sidol, een oud merk van koperpolish, wil ook wel eens werken.

To each his own, maar een sticker-slagplaat vind ik toch maar niks. Geef mij maar een oud keukenkast-werkblad of zoiets :mrgreen:

EDIT: die eerste zin is hier niet aan Blablas of Concorde gericht hé! Ik weet wel beter :wink:
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Vijlen mag dan ontzettend "zen" zijn, als ik iets machinaal kan doen ga ik mezelf niet in het zweet werken om dat "met de hand" te doen, ik ga gewoon voor de meest efficiënte en makkelijke methode met de middelen die ik tot mijn beschikking heb. :wink:

EDIT: ik was je met mijn reactie net even voor op jouw edit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Yes sir!
Met wat ik tot mijn beschikking heb, is mijn verzameling vijlen het meest efficiënte :mrgreen:

En het zijn ondertussen m'n beste vriendinnen, als de lasbrander op stap is :wink:
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Interessant!

Zou iemand voor mij een cad file [.dwg] hebben van een standaard jazz-bas body??
Plaats reactie