Xtala's Jaaaaag

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Xtala's Jaaaaag

Bericht door xtala »

Hoi daar!
Niet veel foto's om te beginnen, maar ik hoop dat er veel bijkomen.
Volgende situatie doet zich voor:
1) Ik kan de vorm van een Jaguar wel appreciëren
2) Ik ben linkshandig

Gezien ik er niet ZO wild van loop, dat ik em uit Japan zou halen (das gereserveerd voor een Aerodyne Jazz), was het einde verhaal. Tot ik een reverse jaguar body op de kop kon tikken! Zo gezegd, zo gedaan. En kijk eens aan; die is vandaag aangekomen:

Afbeelding

Een paar kleine probleempjes: een deuk in de hoorn, die (sort of) onverwachte gleuf naar de pickupselector, het feit dat ie mediumscale is normaal.

De plannen!
1) Gaten opvullen, sowieso die van de bestaan volume/tone control en de input jack. De ruimte naar de pickupselector bedek ik misschien met een slagplaat. De selector switch lijkt me wel op een fijne plek te zitten nu, maar ik moet nog wel even bekijken of die niet in de weg komt zitten bij het spelen
2) Een nieuwe slagplaat fabriceren. De originele is in het rood gespoten (en niet zo goe ook). Hier ben ik niet helemaal zeker van, als ik die gaten mooi kan vullen laat ik em misschien zonder
3) Deukje repareren en een refinish. Geen idee wat voor kleur Iemand een idee waar ik dat kan laten doen? Ik heb er zelf de ervaring/ruimte niet voor
4) Een hals! Ik zou voor deze gaan: https://www.customworldguitarparts.com/d ... -dots.html
Maar das vooral omdat ie er OK uitziet en betaalbaar is. Ik moet nog eventjes kijken of ik de brug moet verplaatsen ook, oorspronkelijk is het een medium scale. Ik ga er even snel de hals van mijn VM Jazz overleggen en meten, maar zo op het zicht lijkt die brug van plaatsing wel goed.
5) Overige hardware. Ook hier weinig zekerheden. Ik zit wel te denken aan een stel Nordy pickups.

Niet al te veel houtbewerking dus, maar ik kan daar dan ook niks van :)
Is mijn eerste avontuur om zelf wat in mekaar te flansen, dus verwacht je alvast een flagrante/komische fouten.
Laatst gewijzigd door xtala op 24 sep 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15132
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Je foto is helaas niet zichtbaar ...
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Bericht door xtala »

padawatje schreef:Je foto is helaas niet zichtbaar ...
Aangepast! Bedankt voor de melding :)
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

xtala schreef:4) Een hals! Ik zou voor deze gaan: https://www.customworldguitarparts.com/d ... -dots.html
Maar das vooral omdat ie er OK uitziet en betaalbaar is. Ik moet nog eventjes kijken of ik de brug moet verplaatsen ook, oorspronkelijk is het een medium scale. Ik ga er even snel de hals van mijn VM Jazz overleggen en meten, maar zo op het zicht lijkt die brug van plaatsing wel goed.
Ik zou dat inderdaad heel goed nameten.
Het verschil tussen 34 en 32 inch (medium scale) is ± 5 centimeter.
Kan me nauwelijks voorstellen dat dat voor de locatie van de brug geen consequenties heeft.
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Bericht door xtala »

Vandaag even de hals van mijn jazz op de jag gemonteerd. Het goede nieuws is dat ie past, hoewel die zonder schroeven iets steviger vast zat in de Jazz). Het slechte nieuws is dat de brug inderdaad moet verplaatst worden. Ik heb niet kunnen nameten met een brug op de body, maar de gaten voor de brug zaten al zo'n 3cm dichter tegen de neck op de Jag. Meer gaatjes om te vullen dus!

Foto met de hals er op:
Afbeelding

Ik vrees dat ik nog wel wat neckdive krijg ook, maar dat zien we nog wel.
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Bericht door xtala »

Hoera, een pakje gekregen!
De hals was eerder al aangekomen, gisteren kwam ook de rest van de hardware die ik al besteld had. Uiteraard de nodige problemen tegengekomen.

De brug gebruikt niet het standaard systeem met vijf schroeven, maar eentje met 3 (de overige vier gaten zijn voor string-through). De meevaller dat de schaallengte klopt (oa met dank aan de extra fret op de nieuwe hals) is dus al teniet gedaan.
Afbeelding

De tuners zijn voor een rechtshandige. Wist ik toen ik ze kocht, maar Gotoh maakt ze niet linkshandig. Na het betere prutswerk met die vreemde borgring (midden links op foto), het hele zootje uit mekaar kunnen halen om ze goed te krijgen.
Afbeelding

Dit weekende de tuners monteren, misschien beginnen met de body te schuren en eens nadenken over hoe ik de electronica ga doen. Ik twijfel tussen KISS en te veel switches.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Kiss?
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15132
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Keep It Simple, Stupid ! :wink:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Je hoeft niet direct te gaan schelden hoor :(




;)
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Wat die herspoten slagplaat betreft: probeer eens met remvloeistof (uit auto's, DOT3, 4, of 5- vraag een vriendelijke garagist of hij geen potje gebruikte kan missen, dan is hij er makkelijk vanaf...) en heel dunne staalwol, nummer 000 of zoiets. Of een afwas-schuursponsje.

Remvloeistof bijt namelijk verven af, maar tast de meeste (bij mijn weten) plastics niet aan.

En wat die brug betreft: of je gaat string through body, of je stopt er gewoon zeven schroeven in; dan zit ie zeker goed vast :mrgreen:
Blanke gaten zijn ook best mooi.

Sukses ermee!
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
xtala
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:33

Bericht door xtala »

Scapal Wedeldi schreef:Wat die herspoten slagplaat betreft: probeer eens met remvloeistof (uit auto's, DOT3, 4, of 5- vraag een vriendelijke garagist of hij geen potje gebruikte kan missen, dan is hij er makkelijk vanaf...) en heel dunne staalwol, nummer 000 of zoiets. Of een afwas-schuursponsje.

Remvloeistof bijt namelijk verven af, maar tast de meeste (bij mijn weten) plastics niet aan.

En wat die brug betreft: of je gaat string through body, of je stopt er gewoon zeven schroeven in; dan zit ie zeker goed vast :mrgreen:
Blanke gaten zijn ook best mooi.

Sukses ermee!
De slagplaat vervang ik door eentje die er niet onnozel gaat uitzien als ik em links bespeel, maar merci voor de tip! Brug ben ik nog niet helemaal uit.
Intussen ook updates, want dat was al even geleden.

Even met de schuurmachine over de body gepasseerd:
Afbeelding

En ook even de gaatjes die gevuld moeten worden (oude strapbutton, bestaande gaten voor de brug, oude gaten voor de inputjack) uitgeboord:
Afbeelding

Ik ben er intussen in geslaagd om van een aantal schroefjes finaal de kop kapot te strippen, maar schroefjes zijn vervangbaar. Ik hoop dat ik ergens deze maand de kleur in orde krijg, maar daar heb ik helaas niet al te veel invloed op.
Plaats reactie