Een Pearl Jazz bas uit de '70s onder handen genomen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

@ Rieno: volledig met je eens, en je uitleg is beter dan de mijne! Het gaat inderdaad eerder om harmonischen "versterken" of "wegfilteren", wat ik bedoelde maar slecht verwoordde.

@ Bassie: voor zover dat hier nu nog nodig is, even preciseren; ik had het dus niet over toonhoogte, maar over iets als "timbre" - dikke terminologie-fout van mijn kant dus. Of ik jou moet bedanken voor de vriendelijke manier waarop je mij daarop hebt gewezen, laat ik even in het midden :?
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

Ik zie hier een heel leuk idee in, een onderzoek bas-onderdelen-vergelijk meeting.
Wie wil nu wel eens echt weten of een maple hals nu werkelijk anders klinkt dan een rosewood?
Of, een alder, basewood of ash body verschil uit maakt.
Of hoeveel anders klinken de '60 Fender CS pick-ups anders dan de lager geprijsde Squire pu's

Kwestie van verzamelen van meerdere bodies van verschillende houtsoorten, elementen, halsen etc.
Kist met gereedschap en uitproberen maar.
Ik vraag mij nu af of dit überhaupt ooit eens gedaan is?
Ben eigenlijk zeer benieuwd.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Scapal Wedeldi schreef:@ Rieno: volledig met je eens, en je uitleg is beter dan de mijne! Het gaat inderdaad eerder om harmonischen "versterken" of "wegfilteren", wat ik bedoelde maar slecht verwoordde.

@ Bassie: voor zover dat hier nu nog nodig is, even preciseren; ik had het dus niet over toonhoogte, maar over iets als "timbre" - dikke terminologie-fout van mijn kant dus. Of ik jou moet bedanken voor de vriendelijke manier waarop je mij daarop hebt gewezen, laat ik even in het midden :?
Ik neem aan dat je mij bedoelt in plaats van die clown met wie ik vele jaren grote trinomfen heb gevierd.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Rob66 schreef:Ik zie hier een heel leuk idee in, een onderzoek bas-onderdelen-vergelijk meeting.
Wie wil nu wel eens echt weten of een maple hals nu werkelijk anders klinkt dan een rosewood?
Of, een alder, basewood of ash body verschil uit maakt.
Of hoeveel anders klinken de '60 Fender CS pick-ups anders dan de lager geprijsde Squire pu's

Kwestie van verzamelen van meerdere bodies van verschillende houtsoorten, elementen, halsen etc.
Kist met gereedschap en uitproberen maar.
Ik vraag mij nu af of dit überhaupt ooit eens gedaan is?
Ben eigenlijk zeer benieuwd.
Welbeschouwd kan een dergelijke vergelijking niet echt gemaakt worden. Elk stuk hout is immers anders, zelfs al komt het uit dezelfde boom.
Ook zal voor een dergelijke vergelijking elk schroefje precies even strak aangedraaid moeten zijn en elke fret op een hals volkomen identiek moeten zijn aan die op een andere hals.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

Lijkt mij dat de verschillen (uit de zelfde boom hout) nihil is en de manier van de schroeven aandraaien is een kwestie van een momentsleutel.
Ik zou willen weten hoe
- element X in bas 1 en 2 klinkt.
- een maple toets in bas 1 en 2 klinkt
- en of een maple toets in bas 1 anders klinkt dan een hals met een rosewood toets
- Klinkt een USA jazz body nu werkelijk beter dan een Squier?
- Wat is het verschil tussen een Squier hals en een Custom shop, is er klank verschil?

Ach, ik zit bomvol vragen 8) kan mij niet voorstellen dat er niet meerdere zijn die deze vragen hebben.
Soms bekruipt mij het gevoel dat mythes liever in ere gehouden worden dan ze te ontkrachten. :facepalm:

Denk dat deze vergelijken best wel uit te voeren zijn en een redelijk beeld opleveren van verschillen in materiaal.
Ik heb diverse draadloze schroefmachines, bitjes, en wat heb je nog meer nodig om een bas uit en weer in elkaar te schroeven?
P.s. ik wil het voorlopig alleen bij de Fenders en aanverwanten houden omdat de mythes om deze bassen nog wel het grootst zijn.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Ik kan het niet laten... zelfs al draagt het niet echt bij aan de vooruitgang :facepalm:

Een maat van mij, gitaarbouwer in z'n vrije tijd, heeft z'n eigen uitspraak over de Fender-mythe:

"Fender est à la lutherie ce que Ikea est à l'ébénisterie". ("Fender is op lutherie-vlak wat Ikea voorstelt in de meubelmakerij")

Eenieder vrij om ervan te denken wat ie wil :mrgreen:


En wat en Adriaan zegt over die stukken hout, dat onderschrijf ik volledig! Geen twee identieke stukken, zelfs uit dezelfde boom. (en ik heb al wat bomen of delen ervan in stukken gezaagd...)
Maar of die verschillende stukken daarom zo fundamenteel verschillend zullen klinken? Dat lijkt me dan eerder muggezifterij...
Dat klankverschil zal veeleer tussen de oren zitten dan erin :wink:


Hoedanook, als je écht die test van je zou willen uitvoeren, dan mag je sowieso maar één variabele tegelijk veranderen ( dus zoals Bassie zegt: "elke fret identiek", bv.); en zal je toch wel "wetenschappelijk verantwoorde" meetapparatuur moeten gebruiken om het "frequentiespectrum" (of zoiets, ik ken niks van geluidstechniek) te analyseren - kwestie van zeker te zijn dat eventuele verschillen niet gewoon "tussen de oren" zitten...
M.a.w. ik denk dat jouw test een onbegonnen zaak is, tenzij je een universitair labo ter beschikking hebt. En een monsterbudget...
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Ik neem aan dat je mij bedoelt in plaats van die clown met wie ik vele jaren grote trinomfen heb gevierd.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

En daar is hij dan:
... de werkelijke bijdrage aan je sound van hout, kammen, halsverbindingen ...
En ook nog in een topic dat er helemaal niet over ging. :mrgreen:

Mooi geworden! :cheer:

Afbeelding
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

en Adriaan schreef:Ik neem aan dat je mij bedoelt in plaats van die clown met wie ik vele jaren grote trinomfen heb gevierd.
I really don't get it, man... guess I must be friggin' stupid...

:worship:

:cheer:

:mrgreen:
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Haha, de reden voor de nick "en Adriaan" is dat de naam "Bassie" (zo wordt ik al jaren door mijn bandgenoten genoemd) al in gebruik was op het forum.
Drommels, drommels, drommels!
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

MaartenV schreef:En daar is hij dan:
... de werkelijke bijdrage aan je sound van hout, kammen, halsverbindingen ...
En ook nog in een topic dat er helemaal niet over ging. :mrgreen:

Mooi geworden! :cheer:
Dank :P
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Persoonlijk vond ik dat wit helemaal tegek. En ik heb al wat naar die jazz zitten loeren.... Dat ding is net een magneet voor mij.
Krijgt hij nog een (transparant) lakje? Of blijft ie zo naakt?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Zeker mooi geworden, die Pearl!
Ik heb ook ooit eens een witte Jazz kloon van z'n verf ontdaan (https://sites.google.com/site/kensbassp ... body-paint" onclick="window.open(this.href);return false;).
Heb je gemerkt dat er een sealer over het hout zat? Heb je die goed en grondig weg geschuurd?
Dat was nog het zwaarste werk in mijn geval...
Die 'blocks-and-binding' neck is ook heel fraai!
Plaats reactie