Dode G-snaar na ontfretten...

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Dode G-snaar na ontfretten...

Bericht door Gerth »

Dit weekend heb ik mij Squier VM Jazz ontfret, waarna ik vastgesteld heb dat de G-snaar relatief dood klinkt over de volledige lijn. In dit geval bedoel ik met dood veel minder sustain dan de andere snaren en dus ook bijna geen "mwaah".

Ik heb al bassen ontfret en afgesteld en heb ook al wat geëxperimenteerd met de zadelhoogte maar niets schijnt enig verschil te maken. Verder is de topkam keurig egaal verlaagd (wat niet echt invloed zou mogen hebben op "gefrette" noten en de open snaar klinkt trouwens normaal) en is de hals quasi recht, zoals het hoort op een fretless. Nu weet ik wel dat Fender qua dead spots op de G-snaar niet echt een goeie reputatie heeft maar hier betreft het eigenlijk de volledige snaar en dit pas nà het ontfretten, vandaar toch de hoop dat jullie mij hier enige goede raad kunnen in geven, waarvoor dank! Btw, het betreft hier Chomes 45-100 die ik niet vervangen heb gezien ik toch niet op zoek ben naar een specifiek heldere klank.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Als het over de hele snaar is, dan zal het waarschijnlijk aan de topkam liggen. Misschien heb je hem te ver ingevijld of onder een verkeerde hoek?
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Heb hem eruit gehaald en onderaan gelijkmatig gevijld en dus niet geraakt aan de "groeven" zelf... Denk je dat de vorm van de groef dit effect kan hebben?
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Kan het niet gewoon de snaar zijn (maw probeer ff een andere snaar op de plek van de g-snaar)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Zou misschien wel kunnen maar heb geen andere liggen (ben van plan die flats tot op de draad te verslijten... :mrgreen: ) en de snaar klinkt open wel ok...
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Ik heb wel eens van een gitaarbouwer begrepen dat dode noten op de G-snaar een groter probleem is bij fretloze bassen dan bij gefrette bassen. Maar een hele snaar?

Is de toets daar wel vlak? Is je snaar ok? Ik denk niet dat het aan je topkam ligt. Die speelt geen rol meer als je ergens de snaar indrukt.
Fender
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Inderdaad, topkam heeft alleen invloed op de open snaar.
Het kan zijn hoe de snaar over het brug zadel loopt, maar het eerste wat ik toch zou proberen is een andere snaar, gewoon om die alvast al dan niet te elimineren als de oorzaak.
In mijn ervaring is het toch meestal de snaar en niet het instrument, zeker als het over de hele lengte van de snaar is en niet op een paar posities.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Idd... topkam maakt niet uit bij "gefrette" noten. Was daar eigenlijk gisteren zelf al toe gekomen maar was het vergeten bij het lezen van die reactie. Heb dat dikwijls, eigen gedachtengang vergeten en terug "aansluiten" op een eerder stadium... maar da's off-topic :roll: .
Wat de toets betreft; heb de zadelhoogte al veranderd dus kan het in elk geval niet aan de "trillingsvrijheid" van de snaren liggen. Trouwens, voor de "mwaah" heb je net iets minder nodig dan op een gefrette bas.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Het is dus blijkbaar nog eens bewezen dat je pas de dag nà het aanpassen van de trussrod effectief "weet" wat het effect is geweest, want gisterenavond bleek mijn G-snaar al een stuk meegaander, sustain en "mwaah" inbegrepen :mrgreen: !

Misschien heb ik de "één kwart-draai per keer aan de trussrod" niet ongestraft overtreden bij het rechten van de hals en heeft deze zich pas tegen de dag ernà "hersteld"...

In elk geval bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

:thumbsup:
Fender
Plaats reactie