Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vet. Ben benieuwd naar het speakerdoek. Mag dit wel...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Wat bedoel je daarmee? Wat zou niet mogen?

Ik heb hem net even aangesloten (op laag volume want de dochters liggen te slapen) en er komt dus al klank uit. (So far so Good!)
Met de fender bassman 100t op 25 watt op stand 3 klonk hij in mijn ogen goed gebalanceerd, zoals te verwachten met die speakers wel een dipje in het mid, maar op dit volume zeker geen modderige brij (dat was mijn grootste schrik)
zoals soms wel eens word beweerd over een ampeg 410 hlf, waarop mijn ontwerp deels gebaseerd was klinken die volgens sommigen té diep en ongedefinieerd. Dus het had bij mij evengoed nog erger kunnen zijn.

Een dezer eens op vol vermogen en vol volume uitgebreid testen... Ook dan de poorten eens dichtproppen, da's iets wat ik voorzien heb als mogelijkheid. De frame met de grillcloth ga ik demonteerbaar maken waardoor ik in te boomy ruimtes door hem te sealen een soort lowcut kan toepassen... Benieuwd wat dit zal geven.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

"Mag dit wel" is zo'n onderdrukte manier om te zeggen: WAAAAAAAUWWWW" ..... Zeg maar grote mannen droogpraat....!

Pak eens een regenpijp die past in je basreflexpoort. En tune dat gat eens. Daarmee wordt de bas dieper.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

keurig man ,...wat netjes en prachtig gemaakt ! :worship:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik zag trouwens 3 baspijpen. Zijn die getuned/uitgerekend?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Ben benieuwd welke 10" drivers je hebt gebruikt, zijn die wel geschikt voor bassreflex?
En waarom zo laag afstemmen? Bij de meeste ontwerpen heb ik een afstemming van zo rond de 48hz als ideaal ondervonden, ook een lage B klinkt dan "massief". Lager afstemmen heeft heel erg weinig zin (alleen misschien bij drivers die niet echt geschikt zijn voor bassreflex) omdat in het signaal dat uit een bas komt de grondtoon qua amplitude veel lager zit dan de eerste boventoon. Tevens krijg je met veel sublaag alleen maar gedoe op het podium, de meeste geluidsmensen worden daar niet blij van, ook het bandgeluid wordt er niet strakker van.
Als je drop D speelt dan is zelfs een afstemming van rond de 55hz al prima, dit geeft de beste ondersteuning in het relevante frequentiegebied.
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Afbeelding
Afbeelding

de grillclothkader is ook klaar, nu enkel nog de bevestigingen met velcro en dan is ie klaar op misschien nog enkele heel kleine cosmetische ingrepen na...

@ArjanK, de drivers zijn eminence legend bp102 van 8ohm.
Hij is getuned op ongeveer 36,5Hz, waardoor hij op 41Hz (lage E) ongeveer daalt met -5,5 dB. de F3 zit op ongeveer 49Hz, op 62Hz zit hij op 0dB, op 88hZ geeft het grafiekje +1,4dB aan

de klank, want da's natuurlijk het belangrijkste.
Uiteraard speelt het "apetrots, dus klinkt het sowieso goddelijk goed"-effect mee, maar toch.
Ik ben aangenaam verrast, hij klinkt beter dan ik had verwacht. Naar laag toe mis ik inderdaad niets van power, hij mist wat mid naar mijn mening, maar ik denk dat dit eerder te maken heeft met de drivers dan met de bouw. Het komt er op aan van hem eens naast een commerciële cab te zetten (iemand in de buurt van Tielt-Winge met een ampeg 410 hfe of hlf?) om het verschil te testen. Maar ik denk dat hij de test wel zal doorstaan. Niet beter, niet slechter, gewoon anders.
Ook zou ik er eens in bandverband mee willen spelen, want dat is momenteel nog niet gebeurd...

Die 2x15 zal er dus hoogstwaarschijnlijk ook nog van komen :D
Laatst gewijzigd door Bloody D op 19 feb 2017, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Echt mooi hoor!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Bloody D schreef: de drivers zijn eminence legend bp102 van 8ohm.
Hij is getuned op ongeveer 36,5Hz, waardoor hij op 41Hz (lage E) ongeveer daalt met -5,5 dB. de F3 zit op ongeveer 49Hz, op 62Hz zit hij op 0dB, op 88hZ geeft het grafiekje +1,4dB aan
Voor die driver is een lage tuning inderdaad aan te raden, voor bassreflex heeft ie eigenlijk een flinke kast nodig (60liter of meer per driver). Dus met een kleiner volume is het of een gesloten kast of een erg lage tuning zoals je al gedaan hebt. Gezien de aardig grote xmax van deze driver zou ik kiezen voor de gesloten variant, geeft "kwalitatief" een mooier laag. Deze grote xmax betekent ook dat als je een keer flink gas geeft er ook flink wat lucht in die poortjes gaat trillen, mijn advies zou daarom zijn om het poort oppervlak te vergroten. Die drie pijpje zijn echt te klein als je op volume gaat spelen, poortruis is het gevolg (zeker gezien ze niet aan de rand zijn afgerond).
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

^ geheel mee eens. Die te lage frequenties vreten ook nog eens vermogen van je versterker, vermogen dat je veel beter in de hogere frequenties kunt benutten. Ik knijp met de filters in mijn amp ook signaal onder de 50 Hz met 48 dB/oct af en een open B knalt er zonder problemen goed doorheen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

^ goed idee, zo'n highpass op 50hz (of misschien net iets lager) zou heel erg mooi zijn in combinatie met de gesloten variant, dit houdt de uitslag van de drivers in toom.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Bericht door MR. LEE »

Ik ben ook op m'n gemakkie bezig ....
Dit wordt een 4 X 12" cabinet.... :wink:

Vandaag binnen-gekregen van Thomann :
Stalen handvatten , stalen hoek gripps , stalen beschermhoeken , blinde aansluitschelp , Tolex en grill cloth ....

Zaterdag a.s. maar weer verder met dat ding... :D
Bijlagen
IMG-20160305-WA0001.jpg
IMG-20160305-WA0000.jpg
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Bericht door Muziekschuur »

Mooi. Ik zou em bracen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Bericht door MR. LEE »

Muziekschuur schreef:Mooi. Ik zou em bracen.
...Komt nog ,....eerst goed de plaats bepalen voor de handvatten .

Er komen ook nog balkjes in,...van 't klankbord naar 't achterpaneel. :D ,
Dit is denk ik wel nodig omdat de speakers dicht op elkaar ziiten , zal dat een beetje ten koste gaan van de stijfheid van 't klankbord.

Het idee kwam bij me op naar het voorbeeld van 't Mesa Boogie PowerHouse 4 X 12 cabinet ,
met dat verschil, dat ik er voor heb gekozen om de bastunnel aan de onderkant te plaatsen ipv 4 kleine poortjes aan de zijkanten,...en ik wil pers'e GEEN metalen grill :wink:
Plaats reactie