Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Bericht door Bloody D »

Dag forumleden, lang lang geleden dat ik hier nog actief was... Maar : I'm back

Ik zou een eigen cab willen bouwen, eigenlijk twee, maar we beginnen met eentje. Ik weet dat het niet goedkoper is, ik weet dat het mathematisch vrij complex is, het doel is dan ook om evenveel te hebben aan het leerproces dan aan het resultaat. Ik heb al een hoop research gedaan, maar ik wil hier wat kunnen over babbelen want naast pure wiskunde is het ook een kwestie van compromissen maken tussen luid/laag/licht/...

Ik weet dat hier wel wat hobbyisten, klussers zitten waarbij er al mooie resultaten hebben gehaald, tijd en zin om mij enigzins op weg te helpen?

Wat is voorlopig het plan: een cabinet met deze speakers: https://www.jensentone.com/bass_speakers/punch_bp_15250" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet wel wat laag hebben, maar ze mag niet té boomy zijn, (ik speel met een vintage tonestack op mijn versterker (fender bassman) waarbij ik mid volledig opendraai en bas ongeveer 50%(afhankelijk van de akoestiek van de ruimte)) ik ben vooral een mid liefhebber dus

Afmetingen zullen bij benadering volgende zijn (ik ga eerst alles in sketchup uittekenen om zeker te zijn)
122cm hoog (de breedte van een multiplexplaat)
40cm diep
65cm breed

Zijkanten met multiplex van 15mm dik voor het gewicht
Voor en achterzijde van 18mm
Bracing dmv grenen 27/27mm
Ik kom voorlopig op een inwendig volume van om en bij de 260liter.

Vragen:
-hoe en waarom beslis je om je kast op een bepaalde frequentie te tunen? Ik had gedacht aan +- 43hz, ik kom in winISD dan uit op ongeveer een -6db op 37 hz (dropD) en een kleine boost +3db (freq ben ik even vergeten, maar dat doet er in deze fase misschien ook niet zo toe, ik wil jullie idee eens weten)

-waarom beslissen voor front/rearloaded speakers? Ik dacht aan rear, maar weet niet waarom :?
Heeft dit invloed op mijn berekeningen en zo ja, hoe?

-zien jullie mogelijke valkuilen, of op dit moment al bewust foute keuzes?

-tips/verplichte lectuur/websites?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Mooie speakers. maximale lineaire uitslag valt wat tegen maar bij twee stuks zal de kast hard genoeg gaan. De kast berekenen kan op verschillende manieren; voor zo laag mogelijk doorgaan of voor een beste impuls.

Ik zal morgen eens twee van deze speakers in bassbox pro van harris tech gooien voor wat berekeningen.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1462
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Interresant, ik ben benieuwd! Heb je al iets van een tekening van de cab?
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Koen,

ik ben ermee bezig... komt er dadelijk aan
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Afbeelding
Afbeelding

10ms "group delay" rond 40 hz is dat nog aanvaardbaar? of klinkt dat als een hoop gerommel bijeen?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Op 40hz heb je meer last van het materiaal waarvan het podium gemaakt is en de verdere akoestiek van de zaal. :)
Bassbox kent de driver niet dus het is niet van toegevoegde waarde boven WinISD om er verder naar te kijken.
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

hij moet dus helemaal zo diep niet gaan zoals ik hem nu "ontworpen" heb?

ik dacht een zo vlak mogelijke response na te streven tot 36,71Hz... zou gemakkelijker zijn indien dit niet persé hoeft
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

:lol: nergens voor nodig rond de 45 zou ik zelfs eerder als een goed minimum nemen
55 is ook nog meer dan genoeg in 90 % van de gevallen
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1462
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Officieel zit bijvoorbeeld een lage B op 30 Hrz. Maar in de praktijk gaan versterkers en cabs niet écht zo laag. Het zijn bij die frequenties toch meer de harmonischen die je hoort. De rest 'voel' je meer (trillingen). Maar zulke lage frequenties kosten ook een hoop power uit je top. Meestal is het niet nodig om daar je spul op te berekenen. Dit is slechts info die ik van anderen heb hoor, ik ben zelf niet zo technisch/theoretisch aangelegd. Maar je leert wel eens wat op zo' n forum :D Hopelijk kunnen anderen met meer verstand van zaken hier meer over zeggen!

Toch ga ik dit draadje op de voet volgen want ik zou graag zelf ook eens een 2x15 bouwen. En dan is het vooronderzoek al gedaan :wink: Ik ben sowiezo zwaar fan van 2x15 cabs, iets anders komt er niet in bij mij!

Heb je je bouwtekening op een bestaand ontwerp gebaseerd of bereken je het helemaal zelf?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik heb een fender bassman 2*15"
Afbeelding
(foto is niet die van mij maar tis dit type )
ik zou die eigenlijk een keer moeten opmeten en die een keer in winisd uitmeten
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1462
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Want?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik heb een speaker verkloot denk ik en zo kan ik ook eens weten wat die kast nu effectief geeft!
en wat er in aanmerking komt als vervanger
(https://www.bax-shop.nl/basgitaar-speake ... tails.html) deze lijken me wel iets)
met de lage B op m'n gibson ripper kon ik die kast zichzelf achteruit laten blazen dus veel luchtverplaatsing gaf die wel :mrgreen:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Ik ben begonnen van de buitenafmetingen van een ampegfrigo. Daar past ook wel een 2 15" configuratie in leek me. Voor de rest heb ik zowat alles zelf bedacht. De laatste paar weken ben ik wel al heel veel gaan lezen/reverse engineren om het te snappen.

Vandaar dat het opmeten van die fender bassman een super idee is a-lex
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Bedankt voor de tips trouwens... Morgen pas ik mijn ontwerp aan.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1462
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Cool hoor! Ik weet dat die frigo's ook in 2x15 uitvoering zijn gemaakt, dus dat zou moeten lukken! Die speakers van A-lex zien er trouwens ook goed uit zeg! Tenminste, het reclamepraatje dan :wink:
Plaats reactie