Zelfbouw 2x15" cab. Hulp gezocht

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Leuk Project!

Zelf heb ik twee 1x12 kasten gemaakt, waarvan de eerste middels 'trial & error' (het error gehalte viel overigens erg mee)
Pas bij de tweede kast ben ik is wat gaan rekenen.

De grootte en lengte van de baspoorten zijn ook van invloed, ik zou hier ook even mee spelen in winisd.

Het grafiekje wat je nu uit winisd hebt is een heel net grafiekje volgens mij.
Het belangrijkste is dat er geen gekke pieken of dalen in je curve zitten.
Daarnaast kan je nog wat spelen om je frequentiebereik wat te vergroten of een bepaald karakter te creëren. Ik denk dat je daarvoor het beste kan kijken of je karakteristieken van verschillende cabinets (bijvoorkeur waar je bekend mee ben) kan vinden en die vergelijken met de karakteristiek van jou cab.


Front/Rear-loaded
Ik heb zelf gekozen voor Front loaded, puur uit praktische overwegingen. Ik kon dan het hele cabinet gewoon in elkaar lijmen (en schroeven) zonder dat ik achteraf problemen had met de montage van de speakers.
Als je Rearloaded doet moet je er wel rekening mee houden dat je een paneel (meestal de achterkant) los moet kunnen halen om je speakers te kunnen monteren.
Qua klank zal het niet zo heel veel uit maken denk ik. Het is maar een heel klein volume verschil.

Persoonlijk zou ik de hele kast van 18 mm multiplex maken, veel gewicht ga je er namelijk niet mee besparen.
Het word er wel iets steviger van aangezien je meer materiaal hebt wat je kan verlijmen.

Het volume dat je bespaart is ongeveer: 4500 cm3 ( (122+65) x 40 x 2) x 0.3 )
Laten we stellen dat multiplex een gemiddelde dichtheid heeft van 0.55 g/cm.
Dan bespaar je dus: 4500 x 0,55 = 2,5 kg

De hele kast (uitgaande van 18 mm multiplex) gaat : ongeveer 15 kg wegen.
Inclusief twee speakers zit je op 25 kg
Je hebt dan dus een besparing van 10%


Hou er ook rekening mee dat je nog speakerdoek of grill wilt plaatsen, hier heb je ook wel wat ruimte voor nodig.

Dit zijn overigens mijn kastjes. :)
Afbeelding
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Bedankt Richard, die tip over die multiplex houdt wel steek, ik had het me ook al zitten afvragen, vooral omdat ik nu extra bracing wou aanbrengen om die dunnere multiplex stijf te krijgen.

Rearloaden zou ik net doen om plaat te sparen voor de grill. Ik wil de gaten voor de speakers met de frees wat afronden, de baffle (geen flauw idee wat hier het nederlands woord voor is) zwart verven en de speakerdoek er dmv een fijn latje echt tegen gaan hangen. De speakers zitten dan sowieso 1,8cm achter de speakerdoek.

Want zoals jij het hebt gedaan, hoe heb je dan je speakerdoek bevestigd? Is dat een kader die er gewoon in spant? of heb je die op een of andere manier ook echt nog vastgemaakt? Krijg je die er nu nog uit ook? (Niet dat dat persé hoeft, maar toch)
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Zelf heb ik geen bracing gebruikt, maar mijn kasten zijn ook vrij klein dus in verhouding is de wanddikte dan nog groter. De afmetingen van die van mij zijn: 50 x 44 x 40 cm
Omdat jou kast een stuk groter wordt (en met twee speakers) zou ik denk ik alsnog een bracing gebruiken. Het geeft je lekker veel houvast om de boel aan elkaar te schroeven. Omdat je je speakers rearloaded wilt plaatsen kan je ook een mooi randje maken waar je je achterste paneel op vastschroeft (die moet immers nog los kunnen).

Met rearloaden heb je inderdaad minder ruimte voor je kast nodig.
Wat overigens voor mij ook een overweging was om de speaker frontload te plaatsen was dat ik het gat niet zo netjes hoefde te zagen ;)

Als je het gat van de speaker netjes rond freest dan kan dat prima inderdaad.

Om het speakerdoek op te spannen heb ik van MDF een framepje gezaagd. (dit heb ik van 8 of 12 mm mdf gemaakt, weet het niet precies meer)
Afbeelding

Dat zat dan uiteindelijk met klitteband in de speakerkast vast. Het zit er met bekleding nu zo strak in dat het zonder klitteband ook wel blijft zitten. (dit zat ook zo bij een verder combo die ik ooit had, daar heb ik het van gecopieerd)
Als ik wil kan ik het speakerdoek er ook nog uit halen.
Het doek zit overigens aan het frampje vast geniet.

Afbeelding

Zoals je kan zien heb ik van aluminium een stripje voor de speaker geplaatst zodat ik niet perongeluk de speaker kan beschadigen tijdens het sjouwen of optreden.
Als het framepje met speakerdoek voor de speaker zit, dan zit de speaker net vrij (+/- 2mm) van het aluminium.

Voor het mooie had ik de grill iets dieper in de kast willen hebben zodat er een iets grotere rand uit steekt.

Het begint bij mij ook wel weer te kriebelen om wat de gaan bouwen :roll:
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Goeie uitleg wmb. Wat ik me afvraag, waarom heb je dat schuim aan de binnenkant gedaan? In mijn Acoustic 2x15 zit helemaal niks. En die klinkt er niet minder om moet ik zeggen :wink:
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Moest even bedenken waarom dat ook al weer was.

Het volume in mijn kasten zou in theorie (volgens winisd) wat te klein zijn, en hierdoor een piek in het midlaag zou krijgen.
Door het schuim zou je het schijnbare volume kunnen vergroten en dus hier minder last van hebben.
Jarno schreef:Ik heb niet meer gevolgd hoeveel het volume nu ook alweer afweek, maar je zou de box nog op kunnen vullen met dempingsmateriaal, zo de geluidssnelheid in de box verlagen, en het schijnbare volume vergroten. Misschien is dat nog een optie, een paar procent zou je daar wel mee moeten kunnen winnen.
In andere speakerkasten die ik heb gehad zat ook schuim. Onder het mom van baat het niet dan schaad het ook niet heb ik er toen schuim in geplakt.
Als ik het bekijk van mijn (minimale) kennis van akoestiek, zou je op deze manier in de kast geen last hebben van staande golven en vervelende weerkaatsingen.
Het fijne weet ik er eerlijk gezegd niet vanaf ;)
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Bedankt voor de info Richard.

Alhoewel het project even op een iets lager pitje staat (de kinderkamer is aan een complete makeover toe) krijgt het plan in mijn hoofd steeds meer vorm...

De afmetingen zullen iets zakken, eerder richting de mesa boogie powerhouse 215, maar dan 40 diep ipv 50. Wat de draagbaarheid & transporteerbaarheid zeker ten goede zal komen.
Demping (schuim) daar ben ik nog niet uit, het is een van de redenen waarom ik meer en meer overtuigd ben van rearmounted speakers. Met de kast op te vijzen en er rots / glaswol in te steken kan ik het verschil testen. Valt het mee of heeft het bijna geen effect, dan kan ik later nog zien wat ik ga doen.

Om nog wat gewicht te besparen ga ik geen tolex gebruiken, maar het cabinet schilderen. Is er iemand die ervaring heeft met warnex structuurverf? Ik heb geen spuitmachine, kan je dat ook met de rol aanbrengen?

Ik wil er ook nog wielen tegen vijzen en bovenaan de achterkant deze handle bevestigen, zodat hij gemakkelijker verplaatst kan worden (zoals de frigo's). Alleen zoek ik nog de gepaste wielen.
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

voila...
de kinderkamer is af, en ik ben weer volop aan het plannen geslagen.

Maar 't is allemaal wat veranderd.
Ik kwam een tijd geleden op 2dehands een set van 4 gloednieuwe 10" speakers tegen aan een interessante prijs: Eminence legend BP102
Miskoop van de man die een custom cab wou laten bouwen.
Ik dacht... hmmm, scheelt wel wat in prijs. Zijn de speakers die ampeg gebruikt in een groot deel van zijn kasten en die klinken goed... dus.
Het wordt een 4*10, als trial (and error)
Als die goed gelukt is mag hij aan kostprijs of iets minder zelfs de deur uit en komt de 2*15 er alsnog. en lukt hij niet, dan ga'k aan die 2*15 niet beginnen.

Omwille van zekerheid van de kwaliteit (via een leverancier van bij ons op't werk) ga'k voor berkenmuliplex 18mm, zonder bijkomende bracing
Ik heb alle overige onderdelen (hoeken, handvaten, wielen,...) besteld bij bax & thomann
De kostprijs staat nu daardoor op net geen 400€

Nu was ik eigenlijk enkel nog over het volgende aan het nadenken:
zou het effect hebben als ik de baffle iets schuin omhoog zou laten gaan om de speaker op die manier net iets meer naar mezelf te richten?
zoals hier: https://www.rollersound.net/roller-sound ... g-215.html" onclick="window.open(this.href);return false;
heeft het trouwens effect waar de poorten zitten? Ik had ergens gelezen dat je toch enigzins moet oppassen indien deze achteraan zitten, maar ik zou dus niet weten waarom.

Dit zou het voorlopig moeten worden (met dus de schuine baffle)
Afbeelding
Mijn head is een fender bassman 100T dus leekt het me wel leuk om die vorm enigzins te kopiëren in de cab.
Grillcloth heb ik besteld en ga'k dan ook op de fender vervangen zodat het lijkt alsof ze samen horen...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mijn advies is om een ondiep cabinet te bouwen. Dat draagt namelijk makkelijk. Diepe cabinetten zijn veel zwaarder als je in je eentje draagt omdat dan het gewicht verder van je lichaam af staat. Wil je dan straks nog een extra cabinet dan is een ondiepe 1x15 ook een goede keus.

Afbeelding

70's style cloth and "as close as possible" vinyl
•70's style hardware with two heavy duty strap handles

All Style Cabinets Feature:
•Internally divided into 2 -10" driver sectionss.
•8 ohms, 3000wrms/450peak using the reccomended Eminence Legend B810 speaker or use Delta 10B for a 4 ohm load (SVT Heads) Choose spekaers below.
•All top grade birch plywood construtcion using origianl specs
•Dim: 26"x24"x15.75" (SVT, B25), 27" width fpr V4B

Modeled in size and look to half of the late 60's 810 straign back bass cabs. Use it by itself or can be stacked. You can change the look and customize it by using the menus below.

Great for many heads including the SVT, V4B, B25/B2B and man;y more.


https://www.fliptops.net/catalog/p-10074 ... vt-v4b-b25" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Alle Ampeg kasten:

Afbeelding

Met een ondiepe 4x10 heb je een kast die je thuis goed kwijt kan. Goed te dragen is. En op het podium prima mee kan.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

zo'n ondiepe kast, daar heb je gelijk in.

Vandaag even mijn koffer van de auto nagemeten, de kast mag niet breeder zijn dan 63cm om op z'n kant te kunnen staan. (Ik heb ooit ergens gehoord dat je speakers best niet plat legt in de auto)

Samen met een maximum diepte van 40 cm kom ik dus uit op een kast van 80 hoog, 62breed (idem m'n fender bassman 100T) en 40 diep.

Dat heb ik een intern volume van 150l en getuned op 37Hz geeft dat in winisd een vrij mooi grafiekje...
Afbeelding

vandaag ook beslist (wegens deel materiaal nog niet geleverd en wel al zin om te beginnen doen i.p.v. denken) dat ik de bassman head ineens meedezelfde finish ga geven. Dus, alle hardware gedemonteerd, tolex eraf gehaald , lijm afgeschuurd, bijgeplamuurd waar de vezels waren losgekomen samen met de tolex.

Ik ga zowel de cab als de head met een synthetische lak schilderen. Kleur, mat/glans daar ben ik nog niet uit, maar ik vind de meeste tolex niet echt mooi en zo'n tapijt kruipt vuil in en gaat stinken na verloop van tijd.
surfgroen lijkt me wel leuk Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en tot slot nog een deel materiaal dat eerder deze week was toegekomen:
de 3 poorten, zij handvaten, wieletjes en de pootjes.
Alle andere materiaal elders besteld omwille van de prijs.

Afbeelding

Morgen bestel ik de multiplex via een leverancier op het werk .

Heb toch nog even nagerekend, populier scheelt 9kg met de berk. geschat gewicht van 32 of 41 kg. da's toch niet zomaar verwaarloosbaar. Okoume is misschien ook nog een optie... ik ga eens raad vragen aan de verkoper.

To Be Continued...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Populier is altijd als weggooi hout bestempeld. Berken is altijd gezien als het beste en meest vormvaste multiplex. Maar... I dunno...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Mijn buikgevoel zegt me ook dat ik best voor berken ga, maar om nu te zeggen dat populier afval is?
Er zijn toch veel populaire merken die ermee werken...

En dat tillen, daar krijg je dit van:
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Voor mijn fearful 128 heb ik okume multiplex gebruikt, werkt ook goed. Populier is te zacht en zal snel beschadigen, berken is weer zwaar. Okume is lichter dan Berk maar wel sterk.

Als je trouwens niet te veel wi lrekenen en een goed klinkend cabinet wil hebben kun je hier wat mooie plannen vinden https://greenboy.us/fEARful/
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Die fearfulls zijn inderdaad zeer goede plannen, maar het gaat er hem net om dat ik het van ontwerp ook wat opsteek.

Ondertussen is de plaat, berken toegekomen en heb ik de afgelopen dagen al wat zitten zagen, lijmen, schuren, frezen,...

Afbeelding

Afbeelding
De verbinding heb ik gestolen van de constructie van mijn head.

Afbeelding
De gaten voor de handvaten en de wielen.
Laatst gewijzigd door Bloody D op 19 feb 2017, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7654
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dat ziet er netjes uit! Mooie verbindingen hoor!
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie