Ben ik toch blij dat ik er eentje voor twee tientjes heb kunnen scoren...
Is zo'n Fender High Mass brug niet gewoon een Badass kopie trouwens?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Die Schaller 3d brug heb ik op meerdere van mijn bassen en het is altijd gekloot met verschillende snaardiktes of taperwound snaren.
Bovendien als je snaren vervangt en je houdt de bas in de normale speelpositie tijdens het vervangen dan draaien die dingen naar beneden en weet je niet meer precies hoe ze stonden.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
ook -1 voor de Schaller en +1 voor de Hipshot.
één vd weinige dingen die belangrijk voor me zijn geworden wat basbruggen betreft is de mogelijkheid om de snaren er in te hangen ipv er doorheen te rijgen.
dat scheelt zoveel tijd en ergernis, daar zou ik niet meer zonder willen.
die Schallers heb ik een hekel aan gekregen in de loop der tijd vanwege exact de redenen die Joey al eerder opsomde.
Even nog over Badass en andere high mass basbruggen;
Ik vraag me af wat het voor zin heeft om een hele dikke basisplaat te hebben, als uiteindelijk de zadels toch maar via twee miniscule inbusschroefjes contact maken?
En is het voor een goeie sound eigenlijk wel nodig om veel massa te hebben in een brug? Het schijnt de sustain ten goede te komen. Maar in hoeverre is een heel goede sustain wenselijk voor bas? Kan me voorstelen dat er een optimum is. En dat er bij teveel sustain juist hinder kan ontstaan.
Basvarken schreef:Even nog over Badass en andere high mass basbruggen;
Ik vraag me af wat het voor zin heeft om een hele dikke basisplaat te hebben, als uiteindelijk de zadels toch maar via twee miniscule inbusschroefjes contact maken?
En is het voor een goeie sound eigenlijk wel nodig om veel massa te hebben in een brug? Het schijnt de sustain ten goede te komen. Maar in hoeverre is een heel goede sustain wenselijk voor bas? Kan me voorstelen dat er een optimum is. En dat er bij teveel sustain juist hinder kan ontstaan.
Wat zijn de ideeën daarbij?
Volgens mij is het idee van een high mass bug dat de trilling beter wordt doorgegeven aan het hout. Daar helpen die klepperende zadeltjes niet bij. Vandaar ook de Warwick brug en de sadle lock bridge van G&L, die ook de zadeltjes vast klemmen. En dan heb je ineens niet meer te maken met eindpunten (de zadels) die mee gaan trillen. Zorgt voor meer sustain, maar ik heb dat nooit ervaren als hinderlijk... en je kan natuurlijk altijd nog schuim gebruiken voor die motown plok...
Ooit lang geleden was er hier op BGF de Rondreizende Squier Jazzbass (of zo'n soort titel). Die had ook een zwaar soort brug. Ik heb die bas ook even in huis gehad en 'm geprobeerd. Toen heb ik ook de brug tijdelijk vervangen door een simpel exemplaar, zo'n omgevouwen stuk blik als op oude Fenders. De zware brug gaf marginaal meer sustain, maar dan vooral de boventonen, de grondtoon was al gauw zoek. Bij de lichte brug had je al de tijd dat de snaar trilde ook de grondtoon nog. Het scheelde ook niet op elke positie op de hals even veel. Ik had er soundclipjes van gemaakt, maar die zijn inmiddels verdwenen.
JoostT schreef:Volgens mij is het idee van een high mass bug dat de trilling beter wordt doorgegeven aan het hout.
En volgens mij lukt dat beter als de snaar niet eerst nog 's een half pond metaal mee moet laten trillen.
Ik denk dat het niet uitmaakt hoe zwaar de brug is, als ie goed vast zit, trilt ie gewoon mee met de body (en die is zwaarder). Het gaat er mi om of de zadeltjes vast zitten...
Laat ik me er ook maar even tegenaan bemoeien. Bij de trilling van de snaar vormt het zadel, en dus de brug, een knoop (want vast punt) en die zou helemaal niet moeten meetrillen. Dat zou een hoge massa bij een brug legitimeren.
De stijfheid van de hals van de bas is samen met de kwaliteit van de verbinding van de hals met de body de grootste beperkende factor voor de sustain van een bas. Ik denk dat de invloed van een hogere massa van de brug per saldo maar heel klein is.