Installeren DJ-retro (noob)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Installeren DJ-retro (noob)

Bericht door aap »

Ik wil mijn DJ retro installeren en de handleiding is duidelijk en ik heb alle benodigde gereedschappen. Ik moet van de neck en brug pup twee draden vastmaken en de aardedraad.

Echter uit de nek pup komen drie draden (twee zwart, 1 rood) en uit de brug ook drie (twee zwart en 1 groen). Wat is wat?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waarin wil je 'm installeren? En hoe zaten de draden in de oude situatie gesoldeerd?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Wat apart!
Zelfde "probleem" als ik had; beide elementen hadden twee zwarte draden.
Mijn oplossing: toch even de elementen eruit draaien, en toen zag ik dat er 1 zwarte draad aan een koperen plaatje zat. Die heb ik aan de aardedraad van de retro gedaan, en de zwarte draad uit de pickup in de pickupconnectors gedaan.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Nek pup: rode draad in de middelste pooo van de nekpup. Twee zwarte bovenop de brugpup.

Brugpup: zwarte in het middelste pool van de brug pup. Groen en zwarte bovenop de brugpup.

Aardedraad zit ook boven op de brugpup. In totaal zijn boven op de brugpup dus 5 draden gesoldeerd op elkaar (4 zwarte en 1 groene)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat is een erg onduidelijke omschrijving :) Foto's of schemaatjes? En waar probeer je 'm nou in te plaatsen, welke bas?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

De bas is de lakland darryl jones. Ik denk dat ik het al weet. Ik zie op vier draden tekst staan die uit de pups komen dus ik gok dat die van de pickups zijn. En dus drie draden zonder tekst wat de aarde is.

Heeft elke pickups een aardedraad?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Sowieso zal iedere pickup minstens een rode (+) en een zwarte (-) draad hebben. In jouw geval zouden het ook nog eens enkelspoels elementen moeten zijn die parallel zijn geschakeld, dus dan denk ik idd dat je vermoedens kloppen :) Rood en zwart met tekst is signaal en min, zwart zonder tekst is aarde.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

De nek heeft een zwarte en een rode. De brug geen rode, maar een zwarte en groene.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Same difference, waarschijnlijk gedaan om verwarring te voorkomen :) Kleurtje is +, zwart is -.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik ga het nu proberen :shock:
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Rieno schreef:Same difference, waarschijnlijk gedaan om verwarring te voorkomen :) Kleurtje is +, zwart is -.
Geinstalleerd. Echter de groene draad was niet de plus. Ik had verschil in volume en geluid was raar. iel. Groen en zwart omgedraaid en toen was alles gelijk.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Bericht door Peter 2.0 »

De verklaring voor die draden is volgens mij dat dit de Hanson "Diamond Dave" Jazzpups zijn die eigenlijk splitcoils zijn. Die twee zwarte draden zijn dus mogelijk voor coil-splitting (nooit zelf geprobeerd, dus weet dat niet zeker). Je oplossing om zwarte en groene te verwisselen is wat ik ook standaard doe bij Hanson pups (zelfde als bij de Hanson ChiSonics, en ChiSonic Humbuckers).

Lakland is deze gaan installeren nadat ze van de standaard Aero's/Fralins zijn afgestapt. Hanson is de inhouse pickup-leverancier van Lakland, en tevens eigenaar van Lakland.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Dus de twee zwarte draden van de nek en brug pup zonder tekst, die ik nu aan de aarde heb gesoldeerd, horen daar helemaal niet?
Plaats reactie