OBP 3 potmeters zoektocht

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

OBP 3 potmeters zoektocht

Bericht door jelles »

Gasten!

Ik heb een lakland 5501 die ik wil voorzien van een nieuwe preamp (OBP3). Ik heb een db924 die ik vaak los gebruikte met een andere bas en die beviel goed. Het leek mij logisch om voor een zelfde soort sound te gaan in de lakland. Ik heb 'm al eens open gemaakt (de bas) en die elektronica ziet er niet zo heel best uit. Oude pots, lelijk gesoldeerd etc. Ik wil dus eigenlijk alles op de PU's na vervangen. Het probleem is nu een beetje, hoe meer ik lees en hoe langer ik zoek naar welke pots ik moet hebben, hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie. 25k, 250k of 500k? Linear, logaritmisch.. Het gaat dus om de blend en de volume pots. Treble, mid en laag krijg je bij de preamp en een stereo input jack is ook niet zo ingewikkeld. Ook adviseerden ze twee weerstandjes in te bouwen op de push/pull zodat die "pop" niet hoorbaar is. 1meg weerstand lees ik hier en daar, weet iemand daar meer over?

Wie heeft er ervaring met een of verschillende waardes en wie zou even kunnen omschrijven wat het een en ander voor klank met zich meebrengt? Waar ik naar op zoek ben is een moderne klank die goed door de mix prikt met een strak laag. Ik ben dus niet op zoek naar een vintage klank voor deze bas..

Thanks alvast! Jelle
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Krijg je niet gewoon potmeters bij de OBP3?
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Vol en blend zijn best wel afhankelijk van de pickups. Ik zou zoveel mogelijk de waarden aanhouden die al in je lakland zitten.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

@JoostT, nee alleen de mid/treble/bas pots. De rest is oud dus wil ik ook vervangen :)

@Baskruit, in mijn huidige setup mis ik wat punch en attack. De preamp fixt dat al voor een groot deel maar misschien kunnen de pots ook verschil maken in klank, vandaar de vraag..
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Plaats reactie