Verbouwing PJ bas tips?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Verbouwing PJ bas tips?

Bericht door Sanbass87 »

Nou gezien ik mijn cort bas niet echt verkocht krijg zit ik er aan te denken deze maar eens te gaan verbouwen.
Momenteel is deze uitgevoerd als PJ bas.
Mijn hoofdbas is een Yamaha BB424( ook PJ ) en vind dit een heerlijke bas. P hals en geweldige sound.

Nou zit ik er aan te denken mijn Cort om te verbouwen tot een jazz. Op zich is het brug element makkelijk. deze is al ene jaz!
Nek element is echter een p... Iemand hier die mij goede tip kan geven hoe dit te wijzigen en netjes aan te pakken?
Misschien verstandig een humbucker in te plaatsen daar deze wat breder is en misschien '' beter'' in de pocket past?
De body en hals vind ik toch wel lekker aanvoelen en daarom besloten dit oude beestje een revamp te geven. Ben echter nog niet zo heel technisch dus het gaat of goed met veel geluk of vernaggel heel de bas ;)

Ik hoor graag jullie ideeen en suggesties!

( potmeters dienen de volumes zowieso vervangen te worden )
Bijlagen
WP_000605.jpg
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Slagplaatje maken ?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

padawatje schreef:Slagplaatje maken ?
Juist!

- Bepaal de positie van het jazz element
- Frees of hak het nog benodigde gat (of laat het doen)
– Slagplaat er op!
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Als je wilt hakken for the sake of it, prima maar het wordt er imho nooit mooier op.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

baskruit schreef:...maar het wordt er imho nooit mooier op.
Daarom doe je d'r ook een slagplaat op :wink:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Wat voor een pickup je ook plaatst, er gaat er buiten een P niet één een beetje aansluiten op het gat dat er nu in zit, je zit dus vast aan, of een pickguard, of een pickup ring (die het gat netjes verbergt), of leven met dat gat er omheen.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Of de huidige cavity opvullen met hout en een nieuwe passende frezen (kan heel netjes gedaan worden, door iemand met verstand van houtbewerking). Ga je wel de bas opnieuw dekkend moeten lakken.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Die manier is er inderdaad ook nog, maar dat is ook gelijk het meeste werk en de lastigste methode. Op zich prima te doen maar vereist wel één en ander aan ervaring en inzicht.
Als je deze route gaat is het geen simpele verbouwing meer.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Wat je ook kan doen is de P-pickup lekker laten zitten en een extra J-pup toevoegen richting hals. En vervolgens de drie potmeters vervangen door stacked pots (V/T/V/T/V/T) :mrgreen:

beetje in de stijl van Fender Urge (Stu hamm signature)
Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dat laatste.....

En dan de achterste jazz pickup vervangen voor een stacked J... Dan kun je kiezen uit humbucker of jazz sound....

Overigens.... Waarom zet je niet gewoon andere pickups in deze PJ. Want er is ook zat aan pickups te vinden die wel jouw sound zijn maar die de bas laten zoals die is... Overigens wel een mooi ding... Ik vind zo'n een naturel bas errug mooi....!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

baskruit schreef:Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Als je wilt hakken for the sake of it, prima maar het wordt er imho nooit mooier op.
En met een slagplaat wordt het helemaal alleen maar lelijker. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

De bas op zich kwa kleur en feel zijn echt goed. De reden dat ik hem wilde verkopen is dat ik een jazz bas of een ''echte'' pbass wilde scoren. De huidige pickups doen hun ding maar....meh...
Dus vandaar dat ik bedacht had deze te vervangen voor 2x jaz of 1xj en 1xH. Misschien dat het idd ook een optie is nieuwe PJ setje erin te zetten maarja ik heb al een PJ...Is natuurlijk wel weer een excuus later een jbas te kopen...

een slagplaat op deze kleur....tja weet niet of dat erg mooi uit ga pakken, in welke kleur deze ook komt. als het een H wordt is een ring denk ik de mooiste optie. alst een j wordt zal ik toch iets van een ring moeten fabriceren dan...


Suggesties en idee zijn iig goed ontvangen en heeft me weer even stof tot nadenken gegeven!

thx voor de reacties zover! :jam:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een PJ set van Dimarzio of Seymour Duncan of Bartolini pickups.... En ik denk dat je bas een blijvertje wordt...

Tis dat m'n vrouw een nieuwe badkamer wil... Anders had ik een bod gedaan.... En zelf nieuwe pickups erin gezet. Handgewonden pickups zijn echt.... tha real thing... Je hoort het....

En voor een bas zoals de jouwe gebruiken ze het beste hout. Hout met knoesten of beschadigingen worden gespoten... Enkele van de mooiste bodies worden zo gelaten.... Dus dit is al een geselecteerd stuk hout... Een paar goede elementen erin en KASJANG>>>>> BASS.>>!!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

en Adriaan schreef:
baskruit schreef:Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Als je wilt hakken for the sake of it, prima maar het wordt er imho nooit mooier op.
En met een slagplaat wordt het helemaal alleen maar lelijker. :mrgreen:
Dat bedoel ik.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Plaats reactie