Thumbrest plaatsen op Corvette

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Thumbrest plaatsen op Corvette

Bericht door Gerth »

Ben sinds een dikke week trotse eigenaar van een volledig actieve (lefty) Warwick Pro Series Corvette Standard Black Ash. Weeral héél tevreden maar dan wel in die zin dat dit toch wel een blijvertje zal zijn, zonder al te veel in detail te treden; daar dient dit subforum niet voor :-).

Nu heb ik wel gemerkt dat de plaatsing van de J/J-pups voor mij niet ideaal is, zeker niet qua klank maar meer om ze te gebruiken als duimsteun: over het brugelement spelen klinkt vooral bij de dunneren snaren nét iets te "dun" en té stijf spelen en over het halselement vind ik het dan net té basserig en floppy. Dit valt trouwens vooral op bij het spelen van octaven, "gevingerd" of geplukt (funk, disco... ). De "sweet-spot" voor mijn speelstijl bevindt zich ergens tussenin en daarom zou ik het ideaal vinden mocht ik een "thumbrest" hebben, eventueel zelfs een doorlopend balkje dat de elementen met elkaar "verbindt" maar dan niet tot onder de snaren komt zoals bij sommige high-end-bassen, meer iets van ongeveer een 7 à 8 mm breed.

Iemand een ideetje om dit proper op te lossen? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Blablas heeft zoiets eens gemaakt voor zijn Hohner geloof ik.
Check zijn DHZ-topic anders even.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Dat is niet zomaar toepasbaar op Jazz pickups, ik maakte gebruik van de bevestigings schroeven van de pickup-plate.
Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
En een variant hier op.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Of ik koop gewoon een "klassiek" Fender-duimsteun en plaats die mooi in het midden van beide elementen...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Maar dan maak je wel weer gaten in de body..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik heb op mijn Squier CV Precision een thumbrest die ik nog had liggen vastgezet met heavy-duty dubbelzijdige tape. Zit verbazingwekkend goed vast en laat hopelijk geen sporen na op de lak als ik hem weer verwijder.

In jouw geval zou ik een houten latje op maat (laten) maken en tussen de twee elementen klemmen en eventueel ook nog eens vastzetten met dubbelzijdige tape. Zo ga je je dure Warwick niet permanent beschadigen.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Alvast bedankt voor de tips! Misschien inderdaad toch beter een oplossing zoeken zonder gaatjes te boren...

Ik zou ook een fijn latje (hout of zelfs kunststof) met dubbelzijdige kleefband kunnen bevestigen aan de bovenkant van de elementen; aangezien de "druk" altijd van boven komt zou dit het ook wel houden denk ik.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik denk dat je zoiets wilt :

Afbeelding

NMBM de eenvoudigste en elegantste oplossing.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Yep, inderdaad, iets in die richting, liefst in het matzwart, net als de gitaar. Ofwel iets héél fijn op de elementen ofwel iets breder ertussen, zoals op de foto, en liefst zonder gaatjes :-).
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Vastzetten met dubbelzijdige tape is geen probleem, als je die steun er af wilt halen de tape even lekker in de wasbenzine zetten om de lijm week te maken en je haalt hem er zonder problemen weer af.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Iets langer dan beide pickups hoekje links en rechts. Iets te krap.... Schuren totdat ie klem vast kan... Hoef je waarschijnlijk geen lijm of plakband te gebruiken. En is zo weer weg te nemen. Mochten het plastic kapjes zijn die over de elementen zitten die je makkelijk kan vervangen kan daar ook op gelijmd worden.

Blablas. Zijn dit soort chromen beugeltjes ergens te koop? Want het ziet er wel ontzettend cool uit.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Nee, heb ik zelf verzonnen en gemaakt.
Is gewoon een stukje dunwandige RVS buis, 4 millimeter buiten diameter, uiteinden plat geknepen en wat opgeleukt, daarna 2 gaatje geboord en verzonken voor de schroeven in die uiteinden en klaar.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Die "beugeltjes" zijn wsslijk te zien op de foto's die Blablas heeft gepost maar die ik blijkbaar niet kan bekijken, enkel een vierkantje "afbeelding"...
Plaats reactie