Bas kabinet

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
SirGalahead
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2015, 16:38

Bas kabinet

Bericht door SirGalahead »

Beste forumnaren,

Ik ben compleet nieuw in de zelfbouw speaker business maar ga mij er toch aan wagen om zelf een bas cab voor basgitaar te bouwen.
Ik hoop dat ik op hulp van jullie kan rekenen? Want het is toch een hele hoop info te verwerken als je nieuw bent.

De bedoeling is (op dit moment toch) om een 4 x 12" te bouwen. Ik speel momenteel op een 250 watt combo versterker maar deze moet ik zo goed als volledig open zetten tijdens repetities dus dit wil ik gaan voorkomen.
Er zijn echter zoveel speakers en speaker merken dat ik niet weet waar te beginnen.

Ik speel momenteel in een band met een zwaardere sound waarbij de gitaren al redelijk laag gaan en dus wil ik liefst zo laag mogelijk kunnen gaan om de totale sound aan te vullen.

waar ik zelf al ben geraakt:
Eminence:

Basslite S2012
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 150 W
Resonantie freq: 48 Hz
Freq bereik: 49Hz tot 4,5 kHz
Sensitivity: 97 Dbl

Dayton:

DS315-8 12” designer series
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 120 W
Resonantie freq: 24,2 Hz
Freq bereik: 25Hz tot 2,5 kHz
Sensitivity: 91 dBl

PA310-8 12” Pro Woofer
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 450 W
Resonantie freq: 39 Hz
Freq bereik: 44Hz tot 4 kHz
Sensitivity: 96,1 dBl

ST305-8 12” Series 2 Woofer
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 275 W
Resonantie freq: 26,2 Hz
Freq bereik: 25Hz tot 2 kHz
Sensitivity: 92,2 dBl

Zijn er nog merken die ik zeker eens moet bekijken? De prijs telt natuurlijk ook wel mee maar eerst wil ik eens kijken wat er allemaal op de markt te vinden is razz :p
Ik weet echter niet zo goed het het zit met vermogens optellen van verschillende speakers. Ik weet dat +3dB een verdubbeling van het geluid is. Maar hoe tel je verschillende speakers dan bij elkaar op?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Eerste tip: ga van een bestaand (DIY) model uit en probeer niet zelf een kast in elkaar te knutselen...dat gaat (ondanks het psychisch voordeel dat de kast krijgt) op een teleurstelling uitdraaien.
Tweede tip: ga eerst uit van een kast, daarna van de ideale speakers die je erin kan plaatsen.
Derde tip: ga eens lezen op verschillende fora (bijvoorbeeld: https://www.billfitzmaurice.info/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Tot slot: als je echt bottom end wil halen, bouw twee kasten: subwoofer en top (waarbij je de top enigszins licht kan maken)

Maar om ook antwoord op je vragen te geven:

Vermogen kan je optellen, geluidsdruk neemt per extra speaker met ongeveer 3 dB toe.
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
SirGalahead
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2015, 16:38

Bericht door SirGalahead »

Ok. al heel erg bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga het forum eens bekijken!
Plaats reactie