Hoe hoort een 2-elements basgitaar te worden bedraad?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Knarph
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2013, 03:17

Hoe hoort een 2-elements basgitaar te worden bedraad?

Bericht door Knarph »

Ik heb een vraag over het bedraden van mijn bas.
Ik heb ervoor gekozen om twee elementen te gebruiken, ieder voorzien van een eigen volumepotmeter.
Maar aangezien het hierbij niet om een aktief systeem gaat, zoals een mengpaneel waarbij somweerstanden in combinatie met een stroomgestuurde somversterker wordt gebruikt om onderlinge signaalbeïnvloeding te voorkomen, ligt het voor de hand dat op de conventionele manier de potmeter van element 1 de impedantie van element 2 beïnvloed en vice versa.
De oplossing hiervoor is natuurlijk om de uitgang van ieder element aan de LOPER in plaats van de vaste aansluiting te solderen en de vaste aansluiting via de element-select schakelaar naar de gitaaruitgang te sturen. (Hierbij wordt de impedantie van het tweede element nauwelijks beïnvloed.)

Nou ben ik wat gaan googelen en wat blijkt, beide methoden worden lukraak door elkaar gebruikt wat me doet vermoeden dat één van twee getekend zijn door goedwillende, maar incompetente lieden.
Mijn vraag is nu dan ook, hoort het element signaal naar de loper toe te gaan? (wat ik vermoed ondanks dat ik er technisch van gruwel.) Of hoort het uitgangs signaal, zoals bij een aktief systeem gebruikelijk is, naar de vaste aansluiting van de volume potmeter toe te gaan?

Ik voeg ter verduidelijking voorbeelden van beide mogelijkheden mee zoals ik die op het web vond.

1- In dit schema wordt het elementsignaal aan de LOPER van de potmeter gesoldeerd:
Afbeelding

2- En bij deze gaat het signaal naar de VASTE aansluiting toe. (zoals bij een mengpaneel)
Afbeelding

Vriendelijk groeten van Knarph uit Utrecht
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Bericht door Treb »

Afbeelding

Standaard Jazz bass bedrading levert inderdaad wederzijdse beïnvloeding van de elementen op. Om dit te voorkomen zou je een buffer nodig hebben, dat maakt het direct tot een actief systeem. Sommige preamps zijn gebufferd, de J-Retro is er zo een.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Hee, de brug is niet geaard! Verder lekker duidelijk schema.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Deze vind ik duidelijker:

Afbeelding
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik niet, de afbeelding doet t (bij mij) niet :D
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er zijn vele manieren om te werken met twee pickups. Stel dat het twee humbuckers zijn die ook kunnen werken als single coil elementen. Twee single coil elementen kunnen hum bucken. Of allebei naar een volume pot zodat je gewoon kunt mengen. Vergeet ik nog wat?

Er zijn boosters, preamps, distortion circuits, de pickups kunnen beiden naar een andere output voor stereo (denk rick O sound op een Rickenbacker 4003). Beide elementen kunnen ook verbonden zijn met een phase schakelaar. Enz, enz.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

rensbass schreef:Ik niet, de afbeelding doet t (bij mij) niet :D
O, bij mij wel.
Is deze wel zichtbaar?:

Afbeelding
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Helemaal goed zo!
Failure is always an option.
Plaats reactie