Squier JV hals

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Squier JV hals

Bericht door dombolo »

Ik heb net een squier JV hals op de kop getikt en wil graag wat wijze raad van de ongelooflijke luthiers die hier op het forum zitten. De lak van de hals, vooral op de kop, is in heel slechte staat. Ik wil de hals dus opnieuw lakken. Ik heb geen spuitcabine en heb wel wat ervaring met spuiten en doe het liever niet met spuitbusjes omdat het moeilijk is om een mooi resultaat te krijgen. daarom dacht aan tung olie omdat je daar mooi resultaat mee kan krijgen. Iemand van jullie ervaring hiermee? Ik heb het al eens gedaan met een body en het resultaat was erg mooi. Tweede vraag is over de decal. Als ik opnieuw ga lakken moet de decal er ook af. Denken jullie dat dat dom is. Je kan volgens mij niet echt zien dat het een JV is aan de decal. Moest het een oude fender zijn zou ik erg wat huiveriger tegenover staan maar JV zijn weliswaar al bekend om hun kwaliteit maar...Ik weet het gewoon niet. Ik wil het gewoon eraf halen maar misschien is er iemand van jullie die een goede reden weet om het niet te doen. Kortom, ik zoek een beetje raad voor ik domme dingen zou doen.
found cheap strings
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ikzelf zou denk ik niet zo zitten met een beschadigde kop, probeer het decal origineel te laten, misschien dat je wel een jv body op de kop kan tikken (hier op t forum staat/stond er 1 tekoop)
jv's worden tegenwoordig goed betaald(terecht of onterecht laat ik in het midden), hoe origineler hoe waardevoller.
Failure is always an option.
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

Ik heb al een beslissing genomen. Het gaat mij om de kwaliteit en niet de waarde. Ik heb een fantastische fretless gebouwd waar momenteel een Allparts hals opstaat met ebben toets. Mijn bedoeling is om de hals op die bas te zetten.De JV hals is al fretless gemaakt. De waarde is dus al sterk verminderd. Ik ga al die afbrokkelende lak er voorzichtig afschuren en als de decal beschadigd word vind ik niet zo erg. Trouwens ik kan je verzekeren dat die JV's wel degelijk die prijzen waard zijn. Als je ziet hoeveel er betaald word voor een jaren 70 Fender jazz en dat is brandhout vergeleken met zo'n JV en ik spreek uit ervaring. Ik heb ze allemaal gehad.
found cheap strings
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

dombolo schreef: een jaren 70 Fender jazz en dat is brandhout .
Er is en wordt toch heel wat fijne muziek gemaakt met Fenders uit de jaren 70.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Als het precies je smaak is, dan maakt het wel of niet origineel zijn inderdaad niet uit. Succes met de bouw!
Waarom wil je de hals vervangen trouwens?
Failure is always an option.
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

Met dat brandhout bedoel ik hoe ze gemaakt zijn. Meestal klink een jazz wel goed maar die afwerking van die bassen na de CBS overname is moeilijk goed te noemen. Ik heb er verschillende gehad en heb nooit klachten gehad over de sound maar die afwerking! Een JV klinkt wel nog iets beter moet ik zeggen en de afwerking is gewoon veel veel beter, gewoon even goed als de pre-CBS bassen. Ik wil de hals veranderen omdat ik ervan overtuigd ben dat die JV beter gaat zijn dan een Allparts. Ook heeft die een smallere hals wat voor mij aangenamer speelt. Ik wil met die bas zo dicht mogelijk bij een pre cbs jazz bass komen. Die hals gaat me daar bij helpen(Hoop ik)
found cheap strings
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Het werd na de CBS overname niet meteen slecht hoor, dat hield nog wel een paar jaar aan.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

dombolo schreef:Met dat brandhout bedoel ik hoe ze gemaakt zijn. Meestal klink een jazz wel goed maar die afwerking van die bassen na de CBS overname is moeilijk goed te noemen. Ik heb er verschillende gehad en heb nooit klachten gehad over de sound maar die afwerking! Een JV klinkt wel nog iets beter moet ik zeggen en de afwerking is gewoon veel veel beter, gewoon even goed als de pre-CBS bassen. Ik wil de hals veranderen omdat ik ervan overtuigd ben dat die JV beter gaat zijn dan een Allparts. Ook heeft die een smallere hals wat voor mij aangenamer speelt. Ik wil met die bas zo dicht mogelijk bij een pre cbs jazz bass komen. Die hals gaat me daar bij helpen(Hoop ik)
Duidelijk, en op zich mee eens. Zelfs mijn Chinese Squier is beter afgewerkt dan mijn 1977 Jazz :-)
De '77 Jazz is loodzwaar, neckpocket lekker ruim, maar het geluid en de bespeelbaarheid zijn ongeevenaard geweldig.
Daar gaat het mij toch met name om.

on topic, indien de lak alleen op de kop slecht is, zou ik het lekker zo laten.
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

wat ik zo leuk vind aan 70 jaren bassen is dat ze veelzijdiger zijn dan de pre cbs bassen. Zo'n begin jaren 60 bass heeft een waanzinnige knor maar een jaren 70 knort misschien niet zo lekker maar heeft veel meer andere sounds. Bijvoorbeeld een diepe reggea sound of slap is gewwon lekkerder op een jaren 70 bas. Verdorie, moet ik misschien toch een bas bouwen met jaren 70 specificaties?
found cheap strings
Plaats reactie