Ricky

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
diedster
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 00:00

Ricky

Bericht door diedster »

Niet voor Rickenbacker puristen, haha!

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het zoeken en bedenken naar wat ik zoek in een bass.. Klinkt misschien gek, maar alles wat te koop is heeft een bepaalde vibe waar je verlieft op moet worden. Ik word niet snel verlieft op een bass en na wat jaartjes op mijn 51'er Precision gespeeld te hebben en langzaam het besef te krijgen dat dit niet helemaal is wat ik fijn vind.
Begrijp me niet verkeerd, ik geniet nog steeds volop van de simpele en ruwe kracht van mijn 51'er, maar hij speelt me echt te simpel en ruw voor wat ik speel en wil spelen.
Ik begon dus te denken.. Ik wil eigenlijk een Rickenbacker, maar die vind ik ook niet zo lekker spelen, maar die looks.. Teleurgesteld na het spelen op een Rick, vielen mijn ogen op de wat meer "futuristische" ontwerpen, denk aan Warwick, Sandberg en Alembic. Ik vond ze maar niks, maar als liefhebber van mooi hout, vette paintjobs en natuurlijk de uitmuntende techniek van die apparaten, bleef ik gluren. Tja, en dan zie je de prijs..

Goed. Ik was al wat jaartjes bezig met het maken van body's, het customizen van gitaren en basgitaren en het ontwerpen van alles wat ermee te maken heeft, dus toch maar eens een ontwerpje gaan maken. Het idee was simpel, shortscale en alles wat me wel mooi leek moest op het ding komen, dat resulteerde in dit ontwerp:

Afbeelding

Een goede vriend van mij bouwt al jaren gitaren en we filosoferen graag over gitaren en basgitaren. Ik liet em voor de lol mijn ontwerp eens zien en ik zag nog niet niet een lampje bij de beste man gaan branden. Ik vroeg hem of hij wel eens voor anderen bouwt en tot mijn verbazing deed hij dat niet. Ik vroeg hem waarom en het antwoord was simpel, niemand had et ooit gevraagd..
Een paar dagen later kreeg ik van mijn vader een prachtig tafeltje. Echte plannen om de bass te gaan bouwen waren er nog niet, maar de stukjes begonnen wel bij elkaar te komen. Het hout van de tafel was redelijk genoeg voor een bass, dus ik ging naar de goede vriend in kwestie: Kerel, wil je voor mij een basgitaar bouwen en mij ondertussen wat fijne kneepjes in het vak leren?
En zo begonnen we.

Na het demonteren van het tafeltje, kwam ik erachter dat het blad van multiplex is en ja.. Nee.
Dus ik begon te zoeken naar beter hout. Uiteindelijk vond ik in Zwolle, Massave Hout. Wat een zaak.. Zoveel mooi spul en als ik eraan denk ga ik als liefhebber kwijlen als een gek, dus ik denk er niet te lang aan, haha!
Bij Massave vond ik een prachtig stuk Zebrano, ik wist niet of het goed zou werken als toonhout, maar fuck it het oog wil ook wat. Een stuk Mahonie en wat gezwart Esdoornfineer gingen eveneens met mij mee naar huis. In de zaak hadden we een te gek plan bedacht, als we zorgen dat het middenstuk van de body van Mahonie en we het Zebrano als een soort top gebruiken, dan zou de bass niet dood moeten klinken. Een andere vriend, ook gitaarbouwer, had nog een mislukt stuk hout liggen wat voor een neck bedoelt was. Mahonie met Wengé stroken, prima. Tijd voor een bodyblank.

Afbeelding

Het voordeel was dat er aan het oude ontwerp bijna niks veranderde, dus het echte werk kon beginnen. Ik gebruik voor de uiteindelijke plannen die ik ontwerp AutoCAD, ik maakte een mal en we slingerden de bovenfrees aan.

Afbeelding

Het werd toch wel eens tijd om een passendere render te maken van het plan, dus ik begon weer te tekenen. Dat resulteerde in het feit dat ik besefte dat ik helemaal niet zo'n liefhebber ben van een berg elektronica in een gitaar dus ik besloot het te houden op mijn favoriete element, de Fender Replacement 51'er Precision Pickup. Ik zou hem beschrijven als cheap (60€) en eerlijk. Veel mids en een ronk van hier tot Tokio.
Ook vond ik op Marktplaats een extreem goedkope Warwick hardware set. Echt zo cheap dat ik me bijna schuldig voelde..

Afbeelding

Afbeelding

Dit ontwerp heeft nog een slagplaat, die komt er niet op.
De body was klaar, de neck is een bestaande neck en de hardware was binnen, dus de volgende stap was de binding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De binding was nog wel een flinke pil.. Meerdere soorten lijm geprobeerd, want we hebben nogal een hekel aan secondelijm.. Uhu hechte niet op Zebrano en Patex super spul hechte niet op de binding.. Uiteindelijk over onze haat tegen secondelijm heen gestapt en natuurlijk ging dit perfect.
(De witten stukjes die je ziet, zijn nog resten tape)

Nou dat was het wel even voor nu. Vrijdag waarschijnlijk nog even een paar uurtjes aan de slag.
Ik heb het zoals ik dat met wel meer dingen doe heerlijk chaotisch opgeschreven. Stel gerust je vragen, want ik ben waarschijnlijk het een en ander vergeten.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

geweldig!
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Gaaf! Ben benieuwd naar het vervolg!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Mooi verhaal, goede foto's. Wat een prachtig hout!
Waarom koos je voor een '51pic up als je juist op zoek bent naar een ander geluid?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Nice!
Goed bezig.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Prachtige plank. Zebrano ziet er geweldig uit.
Eén vraag: waarom 4 controles als je maar één pick-up hebt?
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
diedster
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 00:00

Bericht door diedster »

Ik ben niet zozeer opzoek naar een ander geluid in de pickup, maar meer in het hout en de schaal. Ik vind de sound van mijn 51'er te gek, maar hij klinkt zo los, of zo.. Weet niet helemaal hoe ik dat het beste kan beschrijven. De snaren klinken te los, terwijl ze strak zat zijn. Ik denk dat dat hem is..

De 4 knoppen:

Mijn eerste plan was om zoals je op het eerste ontwerp kan zien om 3 pickups in de bass te gooien, 2 gitaar pickups (rails) en een bass pickup. Elke pickup moest schakelbaar zijn tussen 2 outputs. Ik heb op een gegeven moment een EMG81 gekocht en ik had nog een Bill Lawrence Ultra Sonic en dan die 51'er. Maar na meten en denken moest de hele bass actief worden, dus voor elke pup een volume en een master tone. Elke volume werd dan in feite een boost. Onder de slagplaat wou ik dan 3 trimpots zetten zodat ik elke pup met elkaar kon balanceren, enzovoort, enzovoort.. Te crazy voor woorden.
We legden vaak de parts op de body om te zien hoe het er een beetje uit zou gaan zien en langzaam kwam het besef dat het te lomp was en ik zo'n grote control gavity moest hebben dat er bijna geen body overbleef.. Dan reken ik de sound nog niet eens mee..

Maar die 2 outputs bleven wel hangen.
Dus wat anders bedacht. 2 verschillende tone circuits. Een van de tone's is gebaseerd op het rhythem circuit van een Jazzmaster en de ander is er een van mezelf. Daarbij komt nog een master volume en een switch waarmee ik tussen de tone's kan switchen.
Stand 1 is dan Tone A, 2 Tone B 3 Tone A+B en 4 Tone off. Alles begind bij de master volume, na de master volume split het signaal naar de switch en de ander naar output 1.
Zo blijft de bass stereo, maar is het wel wat overzichtelijker, haha!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Prachtig! Ben erg benieuwd hoe de bas er nu uitziet!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Mooi ontwerp! :) Ben benieuwd naar hoe die er aan het eind inclusief lak uit gaat zien.
diedster
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2015, 00:00

Bericht door diedster »

Ondertussen alweer ruim een jaar aan het bouwen! (ja gaat heel langzaam allemaal hahaha!) Heeft ook even geduurd voor ik hier weer wat gepost heb, ben natuurlijk nog steeds bezig en het eindresultaat is in zicht. Om even bij te praten over de lak, heb uit eindelijk de keus gemaakt om de bas niet te gaan politoeren, maar om met een poly lak te gaan werken. Dat verklaart ook waarom het zo langzaam gaat nu..
Ik heb de bas nu een laag of 10 op de bas gehad en elke laklaag een week/anderhalve week laten uitharden, waarna ik hem weer geschuurd heb. Ook heb ik geen houtvuller of wat ook gebruikt en is alles netjes gevuld met lak.
Ik ben nu bijna toe aan de laatste laag, maar voor ik daar aantoe ben heb/laat ik de bas nog een goeie maand (laten) drogen.

De glans maakt het lange wacht heel erg goed! Van te voren een aantal 'testruns' gedaan en ik ben erg onder de indruk van de diepte en de kleur. Ook de klank van het hout blijft overeind staan.

Binnenkort maar weer is een fotootje posten!

Gr Diederik
Plaats reactie