Simpele buffer in bas

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Simpele buffer in bas

Bericht door Rieno »

Even voor de zekerheid een topic. Ik zit met een situatie waarbij iemand met een passieve bas een kabel van 10m wil gaan gebruiken. Zonder buffer zou dit resulteren in verlies en dat is niet gewenst. Een buffer is natuurlijk een mooie oplossing, maar voor ik er eentje in elkaar zet wil ik even weten of ik nog ergens specifiek op moet letten (Jarno, Bernardduur?).

Dit schema was het simpelst dat ik zo even kon vinden:
Afbeelding

Zelf zie ik geen problemen om deze op een 9V batterij in de bas te zetten, maar misschien zie ik iets over het hoofd :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik ben als laatste een electro-techneut, vandaar deze misschien stomme opmerking:
"Is het niet mogelijk om een buffer op een ander voltage (dus met bijv. Horloge-batterijen) te laten werken, zodat t i bouwen veel kleiner kan?"
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Die batterij zit er al in :) Dus dat neemt niet meer ruimte. Sowieso is een knoopcelbatterij een leuk idee, maar is de spanning daarvan veel te laag. Een opamp zoals in het schema (TL071) heeft een bepaalde spanning nodig die sowieso hoger ligt dan de 1.5V uit een knoopcelbatterij.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Gesnapt, t was ook maar n brainfart, maar daar zitten wel ns bruikbare dingen tussen :wink:
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zeker! Zo gooi ik ook regelmatig ideeën naar m'n vriendin om mee te denken..die heeft er al helemaal geen verstand van, maar dat levert soms net dat ene haakje op dat naar een goed plan leidt :jaaaaa:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7919
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Een passieve DI in je bas is geen optie? Kun je een stereokabel gebruiken en dan is die 10 meter veel minder een probleem.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat is een omslachtige manier om hetzelfde te bereiken :) Een kabel extra is niet nodig als deze buffer goed werkt. Gewoon 10m naar de versterker/DI backline.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Een passieve bas waar al een batterij inzit, waar dient die dan voor?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het is een schakeling met in principe passieve controls, maar met een push/pull voor een soort slap-switch. Dus er zit een actief stukje in, maar uiteindelijk is de uitgangsschakeling passief en heeft daarmee dus ook een te hoge uitgangsimpedantie voor dat soort lange kabels :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Is het dan geen idee om volgens het passive tone control principe een actieve bas te maken, maar dan zonder bas knop. Een buffer zou theoretisch het geluid van de bas kunnen beïnvloeden en omdat de bas toch al niet volledig passief meer is, is het maar een kleine stap verder.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dan zou er een heel andere pre-amp in moeten. Dit circuit zit sowieso geen buffer in, dus hoe deze schakeling ook wordt geplaatst, het blijft een hoge uitgangsimpedantie :) Dat is een dure oplossing; zo'n buffertje kost aan materiaal een euro ofzo.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Waarom geen ic buffer pedaal? Kan je testen wat best is. Sommige pedalen (vooral fuzz) werken niet goed met buffers.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Omdat diegene dan alsnog vast zit aan een korte kabel naar dat pedaal toe. Het is m'n stiefbroertje en die wil rondspringen op het podium en denkt daar 10m kabel voor nodig te hebben :facepalm: Geeft niet, zoeken we een oplossing voor haha!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

dit zou in theorie prima kunnen werken.

Enige punt is dat pre-amps in bassen meestal opamps gebruiken die minder stroom gebruiken zodat de batterij langer meegaat. TL061/62 ofzo.

heb je die batterij er zelf al in gebouwd? Snap ff niet waarom die in een passieve bas zou zitten.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

nangyala schreef:Een passieve bas waar al een batterij inzit, waar dient die dan voor?
Rieno schreef:Het is een schakeling met in principe passieve controls, maar met een push/pull voor een soort slap-switch. Dus er zit een actief stukje in, maar uiteindelijk is de uitgangsschakeling passief en heeft daarmee dus ook een te hoge uitgangsimpedantie voor dat soort lange kabels :)
Plaats reactie