toets fretloze bas verharden???

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Shantimuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:05

toets fretloze bas verharden???

Bericht door Shantimuis »

Hallo,

Ik heb nog niet zo lang een fretloze bas, erg leuk, maar nu beginnen de snaren zich in de toets te vreten.

Ik vroeg mij af of ik daar iets aan kan doen.
Ik heb wel iets gelezen over laken, maar ik kan de juiste niet vinden.

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen??

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Shanti
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Normaal gesproken worden fretless toetsen met epoxyhars behandeld. Dit moet worden opgebracht in meerdere lagen waardoor de toets bikkelhard wordt. Een ebben toets hoeft niet gelakt te worden aangezien ebbenhout al hard van zichzelf is. Vraagje. Is de bas van zichzelf fretless?
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

flinke laklaag eroverheen werkt inderdaad het beste zegt men.

flatwounds scheelt ook, maar dat ligt ook aan je smaak of je dat wil.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Ik heb voor mijn D.I.Y. fretless project (ouwe Guild) bij de Praxis een blikje jachtlak gehaald. Twee dunne lagen opgebracht en het lijkt wel glas, bikkelhard en de nerven in je toets knallen eruit (visueel dan). Prima spul...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 jan 2004, 14:20

Bericht door wim »

Voor een echt harde laklaag kun je het beste 2-component lak gebruiken. :wink:
Haico

Bericht door Haico »

Parketlak met polyuretaan.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

vlakken

Bericht door Wiro »

Heb ik eens gedaan met de toets van een ouwe contrabas. Deze was van zacht hout en had enorme kerven erin. Zorg er wel voor dat de toets helemaal vlak is geschuurd voordat je de lak erop smeert.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

The Mule schreef:Ik heb voor mijn D.I.Y. fretless project (ouwe Guild) bij de Praxis een blikje jachtlak gehaald. Twee dunne lagen opgebracht en het lijkt wel glas, bikkelhard en de nerven in je toets knallen eruit (visueel dan). Prima spul...
Wauw, relaxed, dat ga ik ook doen bij mn Fender :D Meer mensen die ervaring met dit spul hebben?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Tim Raats
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:28

Bericht door Tim Raats »

Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar die jachtlak eigenlijk!
Op dit moment heb ik een epoxyhars op het oog voor mijn fretloze bas in aanbouw. In de States hoor je veel goede berichten over West Systems en System 3. Daar dit spul hier ten lande een beetje lastig te krijgen is had ik dit als alternatief gevonden: https://www.mrboat.nl/

Wordt ergens op de site vergeleken met de eerder genoemde merken en zou globaal genomen dezelfde kwaliteit moeten hebben.
Jachtlak lijkt me echter een stuk handiger aangezien je dat bij de bouwmarkt op de hoek kan krijgen.
Prisoner of the Low End
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Maar voor alle wannabe-lakkers: Vergeet niet dat een gelakte hals een hele hoop met je sound doet!! Niet dat het perse slechter is (Jaco had ook een gelakte hals, en ik vind mijn gelakte Tokai tig keer beter klinken dan mijn ongelakte Yamaha, maar da's een beetje appels met peren vergelijken) maar in elk geval zal je sound erdoor veranderen. Dus als je heel tevreden bent met je sound, zou ik liever experimenteren met half/flatwounds (doet natuurlijk ook wel wat met je sound) en je toets met enige regelmaat laten vlakken, da's niet zo duur, dacht ik.
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Is zo'n harde wax-laag dan ook een optie? Iemand ervaring?
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Goed punt Lize : de hals lakken veranderd het geluid wezenlijk! Net zo trouwens als roundwounds, halfwounds en flatwounds dat doen.

Ik speel zelf op een 6-snarig fretloze bas met ongelakte ebben toets en roundwounds. Zou d'r niet aan moeten denken om d'r flats op te doen! Op m'n fretloze akoestische heb ik wel weer flats zitten, klinkt daarop gewoon beter.

Ondanks het harde ebbenhout kun je op mijn 6-snaar al behoorlijk de snaarafdrukken zien. Vooral de lage B doet goed z'n best de toets te beschadigen. Rond de 24e "fret" zijn de afdrukken nog wat erger omdat ik ook slap op m'n fretloze bas.

Tja, het is natuurlijk prettiger als alles in nieuwstaat blijft maar dat is gewoon onbegonnen werk. Ik zie mijn bassen als een stuk gereedschap waar ik muziek mee maak.

Als de toets uiteindelijk te beschadigd raakt kan ik hem nog een keer laten vlakken (is bijna 8mm dik dus kan nog wel een keer). Anders moet d'r een nieuwe toets op, kost op dit moment zo'n 300 à 400 euro.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik heb mijn fender jazz met warmoth hals (maple met ebben toets) gecoat met een laag polyurethaanlak. Ik vind het wel fijn. Ik krijg iets meer mwoah en sustain in het geluid en mijn toets slijt niet meer in.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Een ebben toets zou ik niet coaten.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Mee eens Olaf, ebbenhout is al knetterhard. Mijn toets is pallisander (of hoe je het precies schrijft), die ga ik wel lakken denk ik.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie