Fretboard t-bird steekt boven body uit!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

maar kun je de hals dan nog wel fatsoenlijk afstellen? aangezien je (als je aan de hals draait) de neck onder een andere hoek aanpast dus niet precies verticaal omhoog/omlaag beweegt.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Julessss schreef:maar kun je de hals dan nog wel fatsoenlijk afstellen? aangezien je (als je aan de hals draait) de neck onder een andere hoek aanpast dus niet precies verticaal omhoog/omlaag beweegt.
Wanneer je de truss-rod aan- of losdraait plaats je de hals niet onder een andere hoek, je zet er de hals alleen hol, bol of recht mee.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

precies (dat bedoelde ik eigenlijk, maar ik kan niet uitleggen), maar als je de hals dan een beetje schuin zet (als de hals hol is), bijvoorbeeld met de klok mee. Dan is de hals toch naar rechts toe gedraait en kom je bij de 6-11 fret op de g wel erg dicht bij de rand, of valt dit wel mee?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
Volgens jouw gedachtegang doet Gibson met de Les Paul bijvoorbeeld het dus helemaal fout, echter die hoek van de hals ten opzichte van de body maakt helemaal niets uit zolang de brug hoog/laag genoeg kan komen gaat Marcel''s illustratie gewoon op, de trekstang veranderd alleen de kromming van de hals, niet de hoek.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Julessss schreef:precies (dat bedoelde ik eigenlijk, maar ik kan niet uitleggen), maar als je de hals dan een beetje schuin zet (als de hals hol is), bijvoorbeeld met de klok mee. Dan is de hals toch naar rechts toe gedraait en kom je bij de 6-11 fret op de g wel erg dicht bij de rand, of valt dit wel mee?
Ik weet niet hoe jij je de werking van een halspen voorstelt, maar naar links of naar rechts bewegen zou niet moeten mogen want dan is je halspen fysiek een kwartslag gedraaid.
De halspen buigt de hals naar de snaren toe of er vanaf, meer niet.

En dat je fretboard er bovenuit steekt is ook gebruikelijk. Elke T-bird heeft dat.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

blablas schreef:Afbeelding
Volgens jouw gedachtegang doet Gibson met de Les Paul bijvoorbeeld het dus helemaal fout, echter die hoek van de hals ten opzichte van de body maakt helemaal niets uit zolang de brug hoog/laag genoeg kan komen gaat Marcel''s illustratie gewoon op, de trekstang veranderd alleen de kromming van de hals, niet de hoek.

Bij mijn zelfbouwproject bleek de halshoek te groot. Niet voor de zelfgemaakte verstelbare brug maar met die knik past ie niet in de koffer :facepalm:
#weschietenlekkerophe
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

als je de halls reliefed. dat komt er een Kuil naar Beneden maar als je de hals met de klok meedraait, dan zit die kuil niet meer centraal in het midden(een beetje naar links), en komt op het punt waar de kuil zit de g-snaar dichter bij de rand van de fret.
Laatst gewijzigd door Julessss op 14 mei 2015, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

maar dat is pas als je een shin gaat plaatsen.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

relief+shin hals.png

uitleggen heb ik opgegeven
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Ik ook.
Ik geloof dat je niet begrijpt hoe een shim werkt.
Met een shim draai je de hals niet, je verandert er alleen de hoek die de hals met de body maakt mee. Zie de plaatjes van de Gibson LP.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Ik snap wel hoe een shim werkt hoor, je plaats een plaatje onder de hals zodat die een beetje schuin staat. maar als de halls dat schuin staat (niet gedraait :roll: ) dan geldt nog steeds dat paint plaatje van mij
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik begrijp er helemaal niks meer van.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

en ik kan niet goed uitleggen...
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Je moet de hals niet met de klok meedraaien of tegen de klok indraaien als je een shim plaatst. Je moet hem voor- of achterover kantelen. De shim moet DWARS op de lengterichting van de hals worden geplaatst, niet evenwijdig aan de hals, en tegen de body aan in de pocket, niet aan de zijkant van de pocket.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

ik kom er net achter dat ik de meest achterlijke persoon ben ooit :facepalm: (ik was op het verkeerde been gezet door een oudere reactie).
Jullie hebben allemaal gelijk, en bij nader inzien was het allemaal heel erg logisch...
Plaats reactie