Fretboard t-bird steekt boven body uit!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Fretboard t-bird steekt boven body uit!

Bericht door Rolandboer »

Zoals de titel zegt steekt het fretboard boven de body uit van mijn witte epiphone thunderbird.
Onlangs overgenomen van forumlid DuBois, maar nu viel me van de week op dat er een kleine ruimte zit tussen het fretboard en de body bij de laatste paar frets.
Nou zag ik bij het vastschroeven van de hals dat er een klein soort plaatje in de necksocket (neckpocket, wat is het? :facepalm: ) zit aan de achterzijde. Mijn idee is dus dat dit plaatje de hals onnodig verhoogt waardoor mijn fretboard nu een stukje uitsteekt wat voor aardig wat fretbuzz zorgt.

Ik wou er graag nieuwe snaren opzetten dus ik wou dit graag tegelijk tackelen, wie kan mij helpen?
Ik hoop dat het op de foto goed te zien is, maar de laatste fret zweeft als het ware boven mijn body..
IMG_4283.JPG
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Dat is een shim die iemand heeft geplaatst, en ik denk dat de neck angle dan niet helemaal perfect was. Je kan kijken of ie zonder shim goed speelt, maar mijn gok is dat iemand die met een reden daar in heeft gedaan.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

+1,
Een shim gebruik je meestal als je de actie lager wilt zetten dan met je brug lukt. Als je snaren nu aanlopen (en je hals is niet te krom) dan zou je dat op kunnen lossen door de shim er van tussen te halen.
Failure is always an option.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

De hals is zo goed als recht, heel iets hol zelfs, de actie is ook wel erg laag, maar de nek zit dus gewoon niet helemaal recht in de nekholte.
Ik ga volgende week even kijken of het opgelost is als ik die shim ertussen weg haal!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Bij mij zat er nog meer ruimte tussen. Zie je wel vaker bij een T-bird. Als je veel fretbuzz hebt, zal de hals wel te recht staan, ik zou die eerst eens goed afstellen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Als ik goed kijk zit de hals ook niet echt recht in de body, de laatste fret steekt echt uit, vervolgens gaat de nek heel iets omlaag. Er zit dus een verkeerde hoek in lijkt mij. Heeft het dan alsnog zin om het eerst met de truss rod te proberen? Lijkt mij waarschijnlijker dat dat plaatje de boosdoener is in dit geval.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

is volkomen normaal hoor, is meestal met een 21 frets bas dat de toets uitsteekt.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Goed lezen Jules, het gaat niet om een langere toets maar een toets die hoger ligt.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

Dat is ook normaal (volgens mijn ondervindingen) voor een 21 frets bas dat die behalve dat die uitsteekt ook iets hoger ligt (geen contact maakt met de slagplaat/body), dat bedoelde ik te zeggen.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Stuur forumlid DuBois eens een berichtje of hij dit ooit heef tlaten veranderen. Kan zijn dat je bas minder fatsoenlijk af te stellen is als je hem weghaalt ;)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik heb vorige week de shim weggehaald, maar voor mijn gevoel is er niks veranderd :facepalm:
Ik heb de bas nog even goed af laten stellen door mijn vader, daardoor is de fretbuzz na de 12e fret wel verdwenen gelukkig.
Wat ik nog wel vreemd vind is dat de nek voor mijn gevoel alsnog niet loodrecht in de body zit, wat bij mijn squiers wel het geval is
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

mm das gek inderdaad,zit de neckplaat wel precies recht op de body of zit die ook scheef, anders is het een gevalletjes slechte productie....
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Of het is een gevalletje bewuste productie.
Ik heb bij een gitaar en 2 bassen die ik in Schotland gemaakt heb bewust een neckpocket die niet waterpas is, maar naar de voorkant iets afloopt, gemaakt.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

mmm.. oké dat hheb ik nog nooit gezien, kun je dat toevallig uitleggen?
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Ja, dat kan ik.
Als je een geschroefde hals onder een (heel kleine) hoek ten opzichte van de body wilt hebben, dan wil je dus dat de neck pocket aan de bodyzijde minder diep is dan aan de halszijde.
Dat kan op 2 manieren:
1. een shim aan de bodyzijde in de neck pocket doen
2. de neck pocket aan de halszijde iets dieper frezen
Plaats reactie