+1 trouwens en ja ik ben eigenwijs , en dit kan en mag voor irritatie zorgenJay2U schreef:Zo'n forum is leerzaam. We zijn er voor mekaar.
Jack & Danny Vintage P-bass afbouwen
weer wat geleerd! dank u Marcel en blabla!blablas schreef:Aanvullend op die scarf joint,
De headstock onder een hoek breekt niet perse sneller, degene die dat doen hebben eigenlijk een constructiefout, er is te veel hout weggehaald voor toegang tot de trekstang en dat is niet gecompenseerd met een simpele en iets lastigere/duurdere oplossing, een volute. Als een volute is toegepast zal de headstock net zo makkelijk of moeilijk afbreken als bij de Fender constructie.
Het is een keuze die de massa fabrikanten maken tussen kostprijs en risico.
Een volute van mijn hand.
Blablas' headstocks zitten naar mijn mening altijd zeer solide aan de hals gesmeed. Ik heb er meerdere malen met bewondering naar zitten kijken.
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean.
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean.
denk je niet dat dat pijpsleuteltje gaat meetrillen?Jay2U schreef:Blablas' headstocks zitten naar mijn mening altijd zeer solide aan de hals gesmeed. Ik heb er meerdere malen met bewondering naar zitten kijken.
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean.
Nee, het klikt in een verend klemmetje, of het zit opgesloten in schuimrubber, of wordt door een magneet in het gareel gehouden. Ik ga er van uit dat het sleuteltje ijzerhoudend is en dus niet recht achter de elementen moet komen. Voor elk probleem is een oplossing.Julessss schreef:denk je niet dat dat pijpsleuteltje gaat meetrillen?Jay2U schreef:Blablas' headstocks zitten naar mijn mening altijd zeer solide aan de hals gesmeed. Ik heb er meerdere malen met bewondering naar zitten kijken.
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom er zo weinig koploze bassen zijn. Ik vind het een zeer logische oplossing. De stemmechanieken kunnen in lijn met de snaren een plaatsje achterop de brug vinden. Er hoeven niet eens knoppen aan te zitten. Een passend pijpsleuteltje met kruk volstaat. Dat ding zou dan in een opbergvak (net als een batterij) een plaatsje kunnen krijgen. Ooit maak ik zoiets, lean and mean.
Dat snap ik, maar ik denk meer in de richting van 35 inch, omdat er toch geen headstock op zit. Ik heb graag grote bassen in m'n poten.Hagen schreef:Heel goed Jaap. We gaan het zien. Liefst een shortscale vakantiebasje met kleine body en Voxluidsprekertje en flesopener. Het lijkt nu een grap maar zo bedoel ik het niet.
Overigens, als ik met de auto op vakantie ga, gaan er altijd bassen, gitaren, een 20 Watt gitaarcombo en een 180 Watt bascombo mee. Ook gereedschap en snarensets ontbreken niet. Ik huur dan ook altijd iets dat vrij staat. In overleg met de gitarist (m'n zoon) krijgt alles een plaatsje. Meestal vindt de soundcheck al plaats ruimschoots voor de overige bagage is uitgepakt.
Toch nog even de hals van de body gehaald; wat zaagsel en een armzalige shim verwijderd. Ik heb een nieuwe shim over de volle breedte geplaatst. Die heb ik uit schuurpapier geknipt. Da's lekker hard en precies dik genoeg. Eerst heb ik alles gepast, daarna weer uitelkaar gehaald en polyurethaanlijm in de pocket gesmeerd. Ik heb de boel uiteindelijk stevig vastgeschroefd en de lijmresten verwijderd. Die pur-lijm wordt keihard, zodat hals en body nu één geheel vormen.
O ja, het statieportret:
O ja, het statieportret:
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
En hopla, de P-Bass heeft een nieuwe slagplaat verdiend! Het is een zwarte van Yellow Parts; goedkoop dus. Ik zal de elementen moeten verplaatsen en wat hout moeten wegfrezen bij het chassisdeel. Voorts komen de schroefgaten niet overeen. Een middagje lekker knutselen in de zon. Foto's na de operatie...
Foto's van de verbouwing
Ten aanval!
De elementen zijn iets verplaatst richting brug en naar links. Links en rechts van de elementen heb ik neopreenrubber geplaatst, omdat de gaten in de slagplaat iets breder zijn dan de elementen. Ik houd niet van openingen.
Een appelboor bewijst goede diensten.
Nog een paar mm hout weggefreesd, omdat anders het chassisdeel net niet paste.
De schroeven waren aan vervanging toe.
Ta, ta!
De elementen zijn iets verplaatst richting brug en naar links. Links en rechts van de elementen heb ik neopreenrubber geplaatst, omdat de gaten in de slagplaat iets breder zijn dan de elementen. Ik houd niet van openingen.
Een appelboor bewijst goede diensten.
Nog een paar mm hout weggefreesd, omdat anders het chassisdeel net niet paste.
De schroeven waren aan vervanging toe.
Ta, ta!
- bobbelmans
- Berichten: 3931
- Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27